اخبار

تهدید سلامت مردم توسط دندانسازان غیر مجاز

دکتر بهنام عباسیان دندانپزشک از لزوم مداخله جدی برای حفظ سلامت دهان و دندان مردم به دلیل فعالیت دندانسازان غیر مجاز و  تهدید سلامت مردم سخن گفت.

دکتر بهنام عباسیان دندانپزشک و عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی و نایب رئیس جامعه دندانپزشکی ایران درباره دندانسازان غیر مجاز گفت:

یکی از علل چنین وضعیت نابسامانی در حوزه سلامت دندان نبود جریمه‌های بازدارنده است. موضوعی که اساتید دندانپزشکی و مسئولین قوه قضاییه نیز به آن اذعان دارند و معتقدند در بعضی از جزئیات باید قوانین بازنگری شود.

اصول طراحی برندبوک پزشکی

وی خاطرنشان کرد:

درحالی که دندانپزشکی تحصیلات آکادمیک طولانی مدت دارد و دندانپزشکان هر روز به دنبال به روز کردن معلومات و دانسته‌های خود هستند چطور این سوداگران سلامت با طی کردن دوره‌های کوتاه مدت در مراکزی که فاقد صلاحیت آموزش هستند به این خودباوری می‌رسند که می‌توانند طبابت کنند.

عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد:

متاسفانه جرائم برای این گروه بازدارنده نیست. در حالی که در مراجع بررسی تخلف پزشکان، با اعضای واقعی کادر واقعی درمان بسیار دقیق و حتی شاید سختگیرانه برخورد می شود و در صورت قصور احتمالی، بدون اغماض برخورد شده و با جریمه‌های سنگینی روبرو می‌گردند.
نایب رئیس جامعه دندانپزشکی ایران معتقد است مشکلات اقتصادی مردم در گرایش آنان به سمت این سودجویان بی صلاحیت موثر است.

وی اضافه کرد:

وقتی به درد دل مردم دردمند گوش فرا می‌دهیم متوجه میشویم بخاطر مشکلات اقتصادی و ترس از هزینه‌های بالا به افراد سودجوی فاقد جایگاه علمی پناه می‌برند، در حالی که شواهد نشان می‌دهد این افراد مبالغ بالایی هم دریافت می‌کنند و صدمات جبران ناپذیری هم به سلامتی مردم وارد می کنند.

عباسیان افزود:‌

متاسفانه درد مردم، اقتصاد سلامت خانواده است که در آن سلامتی دهان و دندان دیده نمی شود. دردناک است که بیمه های پایه و تکمیلی به وظایف خود عمل نکرده و تعهدات بیمه پایه فقط 4 الی 6 درصد و بیمه‌های تکمیلی 9 الی 11 درصد هزینه‌های درمان است و این گونه، مردم نمی‌توانند به خوبی هزینه‌های سلامت دهان و دندان خود را پرداخت کنند.

وی در پایان پیشنهاد داد:

باید با همکاری وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و قوه قضاییه، تلاش شود قوانین و مجازات‌ها تشدید شود. همین طور هم باید دستورالعملهایی را تعریف و تصویب کرد و سیاستگذاران سلامت، مداخلات غیر مجاز عرصه سلامت را خط قرمز اصلی خود بدانند. همچنین باید سهم مدیران شهری، صداوسیما و شهرداری‌ها در بالا بردن سطح آگاهی و سواد سلامت تعیین شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× 4 = 8

دکمه بازگشت به بالا