قلب و عروق

سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی به طور کلی به معنی تنگی ناگهانی عروق کرونر در قلب است. عروق کرونر، رگ های اصلی تغذیه رسان به بافت ماهیچه‌ای قلب هستند. در دو سمت قلب دور گ برای خونرسانی قرار دارد. یک رگ در سمت راست آئورت قرار دارد که قسمت راست قلب را خونرسانی میکند و به همین صورت هم یک رگ در سمت چپ قرار دارد. هر کدام از این رگ ها خود شاخه های متعددی دارند. در سمت چپ دو شاخه اصلی به نام‌های LAD و LCX وجود دارد که وظیفه چرخش دور قلب و خونرسانی به قلب را دارند.

چه عواملی باعث سکته قلبی میشود؟

عوامل مختلفی مانند مسائل ژنتیکی، افزایش چربی خون، افزایش فشار خون، دیابت و استرس به مرور میتوانند  باعث ایجاد تنگی در این عروق کرونری شوند. اما اتفاقات ناگهانی مانند استرس ناگهانی یا افزایش ناگهانی فشار باعث پارگی در نواحی از پیش تنگ شده میشود. همراه با پاره شدن ناگهانی عروق علائمی مانند احساس درد در قسمت پشت جناق سینه و به طورکلی کلی از ناحیه ناف تا بناگوش پدیدار میشود. همزمان با ایجاد احساس درد، تعریق و تهوع در فرد اتفاق می افتد و فشاری را در قفسه سینه احساس میکند.

برای آشنایی بیشتر با متخصص قلب و عروق و راه‌های درمان آنان کلیک کنید.

در زمان بروز علائم سکته قلبی چه کنیم؟

در هنگام بروز این علائم باید بسیار هوشیار باشیم و حواسمان به سکته قلبی باشد. در این شرایط مهم ترین کاری که باید انجام دهیم:

  • آرامش خود را حفظ کنیم.
  • اگر احساس سرگیجه کردیم با سرفه های متعدد و مداوم مانورهای حفاظتی در بدن را فعال کنیم.
  • 300میلی گرم آسپیرین را به صورت زیرزبانی بجویم.
  • نیترو گلیسیرین را در زیر زبان قرار دهیم.
  • در اولین فرصت یا اورژانس تماس بگیریم.

درمان سکته قلبی:

پس از انتقال فرد به مراکز درمانی ابتدا علائم حیاتی فرد پایدار میشود و سپس به اتاق آنژیوگرافی منتقل میشود و با دیدن عروق ناحیه‌ای که به طور ناگهانی بسته شده است به وسیله استنت آنژیوپلاستی میشود و منتقل میشود. در این مرحله فرد از خطر مرحله اول عبور کرده است و به عبارتی زندگی مجددی گرفته است.

جلوگیری از سکته قلبی مجدد:

پس از گذر از این مرحله فرد باید سبک زندگی خود را تغییر دهد. استرس ها را کم کند، فشار خون و دیابت را کنترل کند تا دوباره به سکته قلبی دچار نشود.

جهت مشاوره با دکتر آیت اله بیاتیان فوق تخصص قلب و عروق کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا