مدیریت

آشنایی با چالش‌های پزشکان تازه ‌کار

چالش‌های پزشکان تازه‌کار

پزشکان جوان زمانی که شروع به کار می‌کنند با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. پزشک تازه کار به دلیل نداشتن تجربه کافی در بحث طبابت دچار چالش‌های مختلفی می‌شود.

در این مطلب قصد داریم در رابطه با چالش پزشک تازه کار صحبت کنیم. پزشک تازه‌کار چه در مطب و چه در بیمارستان مشغول به کار شود، مطمئناً چالش‌هایی خواهد داشت. افرادی که به‌تازگی از رشته‌های دکترای عمومی پزشکی، دندانپزشکی و یا سایر دوره‌های پزشکی فارغ‌التحصیل شده‌اند به دنبال تأسیس مطب برای خود هستند.

اکثر پزشکان تازه کار قصد دارند به‌جای انجام کارهای آکادمیک در مطب شخصی خود به فعالیت بپردازند. هم‌چنین برخی از آن‌ها در کنار همکاری با بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها نیز در مطب شخصی خود نیز کار می‌کنند.

مهم‌ترین چالش پزشک تازه کار در ابتدای مسیر

پزشک تازه‌کار پس از فارغ‌التحصیلی قصد شروع به کار دارد. همچنین پزشکان با چالش‌هایی روبرو هستند. اصلی‌ترین چالش پزشک تازه‌کار تأسیس مطب و کسب درآمد از آن می‌باشد. افراد می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیلی از رشته‌های پزشکی یا حتی دوره‌های تخصصی اقدام به تأسیس مطب کنند، اما نکته‌ای که حائز اهمیت این است که برای کمتر کردن چالش‌ها باید اطلاعات کافی در رابطه با مدارک لازم برای پروانه مطب و هزینه پروانه مطب داشت. پس‌ازاین دو مورد باید به فکر جذب مشتری و تبلیغات پزشکی بود.

مدارک لازم برای پروانه مطب

همان‌طور که گفته شد اولین چالش پزشک تازه کار دریافت پروانه است. برای دریافت پروانه باید مدارک لازم را ارائه داد. در وهله اول باید اجازه تأسیس مطب از بالا‌ترین مقام دریافت شود.

حکم کارگزینی نیز موردنیاز می‌باشد. پزشکانی که اعضای هیئت‌علمی دانشگاه می‌باشند باید از معاونت آموزشی دانشگاه محل خدمت خود گواهی عضویت هیئت‌علمی و اجازه تأسیس مطب را دریافت کنند. همچنین باید آخرین حکم استخدامی خود را به همراه مدارک تحویل دهند.

علاوه بر آن گواهی دوساله سابقه کار و سند ازدواج موردنیاز می‌باشد. اصل کارت نظام پزشکی، شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت و عکس پرسنلی موردنیاز است. برای دریافت پروانه مطب باید فرمی برای درخواست پر شود.

علاوه بر آن پزشک تازه‌کار باید هزینه پروانه مطب نیز پرداخت کند. این هزینه بستگی به شهری دارد که پزشک قصد تأسیس مطب در آن را دارد. هزینه‌ها نیز متفاوت هستند.

تخصص و مدرک پزشکی نیز در این هزینه تأثیر دارد. هزینه در شهر‌های بزرگ‌تر و مراکز استان و همچنین شهر‌های دانشگاهی زیاد‌تر است. حداقل مبلغ دویست هزار تومان و حداکثر یک‌میلیون و نیم می‌باشد.

قدم بعدی پس از دریافت پروانه برای تأسیس مطب چیست؟

پس از دریافت پروانه مطب پزشک تازه کار باید به فکر سرمایه باشد. سرمایه مهم‌ترین چالش پزشک تازه کار می‌باشد. تأسیس مطب ریسک‌هایی را دارد و باید در تأسیس آن تمام موارد را در نظر گرفت تا پس از تأسیس دچار مشکل نشد.

افرادی که در ابتدای راه با کمبود سرمایه مواجه هستند می‌توانند وام دریافت کنند و از این طریق تجهیزات مطب خود را تأمین کنند. پزشک باید محل مناسبی را برای تأسیس مطب یا کلینیک خود پیدا کند. اجاره یا خرید محل مناسب دیگر چالش پزشک تازه کار در ابتدای مسیر می‌باشد. محلی که پزشک تازه کار برای تأسیس مطب انتخاب می‌کند باید به‌راحتی قابل‌دسترس باشد تا بتوان به‌راحتی تبلیغات را انجام دهد.

در صورت دسترسی راحت بیماران به این محل تعداد مراجعین افزایش می‌یابد. باید به این موردتوجه داشت که در محل موردنظر کلینیک یا مطبی در حوزه مربوط به فعالیت پزشک وجود نداشته باشد یا حتی اگر وجود دارد تعداد آن کم باشد.

ساختمانی برای تأسیس مطب باید انتخاب شود که حتماً دارای آسانسور باشد. همچنین تمیز بودن فضا و زیبایی آن را باید در نظر گرفت. پس از اجاره یا خرید باید به فکر چیدمان و خرید تجهیزات بود.

وسایلی که در مطب دندانپزشکی مورداستفاده می‌گیرد با مطب پزشک عمومی متفاوت خواهد بود. می‌توان در این زمینه از یک طراح کمک گرفت. پزشک باید بتواند با استفاده از تجهیزات مناسب و تخصصی بیماران را جذب کند. هرچه تجهیزات پیشرفته‌تر و تخصصی باشند مراجعین نیز افزایش می‌یابد.

