مطالب آموزشی

آشنایی با انواع دندانپزشک

آشنایی با انواع دندانپزشک و خدمات آن‌ها

دندان‌ها باوجود اندازه بسیار کوچکی که دارند، نقشی مهم و اساسی را در بدن ایفا می‌کنند. با کمک دندان‌ها می‌توانیم غذا را بهتر بجویم و این‌گونه هضم آن در دستگاه گوارش سریع‌تر می‌شود. یا برفرض مثال تأثیر دندان‌ها در زیبایی چهره را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان نادیده گرفت. دندان‌ها لبخند ما را زیباتر می‌کنند و قطعاً در جذابیت صورت تأثیر مهمی دارند. حال دندان‌ها نیز مانند هر عضو دیگری در بدن پس از گذشت مدتی دچار فرسایش می‌شوند. به همین دلیل است که هر فردی در طول زندگی خود حداقل یک یا چند بار نیاز دارد که به دندانپزشک مراجعه کند. اکثر ما وقتی نیاز به خدمات دندانپزشکی داریم، به یک دندانپزشک عمومی مراجعه می‌کنیم؛ اما یک دندانپزشک عمومی نمی‌تواند همه خدماتی که مدنظر ما است را ارائه کند‌.

 در اینجاست که آشنایی با انواع دندانپزشک می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. چون هر نوع خدماتی توسط یک دندانپزشک که تخصص متفاوتی دارد ارائه می‌شود. درنتیجه خدمات ارائه‌شده توسط هر یک از متخصصین دندانپزشکی می‌تواند با سایرین متفاوت باشد. به همین دلیل برای آشنایی هرچه بیشتر شما، به معرفی انواع تخصص‌های دندانپزشکی پرداخته‌ایم:

  • جراح دهان، فک و صورت

یکی از مهم‌ترین انواع تخصص‌های دندانپزشکی، جراحی دهان، فک و صورت می‌باشد. دندانپزشکانی که دارای این تخصص هستند، در دوره‌های مرتبط با آسیب‌های دهان، فک و صورت تحصیل‌کرده‌اند و جراحی‌های پیشرفته در این زمینه را انجام می‌دهند. برای مثال جراحی دندان عقل، جراحی مشکلات مربوط به لثه و سرطان دهان از خدماتی است که توسط این نوع دندانپزشکان ارائه می‌شود.

  • اندودنتیست

اندودنتیست‌ها نیز از دیگر انواع دندانپزشک می‌باشند که حدود دو سال به‌صورت تخصصی در حوزه پالپ و بافت اطراف دندان تحصیل‌کرده و آموزش‌های لازم را دیده‌اند. این دسته از دندانپزشکان به انجام خدماتی مثل عصب‌کشی‌های پیچیده، درمان پالپ دندان، پر کردن دندان و … می‌پردازند. با استفاده از خدمات این گروه از دندانپزشکان، می‌توانید دندانی که باید کشیده شود را به‌راحتی درمان کنید و دیگر نیاز به کشیدن آن نخواهد بود.

  • ارتودنتیست

ارتودنتیست‌ها درزمینهٔ مرتب کردن دندان‌ها دوره‌های تخصصی را گذرانده‌اند. به همین دلیل اگر نیاز به ارتودنسی داشته باشید و بخواهید هرگونه فرم ناخوشایند در دندان‌های خود را رفع کنید، باید به ارتودنتیست‌ها مراجعه کنید. ارتودنتیست‌ها که از انواع دندانپزشک در جامعه امروزی ما می‌باشند، هم در حوزه اطفال فعالیت کرده و هم به بزرگسالان خدمات ارائه می‌نمایند.

  • پروستودنتیست

پروستودنتیست‌ها پس از گذراندن دوره عمومی، وارد دوره تخصصی پروتزهای دندانی می‌شوند. این دسته از دندانپزشکان هر نوع خدماتی که مربوط به پروتز و جایگذاری دندان‌های مصنوعی باشد را به بیماران ارائه می‌دهند. برای مثال ایمپلنت، بریج، جایگذاری دندان مصنوعی و مواردی از این قبیل، همگی از مهم‌ترین خدمات پروستودنتیست‌ها محسوب می‌شوند.

