دندانپزشکی

مراقبت‌های پس از جراحی دندان

مراقبت‌های پس از جراحی دندان

گروه دندانپزشکی فرشته متشکل از متخصصین مجرب و به روز در تمام حوزه‌های دندانپزشکی، جراحی و زیبایی تجربه‌ای متفاوت از درمان‌های دندانپزشکی را در محیطی مطابق با آخرین استانداردهای معماری مبتنی بر روان شناسی (semi-visible concept) جهت به حداقل رساندن اضطراب مراجعه کنندگان واقع در قلب الهیه در اختیار شما قرار می‌دهد.
از جمله مسائلی که پس از جراحی دندان لازم است بدانید می‌توانیم به رژیم غذایی مناسب و رعایت دستور العمل پس از جراحی اشاره کنیم.

دستورات پس از جراحی دندان:

  1. گاز استریل که روی زخم در داخل دهان قرار داده شده است را حداقل بمدت یک ساعت در محل خود به کمک دندان‌های مقابل با فشار نگه دارید. بهتر آن است که در طی این مدت آب دهان خود را فرو ببرید. ممکن است پس از مدتی این گاز با خون و آب دهان آغشته گردد. مجددا تاکید می‌گردد که حتی در آن صورت نیز زودتر از یک ساعت گاز را تعویض و جابجا نکنید. پس از گذشت یک ساعت می‌توانید گاز را برداشته و در صورت خونریزی از محل زخم قطعه‌ای گاز استریل را مجدد بر روی زخم قرار داده و با فشار ملایم دندان‌های مقابل بر روی آن، خونریزی را متوقف کنید.
  2. شستشوی دهان تا ۲۴ ساعت پس از عمل لازم نیست، اما از روز دوم از محلول ولرم و رقیق آب نمک یا جوش شیرین و یا دهان شویه‌های آماده (کلرهگزیدین)، حداقل روزی چند بار استفاده نمود. مسواک زدن نیز تا ۲۴ ساعت پس از عمل توصیه نمی‌شود، اما از شب بعد می‌توان بقیه قسمت‌های دهان و دندان را بجز محل زخم، با ملایمت مسواک زد (محل زخم را مسواک نزنید).
  3. حداقل به مدت پنج شبانه روز از کشیدن سیگار و سایر دخانیات خودداری نمائید.
  4. چنانچه برایتان دارو تجویز شده است، آن‌ها را به دقت و طبق دستور پزشک مصرف نمائید.
  5. در صورتیکه محل زخم بخیه زده شده است، از تحریک آن با زبان و دستکاری اکیدا خودداری شود.
  6. حتی المقدور سعی کنید فعالیت خود را طی روز عمل کمتر کنید.

مصرف دهانشویه‌ی کلرهگزیدین:

از روز بعد از عمل دهانشویه هر ۸ ساعت و در هر وعده به مدت یک دقیقه در دهان قرقره می شود. پس از مصرف به مدت یک ساعت از خوردن و آشامیدن و همچنین مسواک زدن و شستشوی دهان اجتناب گردد و پس از یک ساعت مسواک جهت جلوگیری از رسوب رنگدانه‌ی قهوه‌ای ناشی از دهانشویه زده شود. از مصرف بیش از ۲ هفته به علت ایجاد طعم فلزی و بلعیدن دهانشویه خودداری گردد.

رژیم غذای پس از جراحی دندان:  

از آنجا که بدن برای ترمیم و بهبود زخم نیاز به مواد غذایی کافی و پر از انرژی دارد، هیچ یک از وعده‌های غذائی را حذف نکنید، در بیست و چهار ساعت اول بهتر است از غذاهای نرم و مایعات سرد که محتاج به جویدن نیستند، استفاده شود، پس از آن می‌توان از غذاهای معمول را با احتیاط مصرف نمود.

عوارض احتمالی پس از جراحی دندان: 

  1. خونریزی: ممکن است تا ۲۴ ساعت پس از جراحی، بزاق خون آلود شود، که حالتی طبیعی ولی خونریزی بطور فعال ادامه داشت با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  2. تب: به میزان اندک و بخصوص در افراد با سطح بهداشتی دهانی پایین، طبیعی است. اما در صورت بروز بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  3. درد: غالبا پس از عمل جراحی درد وجود دارد و به همین جهت داروهای ضد درد تجویز می‌شود، لیکن در صورت بروز درد شدید پس از گذشت ۴۸ الی ۷۲ ساعت از جراحی دندان به دندانپزشک مراجعه نمائید.

نکات ضروری پس از جراحی دندان:

 در مواردی پس از کشیدن و جراحی دندان‌ها خصوصا عقل‌های فک پایین در صورت سن بالا، مصرف دخانیات و خارج شدن لخته خون از محل کشیدن دندان به دلایلی نظیر تف کردن و عدم رعایت دستورات پزشک ناحیه ساکت دندان خشک شده و درد شدیدی ۳-۴ روز بعد ایجاد می‌شود که ممکن است تا ۱۰ روز به طول بیانجامد. در صورت بروز مورد فوق پزشک خود را در جریان بگذارید تا اقدامات لازم در خصوص تسریع بهبود این عارضه انجام شود. درمان حالت فوق مصرف مسکن و قطع کامل مصرف دخانیات بوده حالتی خودبخود محدود شونده می‌باشد فلذا دلیلی بر نگرانی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 41 = 51

دکمه بازگشت به بالا