بازاریابی

مشتری مداری در دندانپزشکی

اصل مشتری مداری در دندانپزشکی را فراموش نکنید!

شاید شما هم به آن دسته از افرادی تعلق داشته باشید که درد دندان و یا مشکلات زیبایی آن شما را وادار به حضور در کلینیک های دندانپزشکی ساخته باشد. بدون شک در این مراجعات متوجه شده اید که مبنای خدمات دندانپزشکی تعامل میان دکتر دندانپزشک و فرد بیمار می باشد. آنچه برای بیماران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، رفتار پزشک است که صحیح بودن آن ذهنیتی درست را در ذهن بیمار رقم می‌زند. از همین رو مشتری مداری در دندانپزشکی فاکتوری است که چشم پوشی از آن به هیچ عنوان سودمند نخواهد بود.

همان گونه که می دانید، انجام خدمات دندانپزشکی نیازمند ابزارهایی پیچیده است که همه ما به طور کامل با آن‌ها آشنایی نداریم. بنابراین نیازی نیست که هر آنچه را که دندانپزشک می‌گوید، به طور کامل درک کنید. گفتنی است که بیماران خواسته‌های گوناگونی دارند که گاهاً انجام آن ها از عهده پزشک بر نمی‌آید. بنابراین یک پزشک توانایی راضی نگه داشتن تمام بیماران را نخواهد داشت. اما رعایت اصل مشتری مداری در دندانپزشکی می‌تواند درصد رضایت بیماران را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

همه شما به خوبی می دانید که کلیه دندانپزشکان خدمات یکسانی را ارائه می‌دهند. از همین رو امکان ایجاد تمایز در خدمات در این شغل چندان میسر نیست. بنابراین آنچه موجب برتری یک کلینیک بر کلینیک دیگر می‌شود، رعایت اصل مشتری مداری در دندانپزشکی و کیفیت خدمات ارائه شده است. البته لازم به ذکر است که کیفیت خدمات تنها به دکتر بستگی نداشته و تابع وضعیت پزشکی بیمار نیز هست.

علت اهمیت اصل مشتری مداری در دندانپزشکی

بدون شک اگر یک دندانپزشک روابط خود با مراجعین را به درستی مدیریت نموده، مطب خود را به گونه ای اداره کند که بیماران به آن جذب شده، پس از اتمام کار برای آگاهی از نتیجه مجدداً با بیماران تماس گرفته و…، زمینه بهبود روابط خود با مراجعین را فراهم ساخته و اصل مشتری مداری در دندانپزشکی را رعایت کرده است.

محدودیت تعداد بیماران در بازار یکی از مهم ترین دلایل پافشاری بر رعایت اصل مشتری مداری در دندانپزشکی می باشد. مدیریت ارتباط با بیمار باعث می شود که مراجعه کننده جذب شده و به پزشک وفادار بماند. به یاد داشته باشید که یک بیمار وفادار می تواند زمینه مراجعه اطرافیان به کلینیک را فراهم ساخته و بدین ترتیب نقشی موثر در افزایش تعداد مراجعین داشته باشد.

به یاد داشته باشید که تبدیل یک مراجعه کننده به یک مراجعه کننده وفادار بسیار آسان تر و در عین حال کم هزینه تر از پیدا کردن یک مراجعه کننده جدید است. بنابراین پزشکان باید تا حد توان با مراجعه کننده رابطه دوستی برقرار کرده و به انتظارات وی پاسخ مناسب دهند. در حالت کلی می توان گفت که اصلی ترین هدف ارتباط با بیماران حفظ آن ها است. بالا بودن رقابت در میان دندانپزشکان و سقوط آن دسته از دندانپزشکانی که به اصل مشتری مداری در دندانپزشکی پشت کرده اند، سبب شده است که تمرکز بر بیمار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

اصول طلایی مشتری مداری در دندانپزشکی

لازم به ذکر است که مشتری مداری در دندانپزشکی نیز همچون هر کار مهم دیگری دارای اولویت می باشد که رعایت درست آن ها نتیجه ای شگفت انگیز را رقم خواهد زد. در ادامه به معرفی مهم ترین اصول موجود در این زمینه خواهیم پرداخت.

  • کسب مداوم اطلاعات از نیازها، انگیزه و رفتار مراجعان و به روزرسانی مرتب آن ها
  • محاسبه هزینه های ناشی از بازاریابی، خدمات و سود بیماران
  • به کارگیری شناخت بیماران به منظور بهبود عملکرد کلینیک از روند یادگیری شکست‌های حاصل
  • یکپارچه سازی کلیه فعالیت‌های بازاریابی، خدمات و… با هدف دستیابی به نتایج مشترک
  • پیاده سازی سیستم‌های مناسب به منظور کسب اطلاعات مربوط به بیمار
  • و…..

نکات مهم مشتری مداری در دندانپزشکی را به خاطر بسپارید!

نکات کلیدی در مشتری مداری دندانپزشکی

1. آراستگی مطب

یکی از مهم‌ترین نکاتی که توجه به آن بسیار ضروری می‌باشد، توجه به محیط دندانپزشکی است. به یاد داشته باشید که این محیط از نظر آراستگی باید در مطلوب‌ترین درجه ممکن باشد. سعی کنید در کلینیک خود مکانی را برای نشستن همه افراد در نظر بگیرید.

2. نوبت دهی دقیق 

نوبت دهی دقیق و رعایت نوبت تمام مراجعان از نشانه‌های احترامی است که برای آنان قائل هستید. بنابراین سعی کنید برای وقت هر یک از مراجعین ارزش قائل شده و در زمان مقرر کار آن ها را راه بیندازید.

3. عدم تاخیر پزشک

تاخیرهای بیش از اندازه پزشکان یکی دیگر از مواردی است که باید به شدت از آن پرهیز شود. بنابراین اگر اصل مشتری مداری در دندانپزشکی را ضروری می‌دانید، از معطل کردن بیماران بپرهیزید.

4. سرگرم کردن بیمار

می‌توانید مجله ها و جزوه‌های آموزشی را در دسترس بیماران در حال انتظار قرار دهید تا بدین ترتیب وقت خود را بگذرانند و کلافه نشوند.

5. پذیرایی از بیمار

پذیرایی از بیماران حتی با یک چای می‌تواند تاثیر بسیار چشمگیری در موفقیت کلینیک شما داشته باشد.

اگر می خواهید ارتباط بیشتر و بهتری با بیمار خود برقرار کنید، سعی کنید با وی صحبت کرده و سوالاتی را مطرح کنید که بتواند پاسخ بله یا خیر داده و یا با حرکت چشم‌هایش شما را تایید کند.

این کارها اگر چه ممکن است از نظر شما چندان حائز اهمیت نباشند، اما جالب است بدانید که به کارگیری همه آن‌ها در کنار هم می‌تواند رعایت اصل مشتری مداری در دندانپزشکی را به بیماران القا کرده و زمینه‌ای را فراهم سازد که آن‌ها به بیماران وفادار تبدیل گردند. به یاد داشته باشید که رعایت این اصول جزء تبلیغات پزشکی محسوب می‌شود. بنابراین از انجام تبلیغات پزشکی غافل نشوید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

33 + = 37

دکمه بازگشت به بالا