بازاریابی

آشنایی با توریست درمانی

توریست درمانی یعنی چه؟

توریست درمانی یا گردشگری سلامت که آن را تحت عنوان مدیکال توریسم نیز نامگذاری می‌کنند، یکی از معروف‌ترین مفاهیمی است که استفاده از آن در دنیای امروز رواج یافته است. شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که تاکنون بارها و بارها اصطلاح توریست درمانی را شنیده اید، اما آشنایی چندانی با مفهوم آن ندارید. از همین رو بر آن شدیم که در ادامه به معرفی کامل این مفهوم پرداخته و ابهامات شکل گرفته در ذهن شما را بزداییم.

بر اساس تعریف های سازمان جهانی بهداشت کسب سلامتی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند فرد را وادار به مسافرت کند. این موضوع را با نام گردشگری سلامت نیز معرفی می‌نمایند. گردشگری سلامت گونه ای از گردشگری است که فرد در طی آن با هدف حفظ سلامت، بهبود آن یا به دست آوردن مجدد سلامت از دست رفته جسمی یا ذهنی به کشوری دیگر سفر کرده و به درمان بپردازد. این سفر ممکن است کمتر از یک روز طول بکشد و یا حتی یک سال به طول بینجامد.

بنابر آنچه گفته شد، یک توریست جویای سلامت می‌تواند محل زندگی خود را با هدف استفاده از خدمات درمانی مقصد ترک نموده و پس از دستیابی به سلامت به مبدا خود بازگردد. توریست درمانی یکی از گونه‌های گردشگری است که به تازگی رواج قابل توجهی در ایران یافته و بدین ترتیب زمینه‌ای فراهم شده است که بیمارانی از کشورهای منطقه به منظور استفاده از امکانات پزشکی و درمانی به کشور ما سفر نمایند.

تاریخچه توریست درمانی

لازم به ذکر است که توریست درمانی از تاریخچه چندان طولانی ای در کشور ما برخوردار نیست. نخستین باری که این موضوع با هدف اشتغال زایی برای دانش آموختگان رشته های پزشکی از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت، به سال 1382 باز می گردد. همان گونه که اشاره کردیم، اصلی ترین دلیل پرداختن به این موضوع از سوی نهاد مذکور رونق توریست درمانی نبوده و هدف ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان پزشکی بود.

با گذشت زمان و پس از این که دو سازمان میراث فرهنگی و سازمان ایرانگردی و جهانگردی با یکدیگر ادغام شده و به یک سازمان واحد تبدیل شدند، توریست درمانی نیز از سوی مسئولان مورد توجه قرار گرفته و به صورت مستقل در ایران مطرح شد.

آشنایی با مفاهیم موجود در حوزه توریست درمانی

مفاهیم موجود در حوزه توریست درمانی که آن را یکی از انواع توریست سلامت می‌دانند، به شرح زیر می‌باشد:

مفاهیم موجود در حوزه توریست درمانی

  • توریست سلامت 

 توریست سلامت گونه‌ای از توریست است که آن را به سه دسته زیر تقسیم می‌کنند:

  • توریست تندرستی

این دسته از توریست‌ها به منظور درمان مشکلات جسمی و روحی خود به دهکده‌های سلامت و چشمه‌های آب معدنی مسافرت کرده و بدون دخالت پزشک به حل بیماری موجود می‌پردازند.

  • توریست درمانی

این دسته از توریست‌ها با استفاده از آب‌های معدنی، لجن‌های طبیعی، مناطق آفتاب گیر و… به درمان مشکلات خود می‌پردازند. این در حالی است که پزشک نیز بر روند درمان نظارت دارد.

  • توریست پزشکی

این دسته از توریست‌ها به منظور درمان بیماری‌های خود و در صورت نیاز انجام عمل‌های جراحی به مسافرت می‌پردازند. پزشکان نیز در این روش علاوه بر درمان بیماران به پیگیری روند بهبود آن ها روی می‌آورند.

گردشگری تندرستی چیست؟

مسافرت توریست‌ها به دهکده‌های سلامت و مناطقی که چشمه‌های آب گرم و چشمه‌های آب معدنی دارند، گردشگری تندرستی نامیده می‌شود. در این روش از توریست درمانی افراد تنش‌های زندگی روزمره خود را رها کرده و بدون نیاز به پزشک به مسافرت به کشورهایی با ویژگی های بالا روی می‌آورند تا بدین ترتیب بتوانند از شر بیماری‌ها خلاص شوند. لازم به ذکر است که این دسته از توریست‌ها غالباً مشکلات جسمی نداشته و از مشکلات روحی نظیر خستگی ذهن رنج می‌برند.

