اخبار

مهم‌ترین چالش پزشکی در ۱۴۰۳ و بازار داغ عمل های زیبایی 

درآمدهای بدون دغدغه در حوزه جراحی های زیبایی، باعث شده اغلب جامعه پزشکی دست از تخصص های خود بردارند و سراغ کارهای بدون استرس بروند. همین امر منجر به بازار داغ عمل های زیبایی شده است.

به گزارش طب مارکتینگ وو نقل از خبرنگار مهر، سال جدید برای جامعه پزشکی با چالش‌های تقریباً تکراری همراه خواهد بود که تقریباً به آنها عادت کرده است؛ مثل قصه تعرفه‌ها که همواره محل بحث بوده است. اما، در کنار چالش‌های تکراری که جامعه پزشکی را در تنگنا قرار داده است، مشکلاتی در حال رخ دادن است که می‌تواند به چالش اصلی پزشکی در کشور بدل شود.

گرایش به سمت انجام کارهای زیبایی از سوی اغلب پزشکان رشته‌های مختلف و خالی ماندن صندلی برخی رشته‌های تخصصی به دلیل بازار داغ عمل های زیبایی می‌تواند زنگ خطر پزشکی کشور در سال جدید باشد. این موضوع، در آخرین نشست صمیمانه رئیس کل و معاونان سازمان نظام پزشکی با خبرنگاران در سال ۱۴۰۲ مطرح شد.

آمار جهانی اعمال جراحی زیبایی نشان دهنده این است که جراحان پلاستیک، ۳۱ درصد از اعمال جراحی را در مطب و کلینیک انجام می‌دهند و ۲۰ درصد در مراکز جراحی محدود انجام می‌شود، ولی در ایران تسهیلات مطبی و کلینیکی برای انجام اعمال جراحی زیبایی توسط جراحان پلاستیک تعریف نشده است که به نظر بایستی برای آن چاره اندیشی شود.

بابک نیکومرام رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، با عنوان این مطلب که افزایش تقاضای جهانی برای اعمال جراحی زیاد شده است، درباره بازار داغ عمل های زیبایی گفت:

قسمت مهمی از آن به خاطر تبلیغات گسترده در فضای مجازی است و به کشور ما هم محدود نمی‌شود. اما نکته این است که بعضی کشورها آن را مدیریت کرده و قوانین و گایدلاین هایی به روز و کارآمد با کمک انجمن‌های مرتبط برای مدیریت اعمال جراحی زیبایی و حفظ سلامت مردم تدوین نموده اند که در کشور ما متأسفانه این گایدلاین ها وجود ندارد و برای آن برنامه ریزی نشده است.

در همین حال، کاهش سن متقاضیان اعمال جراحی زیبایی در کشور، یکی از چالش‌های حوزه سلامت تلقی می‌شود که متأسفانه از آن عدول کرده‌ایم؛ به طوری که سن مورد تأیید جراحان پلاستیک و زیبایی برای انجام عمل زیبایی، حداقل ۱۸ سالگی است، اما امروزه به لحاظ علمی این سن کاهش یافته و دختران از ۱۴ سالگی و پسران پس از ۱۶ سالگی شرایط عمل را دارند؛ هرچند که سن تنها یک فاکتور است و عوامل دیگری همچون رشد سنی، جسمی، روانی و تکامل روحی و شخصیتی و…، نیز در این زمینه تأثیرگذارند.

گرایش روزافزون به سمت انجام اعمال جراحی زیبایی در کشور در بین گروه‌های سنی مختلف، دست به دست هم داده تا پزشکان با تخصص‌های مختلف، وارد کارزار انجام عمل زیبایی شوند و از رشته‌ای که تخصص آن را دارند، دست بکشند و همین موضوع می‌تواند به چالش اصلی در پزشکی تبدیل شود.

در حال حاضر، انجام اعمال زیبایی توسط خیلی از پزشکان صورت می‌گیرد که شاید نیاز نباشد وارد این عرصه شوند؛ اما درآمد خوب آن و استقبال روزافزون به انجام عمل‌های زیبایی، دست به دست هم داده تا شاهد این واقعیت تلخ باشیم که امروزه در اغلب مطب‌ها، این قبیل اعمال زیبایی به وفور انجام می‌شود.

سید نجات حسینی نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، گفت:

به عموم مردم آگاهی بدهیم که جراحان فوق تخصص پلاستیک و زیبایی، تنها کسانی هستند که به صورت قانونی می‌توانند انواع جراحی لیپوساکشن و لیپوماتیک را انجام دهند؛ چرا که در طول دوره سه ساله این آموزش‌ها را دیده‌اند و هر کسی نمی‌تواند بدون داشتن مدرک فوق تخصص جراحی پلاستیک این اعمال جراحی را انجام دهد.

آشنایی با چالش‌های پزشکان تازه ‌کار

وی ادامه داد:

متأسفانه اخیراً مشاهده شده برخی افراد غیر فوق تخصص و برخی تکنسین‌ها و…، به وسیله تبلیغات فریبنده و عکس‌های برهنه و پیشنهاد قیمت پایین، انواع عمل لیپوساکشن و…، را با همکاری مراکز جراحی انجام می‌دهند که به دلیل اینکه در این حوزه آموزش و دوره لازم را ندیده‌اند، بیمار دچار عوارض مختلف شدید شده و حتی منجر به مرگ فرد می‌شود.

در چنین شرایطی، پزشکان متخصص ما روز به روز از حوزه درمان خارج شده و وارد کارهای جانبی می‌شوند. به طوری که متخصص داخلی یا متخصص طب اورژانس، مطب زیبایی زده است.

متخصص قلب، وارد کار بوتاکس شده که درآمد بیشتری دارد و جراح قلب، ماموپلاستی می‌کند. این در حالی است که بیماران زیادی در صف جراحی عمل قلب هستند؛ بنابراین نه تنها پزشکان عمومی بلکه پزشکان متخصص هم به این جرگه اضافه می‌شوند. برخی متخصص‌ها از فیلد درمان خارج شده و به کاشت مو و بوتاکس روی آورده‌اند.

پزشکان عمومی ما کاشت مو و بوتاکس می‌کنند. برای هر کاشت مو حداقل ۲۰ میلیون هزینه دریافت می‌کنند اگر پزشک عمومی ما روزی دوتا کاشت مو انجام دهد آیا رغبتی می‌ماند که بیاید و برای مریض نسخه بپیچد.

این اتفاقات ناخوشایند در پزشکی، نتیجه سیاست‌های اشتباه وزارت بهداشت است که نمی‌تواند از جامعه پزشکی حمایت کند و اجازه ندهد شرایط به گونه‌ای پیش برود که پزشکان کشور با تخصص‌های مختلف، وارد کار زیبایی شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا