مدیریتمطالب آموزشی

نقش مراقبت بیمار محور در مراقبت های بهداشتی مدرن

مراقبت بیمار محور که به عنوان مراقبت متمرکز بر بیمار نیز شناخته می شود، رویکردی حیاتی است که امروزه ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی را شکل می دهد.

در مراقبت بیمار محور، تصمیمات مراقبت های بهداشتی با مشارکت بیمار، خانواده او و متخصصان مراقبت های بهداشتی به طور مشترک اتخاذ می شود. این مدل مراقبت بر ارزش آموزش به بیمار تاکید می کند و اطمینان می دهد که بیماران به خوبی آگاه هستند و قادر به تصمیم گیری آگاهانه هستند.

در حالی که رضایت بیمار بسیار مهم است، این رویکرد همچنین در مورد احترام به ارزش ها، سنت های فرهنگی و شرایط اجتماعی-اقتصادی بیمار است. در چنین شرایطی، رفاه عاطفی بیمار به همان اندازه که آسایش فیزیکی آنها ضروری است. مراقبت موثر بیمار محور به شدت به تصمیم گیری مشترک متکی است و تیم مراقبت، بیمار و خانواده به طور مشترک برای ایجاد و اجرای یک برنامه مراقبتی که به بهترین وجه با نیازها و ترجیحات بیمار مطابقت دارد، کار می کنند.

مراقبت بیمار محور چیست؟

مراقبت بیمار محور رویکردی به مراقبت های بهداشتی است که در آن نیازها و نگرانی های بهداشتی هر بیمار در مرکز تصمیم گیری تیم مراقبت قرار دارد. در این مدل مراقبت، بیمار این اختیار را دارد که اهداف سلامتی را تعیین کند، نتایج مورد نظر را بیان کند و به طور فعال در برنامه های درمانی خود با تیم مراقبت خود شرکت کند.

بهبود رضایت بیمار

رضایت بیمار با میزان همسویی یک خدمات مراقبت های بهداشتی با انتظارات بیمار از مراقبت مطابقت دارد. مراقبت بیمار محور با در نظر گرفتن اهداف و خواسته های سلامت شخصی و مشارکت دادن آنها در درمان خود در طول مسیر به افزایش میزان رضایت بیمار کمک می کند.

با تصمیم‌گیری مشترک، مشارکت فعال بیمار برنامه مراقبت را به پیش می‌برد و به پزشکان ایده بسیار روشنی درباره چگونگی فراتر رفتن از انتظاراتشان می‌دهد. این به نوبه خود میزان رضایت بیماران را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

رضایت شغلی بهتر برای کارکنان

یکی از مزایای متعدد مراقبت بیمار محور، روحیه کارکنان و رضایت شغلی بالاتر برای ارائه دهندگان مراقبت است. اکثر متخصصان مراقبت های بهداشتی وارد این زمینه می شوند زیرا آنها صمیمانه مشتاق کمک به مردم هستند. هنگامی که پزشکان احساس می کنند در یک سازمان مراقبت های بهداشتی کار می کنند که بر نیازهای خاص بیمار تمرکز دارد، به طور خاص، سازمانی که اقدامات بهبود کیفیت را اجرا می کند، احتمال بیشتری دارد که از شغل خود احساس رضایت کنند و کمتر دچار فرسودگی شغلی شوند.

نحوه انجام مراقبت بیمار محور

بهترین شیوه ها برای اجرای مراقبت بیمار محور اعضای خانواده بیمار را در بر می گیرد، که تحقیقات نشان می دهد به طور قابل توجهی نتایج بیمار را بهبود می بخشد. برای ترویج مراقبت ایده آل از بیمار، این دستورالعمل های مبتنی بر شواهد را دنبال کنید:

مراقبت های بهداشتی را در دسترس قرار دهید

اگر افرادی که به آن نیاز دارند نتوانند مطب، کلینیک یا بیمارستان شما را بیابند یا به آن سفر کنند، نمی‌توانید مراقبت بیمار محور را اجرا کنید. برای دریافت خدمات سرپایی، بیماران آینده شما باید از امکانات شما و گزینه های حمل و نقل موجود برای دسترسی به آن مطلع باشند.

به ارزش ها، نیازها و ترجیحات بیماران احترام بگذارید

آنچه را که ممکن است در دانشکده پزشکی آموخته اید کنار بگذارید و ذهن خود را به روی چشم انداز مراقبت های بهداشتی یکپارچه ای که به طور مداوم در حال تکامل هستند در آن زندگی و کار می کنند باز کنید.

به بیماران خود اطلاع رسانی و آموزش دهید

بیماران کنجکاو و باهوش اغلب احساس می‌کنند که ارائه‌دهندگانشان هنگام اطلاع از وضعیت، پیش‌آگهی یا درمان‌شان از آنها حمایت می‌کنند و آنها را تحسین می‌کنند. نگفتن تمام جزئیات می تواند باعث مشکوک، عصبانیت و تلخی بیماران شود. آنها ممکن است انگیزه لازم برای پیروی از برنامه مراقبت شما را نداشته باشند، اگر می ترسند که واقعاً به آنها اهمیت نمی دهید یا به آنها احترام نمی گذارید.

