اخبار

علت پدیده مهاجرت پزشکان از نظر قائم مقام نظام پزشکی تهران

اخیرا شاهد افزایش روز افزون مهاجرت پزشکان ایرانی بوده‌ایم و این پدیده نگرانی زیادی را برای مقامات ایجاد کرده است. دکتر محمد رازی، قائم مقام نظام پزشکی تهران درباره پدیده مهاجرت پزشکان اظهار داشت که علت این موضوع فقر اقتصادی و نبود عدالت اجتماعی است.

دکتر محمد رازی ضمن اشاره به این که باید برای فعالیت نخبگان در هر رشته‌ای امنیت شغلی و امکانات لازم را فراهم کنیم خاطرنشان کرد:

وقتی نیروی نخبه را پرورش داده و بدون فراهم نمودن بسترهای لازم او را در جامعه رها کرده و کمتر از حقوق یک کارگر به او می دهیم در واقع زمینه را برای مهاجرت نخبگان مهیاء نموده ایم.

طراحی کمپین تبلیغات پزشکی

قائم مقام نظام پزشکی تهران راه رسیدن به نظم اجتماعی، اخلاقی، حرفه ای و شغلی را این دانست که مانند بازی شطرنج هر کس در جامعه کار خودش را انجام دهد و درباره پدیده مهاجرت پزشکان اظهار داشت:

باید شطرنج را مد نظر قرار داده و به همان شکل عمل کنیم در حالی که اکنون آرایشگر کار پزشک را می‌کند و بالعکس. للذا شرایط به گونه ای شده است که فقر اقتصادی و نبود عدالت اجتماعی جامعه پزشکی و نخبگان سایر رشته ها را به سمت مهاجرت می‌کشاند.
خروج هر یک نفر نخبه از کشور لطمات اقتصادی و اجتماعی زیادی را به مردم جامعه وارد می کند؛ بنابراین نباید سرمایه های کشور را بدون امنیت شغلی و فراهم نمودن بسترهای لازم در جامعه رها کنیم .

او در ادامه راجع به مهاجرت پزشکان خاطر نشان کرد:

همکاران طرحی ما با مشقت فراوان در مناطق کم برخوردار و دور افتاده خدمت می کنند یا در اورژانس ها با شرایط نامناسب اقتصادی و ساعات کاری بالا به فعالیت می‌پردازند در حالی که از حداقل های اقتصادی و رفاهی برخوردار نیستند و وجود چنین شرایطی افراد را به سمت مهاجرت سوق می‌دهد.

دکتر محمد رازی با اشاره به این که مردم یک جامعه زمانی مهاجرت می‌کنند که دچار فقر اقتصادی شده و از عدالت اجتماعی برخوردار نباشند، اظهار داشت:

باید معضلات را ریشه یابی کرده و ارزش ها را مشخص کنیم و با مدیریت صحیح از ظرفیت های علمی جامعه درست استفاده کنیم؛ همچنین با وضع مجازات های بازدارنده از ورود افراد فاقد صلاحیت به حیطه پزشکی و سلامت مردم جلوگیری نماییم.

منبع: irimc.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

40 + = 43

دکمه بازگشت به بالا