مدیریتمطالب آموزشی

راه های ایجاد تعادل در کار و زندگی برای پزشکان

ایجاد تعادل در کار و زندگی پزشکان چه اهمیتی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید امروزه نیاز جامعه به پزشکان بسیار بیشتر از قبل شده است. اصلی‌ترین دلیل این مسئله می‌تواند شیوع ویروس کرونا باشد. حال این نیاز شدید جامعه موجب شده است که پزشکان تایم بیشتری را در روز به کار کردن اختصاص دهند. آن‌ها ساعات طولانی در مطب و بیمارستان حضور یافته و مشغول ویزیت بیماران هستند. حتی گاهی دیده می‌شود یک پزشک به قدری کار می‌کند که حداقل نمی‌تواند نیم ساعت پیاده‌روی داشته باشد و یا حتی تایم زیادی برای غذا خوردن نیز ندارد. یا زمانی که به تقویم کاری خود نگاه می‌کند، به علت حجم زیاد امور استرس، سر تا پای وجودش را فرا می‌گیرد. در اینجاست که سوال “کار برای زندگی یا زندگی برای کار” مطرح می‌شود.

یک پزشک کار می‌کند که بتواند به بهترین شکل و در رفاه زندگی کند و در‌واقع هدف او از زندگی کار کردن نیست. در اینجاست ایجاد تعادل در کار و زندگی پزشکان اهمیت می‌یابد.

نتیجه:

یک پزشک باید بتواند میان کار و زندگی خود به خوبی تعادل برقرار نماید. یعنی پزشک می‌بايست هم برای کار خود وقت بگذارد و هم به امور زندگی خود مثل گردش و تفریح، وقت گذراندن با خانواده بپردازد. ایجاد این تعادل به این علت اهمیت دارد که اگر یک پزشک موفق به برقراری آن نشود و تمام فکر و ذکر خود را به کار اختصاص دهد، در آینده‌ای نه‌چندان دور با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. در درجه اول وجود حجم کاری زیاد باعث ایجاد استرس و اضطراب می‌شود. استرس نه تنها بازدهی عملکرد پزشکان را کاهش می‌دهد؛ بلکه در برخی موارد موجب می‌شود که فرد به بیماری‌های مختلفی نیز مبتلا گردد.

علاوه بر این اگر تعادل در کار و زندگی پزشکان ایجاد نشود، باعث می‌گردد که آن‌ها هیچ لذتی از زندگی خود نبرند. چون هیچ‌گاه تایم خالی برای تفریح و وقت گذراندن با خانواده ندارند. در‌نتیجه وقتی به وضعیت خود نگاه کنند احساس می‌کنند که مانند یک دستگاه رباتیک دائماً در حال انجام کار هستند و ممکن است دچار حس پوچی نیز بشوند. به همین علت همه پزشکان باید با دریافت مشاوره از افراد متخصص در این زمینه، برای کار و زندگی خود برنامه‌ریزی داشته باشند تا بتوانند این تعادل را به بهترین شکل برقرار نمایند.

راه‌های ایجاد تعادل در کار و زندگی پزشکان

حتماً شما نیز با خواندن مطلب بالا به عنوان یک پزشک برای کار و زندگی شخصی‌تان نگران شده‌اید و می‌خواهید فوراً برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی خود اقدام کنید. نگران نباشید! این درست است که ایجاد این تعادل در دنیای پرسرعت امروزی کار ساده‌ای نیست؛ اما برقراری تعادل میان کار و زندگی پزشکان دست نیافتنی نبوده و با انجام برخی روش‌‌ها می‌توان این کار را انجام داد. در زیر بهترین راه‌های برقراری تعادل میان زندگی و کار پزشکان را نام‌برده‌ایم:

  • برون سپاری امور

برون سپاری امور تقریباً بهترین روش برای ایجاد تعادل در کار و زندگی پزشکان می‌باشد. برخی اموری که در طول روز وقت زیادی از شما می‌گیرند را، افراد دیگر نیز می‌توانند به جایتان انجام دهند. پس برای برقراری این تعادل باید کمی هزینه کنید. شما می‌توانید افرادی را استخدام نموده و با پرداخت حقوق به آن‌ها بخواهید که این امور را برایتان به انجام برسانند. مثلاً می‌توانید مدیریت اینستاگرام و صفحات اجتماعی خود را به یک ادمین واگذار کنید. البته در نظر داشته باشید که شما به هیچ عنوان نباید بر کار این نیروها نظارت کنید. چون اگر قرار باشد هر روز به کار‌های برون سپاری شده نظارت کنید، بازهم وقت کم‌آورده و تعادل را بر‌هم می‌زنید. شما تنها باید نتایج کار آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید‌.