  • دندانپزشکان اطفال و کودکان

یکی دیگر از انواع دندانپزشکها، پزشکانی هستند که دوره‌های تخصصی مربوط به معالجه کودکان را گذرانده‌اند و به آن‌ها دندانپزشکان اطفال گفته می‌شود. این دسته از پزشکان به درمان مشکلات دندان شیری، عارضه‌های مادرزادی دندان و … می‌پردازند. این متخصصان علاوه برگذراندن دوره‌های مربوط به فک و دهان اطفال، در دوره‌های روانشناسی کودک نیز تحصیل می‌کنند. چون باید نحوه معاینه کودک را به شیوه اصولی بیاموزند تا اولین معاینه برای اطفال را به خاطره‌ای به‌یادماندنی تبدیل کنند.

  • دندانپزشک زیبایی

دندانپزشکان زیبایی‌ از پرطرفدارترین انواع دندانپزشک بوده و معمولاً بیماران بی‌شماری دارند. این دسته از متخصصان دندانپزشکی در زمینه درمان بیماران فعالیت نمی‌کنند، بلکه حوزه کاری آن‌ها زیبایی و اصلاح نقص لبخند بیمار می‌باشد. از مهم‌ترین خدمات دندانپزشکان زیبایی می‌توان به کامپوزیت، اصلاح طرح لبخند، کاهش فاصل لثه و دندان، اصلاح فاصله دندان‌ها و … اشاره نمود. معمولاً خدماتی که توسط دندانپزشکان زیبایی‌ ارائه می‌شوند، برای بیماران بسیار جذاب هستند‌. چون خدمات آن‌ها به زیبایی و جذابیت هرچه بیشتر افراد کمک می‌کنند و همین موجب شده که بیماران تمایل بیشتری برای مراجعه به انواع دندانپزشک زیبایی داشته باشند.

مهم‌ترین حق‌وحقوق قانونی بیماران دندانپزشکی

بر اساس قوانینی که قانون‌گذار تعیین نموده است، همان‌طور که دندانپزشک در مقابل بیمار دارای حقوقی می‌باشد، بیمار نیز برخی حقوق قانونی داشته که می‌تواند برای مطالبه و اجرای آن‌ها اقدام کند. حال شاید برایتان سوال شود حق‌وحقوق بیماران دندانپزشکی تا چه اندازه رعایت می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم متأسفانه هنوز بسیاری از بیماران با حقوق قانونی خود آشنایی ندارند و به همین دلیل در مطالبه آن‌ها ناتوان هستند. درنتیجه شاهد این هستیم در برخی موارد حقوق بیمار نادیده گرفته می‌شود و اصولاً به قوانینی که در این خصوص طرح‌شده‌اند کم‌توجهی می‌شود. درنتیجه امروزه برای مراجعه به انواع دندانپزشک می‌بایست، هر فردی به‌عنوان بیمار با حقوق قانونی خود آشنایی داشته باشد. به همین دلیل در زیر حقوق قانونی بیماران دندانپزشکی را به‌طور کامل شرح داده‌ایم:

  • بیمار می‌تواند در صورت تمایل در همان ابتدا تمامی اعضا و دندان‌پزشکانی که قرار است او را معالجه کنند را بشناسد و در خصوص آن‌ها اطلاعات داشته باشد.‌
  • طبق قانون دندانپزشک موظف است در خصوص روند تشخیص و درمان به بیمار کامل‌ترین اطلاعات را ارائه نماید.
  • اگر در طول روند درمان بیمار با توجه به تمایل خود بخواهد که درمان متوقف شود، حتی اگر در روند درمان هیچ نقشی وجود نداشته باشد، بازهم هیچ اشکالی ندارد و پزشکان باید مطابق میل او درمان را متوقف کنند.
  • بیمار پس از مراجعه به انواع دندانپزشک پرونده پزشکی نزد آن‌ها تشکیل می‌دهد. حال هر بیماری حق دارد که از محرمانه بودن و حفاظت از اطلاعات پرونده و بیماری‌اش، اطمینان حاصل کند. دندانپزشک موظف به حفظ اطلاعات محرمانه بیمار می‌باشد.
  • بیمار دندانپزشکی حق دارد قبل از هر کاری، ابتدا در خصوص تعرفه‌ها و هزینه انجام هر یک از خدمات اطلاع کامل کسب کند.
  • اگر دندانپزشک علارغم دریافت وجه کامل خدمات مطلوبی ارائه نکند یا کار او با نقص زیادی همراه باشد، بیمار می‌تواند با مراجعه به مراکز قانونی خواستار مطالبه حق‌وحقوق خود شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× 7 = 63

دکمه بازگشت به بالا