آسایش عاطفی و جسمی را فراهم کنید

مراقبت از بیمار ایده آل نیاز به توجه جدی به محیط مراقبت های بهداشتی دارد. اگر مطب، کلینیک یا بیمارستان شما استریل، سرد، به هم ریخته، دارای نور فلورسنت، یا مبهوت نامطلوب و ناراحت کننده باشد، می تواند بر خلق و خوی شما تاثیر منفی بگذارد و حتی باعث ایجاد اضطراب شود.

وقتی بیماران شما از نظر فیزیکی راحت و آرام باشند، ممکن است احتمال بیشتری وجود داشته باشد که در مورد نحوه مدیریت درد صحبت کنند و نیاز خود را به کمک در فعالیت های روزانه آشکار کنند.

رهبری و مأموریت در ترویج مراقبت بیمار محور

محور اصلی هر مدل مراقبت بیمار محور مؤثر، رهبری است. رهبری مسئول تعیین یک ماموریت و چشم انداز روشن برای ارائه مراقبت فردی و همدلانه در عین حفظ مدیریت کیفیت است. اندازه‌گیری‌های کیفیت، از جمله نظرسنجی‌های رضایت بیمار، یکی دیگر از جنبه‌های ضروری مراقبت بیمار محور، نظارت بر موفقیت و زمینه‌های بهبود است.

علاوه بر این، همکاری و هماهنگی بین تیم های مراقبت و ارائه دهندگان تخصصی عناصر غیرقابل مذاکره هستند. حفظ روابط شخصی با بیماران، ارتباطات باز و پیوندهای قوی تر را تقویت می کند، تبعیت از درمان و رضایت کلی بیمار را بهبود می بخشد.

فناوری برای مراقبت پیشرفته بیمار محور

مراقبت های بهداشتی آینده نگر بدون ابزارهای مبتنی بر فناوری ناقص است. پذیرش فناوری دسترسی به مراقبت و به اشتراک گذاری اطلاعات را افزایش می دهد و به تخصیص منابع کمک می کند. همچنین امکان گسترش حوزه‌هایی مانند پزشکی شخصی را فراهم می‌کند، جایی که درمان‌ها و داروها بر اساس عوامل ژنتیکی خاص، پاسخ‌های سیستم ایمنی، متابولیسم و ​​نشانگرهای زیستی شخصی سازی می‌شوند.

علاوه بر این، مراقبت بیمار محور استفاده از فناوری را در مراقبت های حاد، مراقبت های اضطراری و موقعیت های مراقبت طولانی مدت تشویق می کند. چه در محیط بیمارستان و چه در مطب پزشک، فناوری می تواند به طور قابل توجهی ارائه و مدیریت مراقبت بیمار محور را بهبود بخشد.

قدرت همکاری و تصمیم گیری مشترک در مراقبت متمرکز بر بیمار

یک اصل کلیدی مراقبت بیمار محور، همکاری و تصمیم گیری مشترک است. بیماران تشویق می شوند و به آنها آموزش داده می شود که به طور فعال در تصمیم گیری های بهداشتی خود شرکت کنند و با تیم مراقبت خود کار کنند. فرآیند تصمیم گیری مشترک تضمین می کند که توصیه های پزشکی و نیازها و ترجیحات بیمار در نظر گرفته می شود.

این رویکرد محیطی سالم را پرورش می دهد که به ترجیحات بیمار و ترجیحات خانواده احترام می گذارد و بیماران را در سفر مراقبت های بهداشتی خود توانمند می کند. همدلی در ارتباطات این همکاری را بیشتر افزایش می دهد و بر اثربخشی بالینی این مدل مراقبت تأثیر می گذارد.

تأثیر مراقبت بیمار محور بر حاشیه ها و منابع مالی

با گذشت زمان، روش مراقبت بیمار محور تاثیر مفیدی بر حاشیه های مالی و تخصیص منابع در سازمان های مراقبت های بهداشتی نشان داده است. نشان داده شده است که وقتی بیماران راضی هستند، موسسات مراقبت های بهداشتی شاهد افزایش شهرت، افزایش بهره وری، بهبود روحیه و در نهایت کاهش هزینه ها هستند. این امر بر این نکته تأکید می‌کند که چگونه مراقبت بیمار محور، نتایج را بهبود می‌بخشد، مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر ارزش را تقویت می‌کند و از مدل‌های سنتی هزینه برای خدمات دور می‌شود. اجرای مراقبت بیمار محور یک رویکرد استراتژیک برای بهبود ارائه و نتایج مراقبت های بهداشتی و در عین حال توجه به مقرون به صرفه بودن است.

نقش مشارکت خانواده و دستورالعمل‌های بازدیدکننده در مراقبت بیمار محور

در مراقبت بیمار محور، مشارکت خانواده برای کمک به بیماران در مراحل بهبودی تشویق می‌شود و بر بیمارستان‌ها تأثیر می‌گذارد تا ساعات ملاقات و محدودیت‌های بازدیدکننده خود را تطبیق دهند. به طور خاص، مناطقی مانند بخش‌های زایمان مزایای مشارکت خانواده بیمار در مراقبت را می‌بینند تا تجربه مراقبت کمتر منزوی و استرس‌زا باشد، در نتیجه رضایت بیمار و خانواده را بهبود می‌بخشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا