بازاریابی

اصول جذب بیمار خارجی

آشنایی با جذب بیمار خارجی؛ راهی برای کسب درآمد بیشتر پزشکان

جذب بیمار خارجی که آن را تحت عنوان توریسم درمانی نیز نامگذاری می‌کنند، به یکی از مهم‌ترین اهداف پزشکان در دنیای امروز تبدیل شده است. همان گونه که می‌دانید، قیمت ارز در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و در عین حال پزشکان ایرانی نیز در این سال‌ها با پیشرفت‌های قابل قبولی در حیطه کاری خود مواجه شده اند. همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا جذب بیمار خارجی به ویژه در زمینه زیبایی نظیر جراحی بینی، کاشت مو، جراحی‌های لاغری، جراحی های پلاستیک و… رشد قابل توجهی داشته و شرایط حضور بیماران خارجی در ایران را فراهم سازد.

اهمیت جذب بیمار خارجی یا به عبارت دیگر توریسم درمانی ما را بر آن داشته است که در ادامه به بررسی روش‌های رایج موجود در این زمینه بپردازیم.

اهمیت تبلیغات پزشکی در کشورهای عربی

تبلیغات پزشکی در کشورهای عربی که آن را با نام مدیکال مارکتینگ در کشورهای عربی نیز می‌شناسید، یکی از رایج‌ترین نوع بازاریابی پزشکی می باشد. همان گونه که می‌دانید، کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران فاصله کمی داشته و به منظور رفت و آمد نیز با سختی چندانی رو به رو نیستند، علاوه بر این پزشکان ایرانی از نظر مهارت و تجربه از جایگاه خاصی در منطقه برخوردار هستند. به همین دلیل ایران به یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین مقاصد پزشکی تبدیل شده است.

بسیاری از پزشکان می پرسند که چگونه باید تبلیغات پزشکی در کشورهای عربی را انجام داده و زمینه کسب درآمد بیشتر را فراهم نمود؟

همان گونه که می دانید، عمده مراجعین از کشورهای عربی به قصد انجام کاشت مو، جراحی بینی، جراحی‌های لاغری، جراحی‌های صورت، کامپوزیت، کاشت ایمپلنت و… به ایران مسافرت می‌کنند. بنابراین بر تمامی پزشکان واجب است که از تاثیر تبلیغات پزشکی چشم پوشی نکرده و تمام تلاش خود را به منظور جذب بیماران خارجی به کار بگیرند.

موثرترین روش تبلیغات برای جذب بیمار خارجی

همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، جایگاه بی نظیر علمی پزشکان و مراکز درمانی و علاوه بر این بحث هزینه های رقابتی خدمات درمانی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورهای منطقه شرایطی را فراهم ساخته است که جذب بیمار خارجی به یکی از بهترین موقعیت‌های مالی تبدیل گردد.

جالب و در عین حال لازم است بدانید که اصلی‌ترین روش جذب بیمار خارجی در حال حاضر واسطه‌ها و تورلیدرها می‌باشند. البته این موضوع تنها محدود به این افراد نشده و در مواردی دیده شده است که آژانس های گردشگری سلامت نیز نقش قابل توجهی در حوزه برندینگ و تبلیغات پزشکی ایفا نموده اند. در رابطه با جذب بیمار خارجی سه نکته کلیدی وجود دارد که توجه به آن‌ها موفقیت‌های چشمگیری را به دنبال خواهد داشت.

اصول جذب بیمار خارجی

 

  • نکته اول: انتخاب ابزار درست

یکی از مهم‌ترین نکات در جذب بیمار خارجی انتخاب ابزار درست برای تبلیغات پزشکی می باشد. همان گونه که می‌دانید، اینستاگرام یکی از فراگیرترین شبکه‌های اجتماعی ایران است که تعداد قابل توجهی از اعضای جامعه در آن عضو هستند. بنابراین این شبکه پر مخاطب می‌تواند یکی از اصلی ترین رسانه ها برای انجام تبلیغات پزشکی باشد. جالب است بدانید که تعریف اینستاگرام در خارج از کشور تا حدودی متفاوت می‌باشد. جالب‌تر این که در خارج از ایران ابزارهای دیجیتالی نظیر فیسبوک و یوتیوب به عنوان ابزارهای بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توجه افراد مشغول به زندگی در خارج از ایران به دو ابزار پرطرفدار فیسبوک و توییتر پزشکان ایرانی را بر آن داشته است که آگاهی لازم به منظور کار کردن با این ابزارها را کسب نموده و به یاد داشته باشند که فیسبوک و یوتیوب در مقایسه با اینستاگرام عملکرد قابل قبول‌تری را در زمینه جذب بیمار خارجی از خود به نمایش می گذارند. البته این بدان معنی نیست که اینستاگرام شبکه اجتماعی نامناسبی برای انجام تبلیغات با هدف جذب بیمار خارجی است. بلکه منظور ما این است که اینستاگرام حتی اگر در این زمینه موثر واقع گردد، باز هم نمی‌تواند کارایی فیسبوک و توییتر را داشته باشد.