  • اولیت بندی کار‌ها

توجه داشته باشید که شما وظیفه ندارید همه امور را به انجام برسانید. اگر بخواهید همه امور را در طول روز انجام دهید، حتی اگر روز ۴۸ساعت باشد نیز، بازهم برای به انجام رساندن آن‌ها تایم کافی ندارید. پس امور را اولویت‌بندی کنید و کار‌های مهم را در اولویت قرار دهید‌. پس از انجام کار‌هایی که در اولویت هستند، اگر وقت کافی برای انجام امور دیگر ندارید هیچ اشکالی ندارد و بهتر است آن‌ها را به‌ روز بعد موکول کنید.

 مثلاً اگر نتوانید در طول روز تعدادی از بیماران خود را ویزیت کنید هیچ اتفاقی نمی‌افتد و نهایتاً آن‌ها می‌توانند برای درمان خود به پزشک دیگری مراجعه نمایند. یعنی آن‌ها می‌توانند پزشک دیگری را جایگزین شما کنند. این در حالی است که اگر برای ویزیت حجم زیادی از بیماران تا دیروقت در مطب بمانید، خانواده‌تان نمی‌توانند هیچ شخص دیگری را جایگزین شما کنند. پس همیشه اول، کار‌هایی که در اولیت هستند را به انجام برسانید.

  • برنامه‌ریزی برای روز‌های تعطیل

این مورد نیز می‌تواند در ایجاد تعادل در کار و زندگی پزشکان، بسیار موثر باشد. البته برنامه‌ریزی برای تعطیلات به پزشکان‌ کمک می‌کند که پرونده‌های کاری خود را ببندند و فقط به تفریح و کنار خانواده بودن فکر کنند. پزشکان باید از مدتی قبل برای روز‌های تعطیل برنامه‌ریزی کنند.

 چون اگر برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد، یک پزشک ممکن است در روزهای تعطیل خود نیز حتی با وجود اینکه در خانه است، بازهم به انجام امور کاری عقب افتاده خود بپردازد. به همین علت برنامه‌ریزی برای روزهای تعطیل بسیار مهم است. مثلاً می‌تواند در تعطیلات برای رفتن به یک سفر خانوادگی عالی برنامه‌ریزی کرد.

چرا یک پزشک نمی‌تواند میان کار و زندگی خود تعادل ایجاد کند؟

گاهی دیده می‌شود که یک پزشک‌ علارغم بارها تلاش، بازهم نمی‌تواند میان کار و زندگی خود تعادل ایجاد کند. ناتوانی در ایجاد تعادل در کار و زندگی پزشکان می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. یک پزشک ممکن است به علت‌های زیر موفق به ایجاد این تعادل نشود:

  • فرد به کار خود اعتیاد دارد و اگر بخواهد تایمی را به استراحت اختصاص دهد، دچار عذاب وجدان خواهد شد.
  • فرد احساس می‌کند که کار کردن راه رسیدن او به خوشبختی است و موفقیت خود را در زیاد کار کردن می‌بیند. در‌واقع او ارزش خود را در ارتقاء شغلی‌اش یافته است‌.
  • به علت شرایط اقتصادی، پزشک باید بیشتر کار کند تا بتواند نیاز‌های مالی خود را برطرف کند.
  • فرد به پزشکی، علاقه زیادی دارد و اگر هر روز مشغول طبابت نباشد احساس پوچی و ناکارآمدی به او دست خواهد داد. به همین علت دوست دارد ساعت‌ها کار کند و از کار کردن خسته نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 58 = 60

دکمه بازگشت به بالا