 

استخدام کادر و پرسنل در مطب

مورد بعدی به‌عنوان چالش پزشک تازه کار استخدام پرسنل می‌باشد. با توجه به نوع فعالیت مطب و تخصص پزشک باید پرسنلی را استخدام کرد که در زمینه مربوطه اطلاعات کافی داشته باشد.

برای مثال در حوزه دندانپزشکی پزشک به دستیار نیاز دارد. دستیار باید در زمینه تجهیزات و حوزه پزشکی تا حدودی اطلاعات داشته باشد. پزشکان متخصص کمتر به دستیار نیاز دارند؛ اما همه پزشکان در مطب خود به منشی و نیروی پذیرش حتماً نیاز خواهند داشت.

 در ابتدای تأسیس مطب می‌توان افرادی که تازه کار هستند را استخدام کرد. منشی یا نیروی پذیرش باید مهارت زیادی برای برقراری ارتباط با مراجعین را داشته باشد. در مواقعی مشاهده می‌کنیم که برخی از پزشکان بیش از دو منشی دارند.

 نحوه برخورد منشی و افرادی که در مطب کار می‌کنند با بیمار بسیار مهم می‌باشد. رفتاری که با بیمار صورت می‌گیرد در جذب بیمار نیز تأثیر بسزایی دارد درنتیجه شما می توانید با استفاده از دوره آموزشی ارتباط با بیمار، این امر مهم را در خصوص آموزش پرسنل خود انجام دهید.

چه‌کارهایی برای جذب بیمار می‌توان انجام داد؟

 هرچه تجربه کاری پزشک تازه کار افزایش می‌یابد مراجعین و تعداد بیماران نیز افزایش پیدا می‌کنند. برای جذب بیمار نیز باید هزینه کرد. موردی که می‌تواند در جذب بیمار تأثیر داشته باشد و این چالش پزشک تازه کار را از میان بردارد، استفاده از طراحی سایت پزشکی است.

 با استفاده از سایت می‌توان علاوه‌بر آگاه کردن افراد و بیماران، آن‌ها را برای حضور در مطب و درمان نیز ترغیب کرد. سایت و سئو پزشکی اصول و قواعد خاص خود را دارد که در این زمینه می‌توان از افرادی که در زمینه تبلیغات و یا طراحی سایت فعالیت دارند کمک گرفت.

با استفاده از تبلیغات آنلاین و در فضای مجازی می‌توان برند سازی پزشکی انجام داد که امروزه این نوع تبلیغات بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند.

چگونه می‌توان چالش جذب بیمار را حل کرد؟

 جذب بیمار مهم‌ترین چالش پزشک تازه‌کار می‌باشد، اما می‌توان با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌هایی این چالش را نیز حل کرد. پزشک تازه کار در ابتدا قبل از تأسیس مطب می‌تواند در کلینیک‌ها و مراکز درمانی مشغول به کار شود. با استفاده از این روش علاوه برافزایش تجربه، بیماران با پزشک نیز آشنا می‌شوند.

پزشک می‌تواند بیماران زیادی را از این طریق جذب کند. همچنین سرمایه و هزینه لازم برای تأسیس مطب را می‌توان با استفاده از این روش نیز به دست آورد.

تجربه در زمینه مدیریت مطب، ارتباط با پرسنل و بیمار نیز افزایش می‌یابد. می‌توان ساعاتی از روز را در کنار کار در مطب در کلینیک نیز مشغول به کار شد. در این روش می‌توان از بیماران خاص درخواست کرد تا برای درمان و معاینه به مطب مراجعه کنند.

چگونه چالش‌های تأسیس مطب را می‌توان کاهش داد؟

 بهترین روش برای کاهش چالش پزشک تازه‌کار برنامه‌ریزی است. با استفاده از برنامه می‌توان تمام‌کارها را به‌طور دقیق و به شکل بهتر انجام داد. تمام‌کارهایی که باید برای تأسیس مطب انجام داد را باید بر روی کاغذ نوشت.

باید هزینه پروانه مطب و مدارک لازم برای پروانه مطب را نیز در نظر گرفت. تجهیزات موردنیاز و تهیه آن‌ ها از دیگر مواردی است که پزشک تازه‌ کار باید به آن توجه کند و در برنامه خود قرار دهد.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم در رابطه با چالش پزشک تازه‌  کار صحبت کنیم. مواردی را که پزشک برای تأسیس مطب نیاز دارد را نیز ذکر کرده‌ایم. نحوه برقراری ارتباط پزشک و پرسنل در مطب با بیمار در جذب مراجعین و بیماران بسیار مهم می‌باشد.

 حتماً باید پرسنلی را استخدام کرد که تجربه کافی در زمینه ارتباط را داشته باشند. برخی از پزشکان در مطب خود خدمات ویژه‌ای را برای بیماران خود در نظر می‌گیرند. برای مثال در برخی از کلینیک‌های زیبایی می‌توان در برخی از مناسبت‌ها تخفیف‌هایی را مشاهده کرد. جذب مشتری و ارتباط با بیمار را باید یاد گرفت. پزشکانی که وقت کافی برای یادگیری و ارائه این روش‌ها را ندارند می‌توانند از افرادی که در این زمینه ماهر هستند کمک بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا