مدیریت

برای ارتباط عاطفی با بیمار باید چه کار کنیم؟

اهمیت برقراری ارتباط عاطفی با بیمار

معمولاً هرگاه سخن از ارتباط عاطفی می‌شود ناخودآگاه ذهن ما به سمت رابطه عاشقانه زوجین هدایت می‌شود. اما در واقعیت ارتباط عاطفی تنها میان زوجین برقرار نمی‌شود. هر رابطه‌ای که موجب ایجاد احساس علاقه میان طرفین شود، یک ارتباط عاطفی خواهد بود. این ارتباط ممکن است میان شاگرد و معلم، هم‌کلاسی‌ها، دو دوست نیز برقرار شود. حال این مسئله امروزه در خصوص پزشکان نیز صدق می‌کند. یک پزشک نیز می‌تواند ارتباط عاطفی با بیمار خود برقرار نماید. تنها در این صورت است که بیمار می‌تواند با پزشک خود در خصوص ترس‌ها و مشکلات بیماری خود صریح و بدون هیچ‌گونه نگرانی صحبت کند.

اما امروزه متأسفانه ارتباط عاطفی با بیمار با وجود اینکه اصل بسیار مهمی است، بسیار نادیده گرفته می‌شود. این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می‌تواند در رشد و پیشرفت یک پزشک بسیار تأثیرگذار باشد. اگر زندگینامه پزشکان موفق را ورق بزنید، خواهید دید که اصل اساسی رشد و شهرت آن‌ها ایجاد ارتباط عاطفی با تمامی بیماران خود بوده است. درواقع به زبان ساده‌تر پزشک باید مانند دوستی دلسوز و مهربان در کنار بیمار باشد و ارتباطی صمیمی با او برقرار نماید.

مثال:

ابتدا خود را به‌جای یکی از بیماران بگذارید. حال فرض کنید که می‌خواهید برای معالجه خود به مطب یک پزشک رجوع کنید. در مرحله بعد، پس از ویزیت شدن توسط پزشک به علت برخورد و ارتباط  صمیمانه‌ای که با شما داشته است، روحیه‌تان بسیار قوی‌تر شده است. بله درست است! این پزشک در همان جلسه اول برقراری ارتباط عاطفی با شمارا آغاز کرده است.

حال هرچقدر که تعداد دفعات مراجعه شما به مطب بیشتر شود این ارتباط قوی‌تر خواهد شد. حال سوال این است که آیا حاضرید  رابطه صمیمی خود را با یک پزشک قطع نموده و به مطب دیگری رجوع کنید؟ قطعاً خیر! شما به‌عنوان یک بیمار به این ارتباط نیاز خواهید داشت. حال پزشک با برقراری این ارتباط درواقع نیاز شمارا برطرف ساخته است. در اینجاست که می‌توان اهمیت ارتباط عاطفی با بیمار را به‌خوبی درک نمود. به زبان ساده‌تر باید گفت مهم‌ترین چیزی که موجب رضایت هرچه بیشتر بیماران می‌شود و حس خشنودی زیادی را در آن‌ها پدید می‌آورد، ایجاد رابطه‌ای عاطفی و مؤثر می‌باشد.

نحوه برقراری ارتباط عاطفی با بیمار چگونه است؟

حتماً با خواندن توضیحات بالا شما نیز به‌عنوان یک پزشک به برقراری ارتباط عاطفی با بیماران خود فکر می‌کنید‌. حال چگونگی برقراری این ارتباط شاید در ابتدا امری ساده به نظر برسد. اما قطعاً کاری چالش‌برانگیز خواهد بود. چون هر بیمار اخلاقیات خاص خود را دارد و برقراری چنین ارتباطی با همه بیماران، می‌تواند کار سخت و دشواری باشد. به همین علت تنها چیزی که به شما در این راه کمک می‌کند، کسب اطلاعات در خصوص اصول برقراری ارتباط عاطفی می‌باشد. با دانستن و اجرای این اصول به‌راحتی می‌توانید با بسیاری از بیماران خود ارتباط عاطفی برقرار نمایید. آژانس برندینگ و تبلیغات پزشکی طب مارکتینگ با ساخت دوره آموزشی ارتباط با بیمار به شما در این امر مهم کمک نموده است.

