دندانپزشک

دندانپزشک اضطراری کیست؟

دندانپزشک اضطراری چیست؟

دندان‌درد یکی از وحشتناک‌ترین دردهایی است که هر فردی در طول زندگی خود ممکن است بارها آن را تجربه کند. درد دندان غیرقابل‌تحمل است و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. علاوه بر این مشکلات دهان و دندان می‌توانند بسیار خطرناک باشند و در اغلب موارد خرابی، پوسیدگی دندان‌ها، مشکلات لثه و … می‌توانند زندگی ما را به‌طورکلی مختل کنند. در اینجاست که نیاز به یک دندان‌پزشک متخصص و باتجربه خواهیم داشت‌. شما می‌توانید در صورت نیاز به خدمات دندانپزشکی در ساعات کاری با پزشک خود تماس حاصل نموده و پس از اخذ نوبت برای درمان به مطب او مراجعه نمایید؛ اما گاهی ممکن است دچار مشکل بسیار حادتری شوید؛ مثلاً ممکن است در نیمه‌شب درد شدید دندان شما را به سطوح بیاورد. یا در روزهای تعطیل به علت مشکلات اورژانسی نیاز به دندانپزشک داشته باشید. در اینجاست که دندانپزشک اضطراری می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

دندانپزشکان اضطراری به پزشکانی گفته می‌شود که در شرایط حاد و اورژانسی می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. این دسته از دندانپزشکان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز در دسترس شما هستند. به‌گونه‌ای که حتی در روزهای تعطیل نیز می‌توانید از آن‌ها خدمات دریافت کنید. به همین دلیل است که به آن‌ها دندان‌پزشکان اورژانسی گفته می‌شود. معمولاً در کلینیک‌های دندانپزشکی یک بخش به پزشکان اضطراری اختصاص‌یافته است. شما در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر یک از روزهای هفته که نیاز به دندانپزشک داشته باشید، می‌توانید به دندانپزشکان اضطراری در این کلینیک‌ها مراجعه کنید.

البته متأسفانه در حال حاضر همه کلینیک و بیمارستان‌ها در سراسر کشور، خدمات دندانپزشکی اضطراری ارائه نمی‌کنند. به همین دلیل ممکن است برای یافتن یک دندانپزشک اضطراری نیاز به کمی تحقیق داشته باشید.

مهم‌ترین موارد نیاز به دندانپزشک اضطراری

 شما تنها در صورتی نیاز به یک دندانپزشک اورژانسی و اضطراری دارید که دچار یک فوریت پزشکی شده باشید؛ یعنی باید حتماً مشکلی حاد برایتان به وجود آمده باشد و اگر به دندانپزشک اورژانسی مراجعه نکنید خطراتی سلامتی شما را تهدید کند. در غیر این صورت شما نیاز به خدمات دندانپزشکی اورژانسی نخواهید داشت و می‌توانید در روزهای عادی نیز به دندانپزشک های دیگر مراجعه کنید؛ اما اگر هر زمان دچار یکی از موارد زیر شدید، باید حتماً توسط دندانپزشک اورژانسی معاینه و درمان شوید:

  • درد بسیار شدید

درد بسیار شدید از شرایطی است که در صورت بروز آن، شما حتماً نیاز به دندانپزشک اضطراری خواهید داشت. گاهی درد دندان بسیار شدید و غیرقابل‌تحمل می‌شود و حتی با خوردن چندین مسکن نیز درمان نمی‌شود. در این صورت ‌وضعیت دندان‌ها باید حتماً توسط دندان‌پزشکان اضطراری موردبررسی قرار گیرد.

  • خونریزی

خونریزی از لثه نیز دیگر موردی است که شما را در یک وضعیت اورژانسی قرار می‌دهد. گاهی خون زیادی از لثه خارج‌شده و قطع نمی‌شود. در این صورت شرایط بسیار حاد و بحرانی است و برای متوقف کردن خونریزی باید حتماً به دندانپزشک های اورژانسی رجوع نمایید.

  • آبسه دندان

آبسه دندان یک وضعیت بسیار حاد و جدی است‌. هر زمان که متوجه ظهور آبسه در لثه و دهان خود شدید، بدون معطلی به دندانپزشک اضطراری مراجعه کنید. آبسه دندان به وضعیتی گفته می‌شود که در قسمت ریشه دندان‌ها و لثه، شاهد بروز کیسه‌های چرکی و عفونی خواهید بود. عفونت ناشی از آبسه دندان ممکن است به دیگر بخش‌های بدن نیز سرایت کند. اگر عفونت به خون سرایت کند احتمال فوت بیمار نیز وجود دارد. به همین دلیل است که آبسه دندان جزو فوریت‌های دندانپزشکی به‌حساب می‌آید.

  • کنده شدن دندان

کنده شدن دندان مخصوصاً در بزرگسالان یک فوریت دندانپزشکی محسوب می‌شود. حتی اگر دندان کنده شده هیچ درد یا خونریزی خاصی نیز نداشته باشد، بازهم نیاز است که به دندانپزشک اضطراری مراجعه کنید. گاهی به علت ضرب‌دیدگی یا تصادف دندان افراد کنده می‌شود. در این صورت اگر فوراً به پزشک مراجعه شود، شانس نجات و جایگذاری دوباره دندان بسیار بالا است.

تعرفه خدمات دندانپزشکی اضطراری چقدر است؟

معمولاً وقتی در یک وضعیت اورژانسی قرار دارید، بدون توجه به هزینه فقط درخواست می‌کنید که پزشک فوراً به درمان شما بپردازد و تعرفه خدمات چندان اهمیتی برایتان نخواهد داشت؛ اما به‌هرحال تعرفه خدمات دندانپزشکی اضطراری نیز فاکتور بسیار مهمی خواهد بود. حال هزینه دریافت خدمات از دندانپزشکان اضطراری چقدر است؟ تعرفه‌ها کاملاً بستگی نوع خدماتی که دریافت می‌کنید دارد. برای مثال هزینه کشیدن دندان و پانسمان آن بسیار کمتر از هزینه جراحی اورژانسی لثه است.

پس هر نوع خدماتی تعرفه جداگانه و متفاوتی دارد. گاهی دندانپزشک اضطراری برای خدمات خارج از ساعات کاری هزینه بالاتری دریافت می‌کند. گاهی نیز هزینه دریافت خدمات چه در ساعات کاری و چه در ساعات دیگر کاملاً یکی است. برخی دندان‌پزشکان تجربه و سابقه بیشتری دارند. به همین علت تعرفه خدماتشان بالاتر است. برخی نیز به علت شهرت و سابقه کاری نسبتاً کمی که دارند، خدمات دندانپزشکی اورژانسی را با قیمت بسیار مناسب به بیماران ارائه می‌کنند. پس تعرفه خدمات دندانپزشک اضطراری با توجه به‌تمامی این فاکتورها تعیین می‌شود و ممکن است برای هر بیمار متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× 1 = 10

دکمه بازگشت به بالا