رادیولوژیمقالات پزشکی

ماموگرافی دیجیتال

ماموگرافی دیجیتال چیست؟

به نقل از مقاله “ماموگرافی دیجیتال” کلینیک کیان سلامت: ماموگرافی نوعی تصویربرداری از پستان است که از اشعه ایکس با دوز پایین برای بررسی پستان‌ها استفاده می کند و نقش اصلی را در تشخیص اولیه سرطان‌های پستان دارد و می‌تواند سرطان پستان را قبل از اینکه قابل لمس باشد تشخیص دهد. علائمی همچون لمس توده، سابقه خانوادگی، ترشح خونی از نوک سینه و یا تغییرات پوست پستان همه مواردی هستند که بایستی توسط پزشک مورد توجه قرار بگیرد.

ماموگرافی چگونه انجام می‌شود؟

American Cancer Society انجام ماموگرافی سالیانه پس از سن ۴۰ سالگی را توصیه میکند. زنانی که به علت پیشینه ژنتیکی (سرطان پستان) داشتند باید این تست را قبل از سن ۴۰ سالگی شروع کنند. در صورتیکه در خانمی  بستگان درجه یک (مثل خواهر، مادر) سرطان پستان داشته اند بهتر است اولین ماموگرافی ۱۰ سال زودتر از سنی که مادر مبتلا به سرطان پستان شده است انجام شود.

خانم‌های جوان تا سنین زیر ۳۵ سال، بهتر است از روش‌های دیگری مانند سونوگرافی، پستان را مورد بررسی قرار دهند و در صورتی که در سونوگرافی مورد مشکوکی مشاهده شد و یا سابقه فامیلی سرطان پستان وجود داشت، طبق نظر پزشک ماموگرافی انجام دهند.

بهترین زمان انجام ماموگرافی چه موقع است؟

هفته اول بعد از پریود و روزهای پایانی سیکل قاعدگی بهترین زمان انجام ماموگرافی است؛ زیرا به دلیل اثرات هورمونی، ادم و احتقان پستان‌ها این روزها در کمترین حد بوده و انجام تست با درد کمتری همراه است.

فواید ماموگرافی دیجیتال چیست؟

در ماموگرافی دیجیتال، برای تصویر برداری از گیرنده‌های دیجیتال و کامپیوتر استفاده می‌شود و تصویر به صورت یک فایل کامپیوتری ذخیره می‌شود و نه روی فیلم رادیوگرافی. دقت این روش بسیار بالاتر از روش معمولی است. سرعت و دقت در این روش، دو فاکتور مهم است. به طور میانگین میزان اشعه‌ای که بیمار در ماموگرافی دیجیتال دریافت می‌کند، کمتر از ماموگرافی معمولی است که همین امر باعث کاهش خطر در افراد می‌شود. همچنین در روش دیجیتال امکان بزرگنمایی و تغییر درکنتراست تصویر وجود دارد که به پزشک در تشخیص بافت‌های سرطانی کمک می‌کند.

از جمله مزایای دیگر ماموگرافی دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنتراست بالاتر تصاویر
  • توانایی پردازش تصاویر
  • افزایش سرعت تصویر برداری
  • دوز اشعه پایین‌تر بویژه در پستان‌های بزرگ
  • ذخیره سازی آسان

ماموگرافی دیجیتال در تهران

انجام ماموگرافی دیجیتال، نیاز به تخصص و تکنولوژی پیشرفته دارد. بنابراین انتخاب یک مرکز مجهز که علاوه بر داشتن رادیولوژیست و متخصصان خبره، دارای امکانات و دستگاه‌های حرفه‌ای و پیشرفته ماموگرافی باشند، اهمیت زیادی دارد. موسسه رادیولوژی کیان سلامت با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های ماموگرافی تمام دیجیتال آماده خدمت رسانی به بیماران عزیز می‌باشد. برای راهنمایی بیشتر با کارشناسان کیان سلامت تماس بگیرید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× 1 = 2

دکمه بازگشت به بالا