  • نکته دوم: تولید محتوای مفید

در حال حاضر شاهد این هستیم که اغلب پزشکان مطالب و پست های به کار گرفته شده در سایت های فارسی و شبکه های اجتماعی را به عربی ترجمه نموده و آن‌ها را به عنوان پست تبلیغات پزشکی برای وب سایت ها و یا اینستاگرام عربی مورد استفاده قرار داده و بدین ترتیب مارکتینگ پزشکی کشورهای عربی را انجام می‌دهند. به یاد داشته باشید که چنین کاری به منظور جذب بیمار خارجی اشتباه محض است. چرا که لازم است پزشک استایل و نوع نگاه بیمار را مد نظر قرار داده و بر همان اساس به تولید محتوا بپردازد. چنانچه برای تولید محتوا نیاز به خدمات اختصاصی دارید آژانس برندسازی و تبلیغات پزشکی طب مارکتینگ آن را به شما ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال بسیاری از بیمارانی که از خارج از کشور آمده و قصد شروع درمان در ایران را دارند، همواره نگران فرآیندهای پیش از عمل، زمانبندی عمل، فالوآپ پس از عمل، چگونگی مشاوره گرفتن از پزشک، ناآگاهی نسبت به فرآیند پذیرش و پرداخت و… می‌باشند. بنابراین اگر پزشکی به دغدغه‌های این دسته از افراد پاسخ مناسب ندهد، نتوانسته است نظر آن‌ها را جلب نموده و شرایط مراجعه آنان را فراهم سازد.

بنابر آنچه تا بدین جا گفته شد، لازم است که پزشکان در کنار مقوله های درمان و تبلیغات پزشکی به دغدغه‌های بیماران توجه نموده و آن‌ها را در میان مطالب خود عنوان نمایند. بدین ترتیب بیمار چنین برداشت خواهد کرد که سلامت و اطمینان خاطر وی بیش از درآمد پزشک حائز اهمیت است. بدون شک این کار نقش مهمی در جذب بیمار خارجی خواهد داشت.

  • نکته سوم: اطلاع رسانی

یکی از رایج‌ترین نوع تبلیغات در ایران چرخش دهان به دهان می‌باشد. برای مثال فردی به یک پزشک متخصص مراجعه نموده و پس از دستیابی به درمان مناسب از تجربه و مهارت پزشک مورد نظر برای دوستان و آشنایان خود سخن گفته و با این کار شرایطی را مهیا می کند که این افراد در صورت نیاز به مطب وی مراجعه نمایند. از دیگر روش‌های انجام تبلیغات پزشکی در ایران می توان به تبلیغات آنلاین در وب سایت ها و پیج‌های اینستاگرامی اشاره نمود.

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از پزشکان را به خود مشغول کرده است، این است که یک بیمار ساکن در کشورهای منطقه چگونه می‌تواند با تبلیغات انجام شده آشنا شده و به منظور درمان در ایران حضور پیدا کند؟ این موضوع به ویژه به تبلیغات عمل‌های زیبایی در ایران مربوط می‌شود.

در صورتی که جذب بیمار خارجی و مدیکال مارکتینگ برای پزشکان حائز اهمیت باشد، لازم است برای آن برنامه ریزی‌های دقیقی انجام دهند. به عبارت دیگر پس از این که پزشک ابزار مناسب را انتخاب نموده و محتوای مفید را تولید کرد، باید به اطلاع رسانی بپردازد.

یکی از جالب ترین نکات این است که سئو محتواهای فارسی با سئو محتواهای عربی کاملا متفاوت می‌باشد. بنابراین باید این نکته را همواره مد نظر داشت.

استفاده از تبلیغات فیسبوک و توییتر از جمله پر بازده ترین روش‌های اطلاع رسانی به بیماران خارجی می‌باشد. حتی پزشکان می‌توانند بنر خود را در وب سایت‌های پر بازدید خبری قرار داده و با این کار به اطلاع رسانی بپردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + = 9

دکمه بازگشت به بالا