اخبار

دلایل کمبود نیرو در بیمارستان‌ها

زمانی که کمبود پرسنل پزشکی وجود داشته باشد، مسئولیت ها و حجم کاری کارکنان موجود افزایش می‌یابد که منجر به اشتباهات و ناکارآمدی های دیگر می‌شود؛ بنابراین کمبود نیرو در بیمارستان‌ها بر عملکرد فردی، مراقبت از بیمار و در نهایت عملکرد سازمانی تأثیر منفی می‌گذارد. این روزها کمبود نیروی انسانی در بخش بالینی، مهم ترین چالش وزارت بهداشت برای عبور از مشکلات پیش روی حوزه سلامت است که متاسفانه تأمین آن از عهده وزارتخانه خارج است.

پکیج آموزشی ارتباط با بیمار

بر اساس گزارش خبرنگار مهر، وزارت بهداشت به عنوان یک دستگاه خدماتی، همواره با دو چالش بزرگ مواجه بوده است که باعث شده در روند خدمت به مردم، با موانع و مشکلاتی مواجه شود. حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در روزهای گذشته نامه‌ای به رئیس جمهور نوشت و از مشکلات کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت و کمبود نیرو در بیمارستان‌ها گلایه کرد.

در بخشی از نامه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، آمده است:

برخی دستگاه‌ها مانند سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و بدون در نظر گرفتن مصالح کشور و نظام در شرایط موجود و بدون استفاده از نظر متخصصین امر و سازمان‌های مردم نهاد قانونی، تصمیمات ناپخته و ناراضی کننده می‌گیرند.

شهریاری عنوان داشته است که چطور ۱۷ هزار جوان پرستار و کادر بهداشت و درمان کشور و مدافعین سلامت دهه هفتادی و نزدیک به دهه هشتادی ما اعم از آقا و خانم در ایام کرونا در پاسخ به استمداد مسئولین وقت، مصالح کشور را در حدی تشخیص دادند که راضی شدند جانشان را کف دست بگیرند و بدون چشم‌داشت در ایام کرونا با ترک خانه، عزیزان و خانواده خود، در بیمارستان‌ها مستقر شوند و با پوشیدن لباس‌های زجرآور و ماسک‌های محدود کننده هوا و غذا و…، ظرف دو سه ماه مملکت را از بن بست کرونا در بیاورند و مسئولین وقت هم با دیدن این حرکت بی‌بدیل تاریخی به همه آنها وعده استخدام بدهند، اما اکنون که هنوز هم از اتمام کرونا اطمینان نداریم با رفتار مسئولین همین دستگاه‌ها با عدم تشخیص اقتضائات کشور و عدم قدرشناسی متقابل، نه تنها استخدام نشوند بلکه در این شرایط اقتصادی و اجتماعی توسط مسئولین فعلی از کار بیکار و خانه نشین شوند؟! در حالی که این عزیزان حتی در پیک‌های کرونایی جز همان حقوق بسیار مختصر سربازی و شرکتی و طرحی، هیچ مزایای دیگری هم نداشتند.

در همین حال، بهروز رحیمی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، ضمن تاکید بر مخالفت وزارت بهداشت با تعدیل نیرو، گفت:

ملاک استخدام در وزارت بهداشت پست‌های سازمانی خالی نیست، بلکه ملاک نیاز واقعی استان‌ها و حوزه‌های مختلف است و وزارت بهداشت با تعدیل نیرو در هر شکلی مخالف است.

وی از طرح پیشنهاد برای تبدیل وضعیت نیروهای طرحی دوران کرونا بدون آزمون در قالب طرح ساماندهی کارکنان دولت با حمایت مجلس خبر داد و افزود:

برای جبران کمبود نیروی ناشی از بازنشستگی همکاران و برای تأمین نیروی مورد نیاز پروژه‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی قابل افتتاح تا پایان سال ۱۴۰۱، به بیش از ۱۰۰ هزار نیرو نیازمندیم که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت مردم داشته باشند و مجوز مورد نیاز برای آن را به وزارت بهداشت اختصاص دهند.

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، در سال جاری تاکنون ۷۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی و آموزشی توسط وزارت بهداشت، افتتاح شده و قرار است ۲۰۰۰ پروژه دیگر نیز تا پایان سال مورد بهره برداری قرار گیرد. این در حالی است که برای راه اندازی این پروژه‌ها، می‌بایست نیروی انسانی مورد نیاز تامین شود.

به نظر می‌رسد، وزارت بهداشت که به عنوان دستگاه متولی سلامت در کشور شناخته می‌شود، اختیار لازم برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز را در مراکز بهداشتی و درمانی ندارد و باید مجوزهای آن را، دو سازمان دولتی صادر کنند که متاسفانه تفاوت نگاه بر حوزه سلامت، باعث شده تا وزارت بهداشت همواره از معضل کمبود نیروی انسانی رنج ببرد.

منبع: mehrnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × = 10

دکمه بازگشت به بالا