در زیر به مهم‌ترین اصول برقراری ارتباط عاطفی با بیمار اشاره نموده‌ایم:

مهم‌ترین اصول برقراری ارتباط عاطفی با بیمار

 

  • شنونده بودن

بیمار نیاز به شنیده شدن دارد و دوست دارد به تمام صحبت‌های او با نهایت دقت گوش فرا دهید. همچنین شما نیز برای اینکه بتوانید نیازها و مشکلات او را بهتر درک کنید  نیاز دارید که در همه جلسات بیشتر شنونده باشید تا گوینده، درنهایت باید به این اصل مهم بسیار دقت نمایید. وقتی شنونده باشید بیمار می‌تواند بسیار ساده‌تر نظراتش را بیان کند و در خصوص نگرانی‌هایش با شما به گفتگو بپردازد.

  • عدم‌مداخله در حریم شخصی بیمار

برخی از افراد تصور می‌کنند برای ارتباط مؤثر با بیمار باید وارد جزئیات زندگی او شد و با پرسش سوا لاتی در خصوص مسائل شخصی او اطلاعات کسب نمود. اما این کاملاً اشتباه است‌. پزشک تا حد امکان باید بتواند حریم شخصی بیماران خود را حفظ و به آن مداخله نکند‌. چون اگر در این‌ ارتباط به حریم شخصی بیمار احترام گذاشته نشود، او احساس امنیت در این رابطه را از دست خواهد داد.

  • صادق بودن

یکی دیگر از اصول برقراری ارتباط مؤثر با بیمار می‌تواند صادق بودن باشد. اینکه بیمار اطمینان داشته باشد که شما درنهایت صداقت با او صحبت می‌کنید، حس اعتماد غیرقابل وصفی را در او به وجود می‌آورد. پس تا حد امکان در رابطه‌تان با بیماران صداقت داشته باشید.

  • احترام

احترام نیز دیگر اصلی است که در برقراری ارتباط عاطفی با بیمار، بسیار مؤثر است. هرگاه در هر رابطه‌ای احترام وجود داشته باشد، قطعاً آن رابطه پایبندتر خواهد بود. برای ایجاد یک رابطه عاطفی با بیمار نیز، باید به او و نظراتش نهایت احترام را بگذارید.

  • هم‌سطح بودن با بیمار

در رابطه عاطفی خود با بیمار نباید از بالا به پایین به او نگاه کنید. بسیاری از پزشکان به بیمار به‌عنوان یک فرد دارای مشکل نگاه می‌کنند که نیاز به درمان دارد و خود را مانند فرشته نجات او تلقی می‌کنند. اما این کار کاملاً اشتباه است. برای برقراری ارتباط مؤثر و عاطفی با بیمار به‌جای اینکه به او مانند فرد آسیب‌ دیده یا اصطلاحاً مریض نگاه کنید، باید او را دوست خود بدانید. تنها در این صورت است که می‌توان به ادامه‌دار بودن این ارتباط امیدوار بود.

مزایای برقراری ارتباط عاطفی با بیمار چیست؟

وقتی صحبت از برقراری ارتباط مؤثر و عاطفی با بیماران می‌شود، اکثر پزشکان این رابطه را یک‌طرفه تلقی می‌کنند. برای مثال آن‌ها تصور می‌کند که این رابطه منجر به حفظ روحیه بیمار و ایجاد حس رضایت او می‌شود. درنتیجه سریع‌تر درمان شده و حس بهتری خواهد داشت. درواقع این دسته از پزشکان تصور می‌کنند که این ارتباط عاطفی تنها به سود بیمار خواهد بود. اما به‌ هیچ‌ عنوان این‌گونه نیست. ارتباط عاطفی با بیمار یک رابطه دوطرفه است.

این رابطه به حفظ روحیه پزشک و افزایش رضایت از شغلی که دارد نیز کمک می‌کند. علاوه بر این اگر‌ چنین رابطه‌ای با بیماران خود برقرار کنید شک نکنید که در مدت‌ زمان کمی می‌توانید بیماران جدید زیادی جذب کنید. به‌ این‌ علت که بیماران قبلی به علت درصد رضایت بالایی که از شما دارند، برایتان تبلیغات دهان به دهان ایجاد می‌کنند‌. پس این ارتباط برای هردو طرف سودمند بوده و می‌تواند مزایای فراوانی برای یک پزشک به همراه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 35 = 45

دکمه بازگشت به بالا