گردشگری درمانی چیست؟

مسافرت توریست‌ها با هدف استفاده از منابع درمانی نظیر لجن‌های طبیعی، آب های معدنی و… را گردشگری درمانی می‌نامند. این روش از توریست درمانی غالباً به منظور درمان بعضی بیماری‌ها و یا عبور از دوران نقاهت انجام شده و نظارت پزشک در طول آن ضروری است.

گردشگری پزشکی چیست؟

مسافرت توریست ها با هدف درمان بیماری های جسمی و یا انجام عمل های جراحی تحت نظر پزشکان کشور مقصد را گردشگری پزشکی می نامند. گاهی ممکن است بیمار پس از عبور از این مرحله نیازمند استفاده از خدمات گردشگری درمانی همچون استفاده از چشمه‌های آبگرم، لجن‌های طبیعی و… باشد. گردشگری پزشکی در ایران به دلیل حضور پزشکان ماهر و حاذق بسیار رایج می‌باشد. اکثر بیماران مراجعه کننده به ایران بیمار عربی هستند.

گفتنی است که بیمارستان2های موجود در سراسر دنیا پزشکان ماهر و درجه یک خود را در این زمینه به کار گرفته تا با استفاده از مدرن ترین و پیشرفته ترین تکنولوژی‌های روز دنیا به جذب بیماران جدید پرداخته و توریست درمانی را در دستور کار خود قرار دهند.

امتیازات بی‌نظیر ایران برای توریست درمانی

ایران یکی از بزرگ ترین کشورها در حوزه توریست درمانی است. زیرا همیشه در حوزه پزشکی از لحاظ علمی جایگاه ویژای در خاورمیانه داشته است. در چند سال اخیر به دلیل کاهش ارزش ریال شاهد افزایش مراجعه بیماران از کشورهای همسایه مانند عراق، جمهوری آذربایجان، کویت، سوریه، لبنان و بحرین هستیم. یکی از دلایل مراجعه بالا به ایران، دارا بودن بیش از 1000 چشمه آب معدنی است که از معروفیت و محبوبیت زیادی در میان توریست‌ها برخوردار می‌باشد. همانطور که گفته شد از دیگر مزایای توریست درمانی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان می‌توان به قیمت ارزان خدمات پزشکی در قبال کیفیت بی‌نظیر خدمات ارائه شده اشاره نمود.

اصلی ترین مشکل موجود در این زمینه در ایران این است که عدم وجود نظام جامع و هماهنگ توریست درمانی کشور و نیز موظف نبودن بیمارستان‌ها در قبال گزارش تعداد بیماران خارجی خود شرایطی را فراهم کرده است که آمار دقیقی از بیماران خارجی مراجعه کننده به بیمارستان‌های سطح کشور در دسترس نباشد.

نکات طلایی و مهم جذب بیماران خارجی

جذب بیماران با فرهنگ و موقعیت چغرافیایی متفاوت میتواند با جذب بیماران ایررانی در کشور خودمان تفاوت‌های بسیاری داشته باشد. شما به عنوان پزشک یا مدیر کلینیک و مرکز درمانی اگر به این تفاوت‌ها آگاهی داشته باشید، به راحتی می‌توانید در مقوله توریست درمانی از سایر رقیبان خود پیشی بگیرید.

  1. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید انتخاب بستر مناسب در شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با بیماران است. در ایزان شبکه اجتماعی اصلی پزشکان به خصوص پزشکان در حوزه زیبایی که بیماران بسیاری را هم از سایر کشورها در بر میگیرد، اینستاگرام است. اما جالب است بدانید که در سایر کشورها یوتیوب و فیسبوک مخاطب بالاتری نسبت به اینستاگرام دارند. پس اگر قصد جذب بیمارن خارجی را دارید از این دو بستر برای معرفی خود غافل نشوید.
  2. تولید محتوا: اگر قصد توریست درمانی را دارید تنها به وبسایت با زبان فارسی اکتفا نکنید. نسخه‌های انگلیسی و زبان سوم (عموما عربی) را در وبسایت خود فراهم کنید. همچنین به صورت پیوسته نیز در این وبسایت‌ها تولید محتوا داشته باشید. از سئو کردن کلمات کلیدی مورد نظرتان به زبان‌های دیگر نیز غافل نشوید.
  3. تبلیغات جغرافیایی: در نهایت میتوانید برای معرفی خود به جامعه هدفتان از تبلیغات در محدوده جغرافیایی آن‌ها استفاده کنید. برای مثال تبلیغات کلیکی بنری به افرادی در آی‌پی عراق نشان دهید.
پزشکان و کلینیک‌ها با استفاده از طراحی سایت پزشکی و تبلیغات پزشکی می‌توانند به راحتی جذب بیمار خارجی داشته و از این طریق کسب درآمد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

83 + = 89

دکمه بازگشت به بالا