مدیریتمطالب آموزشی

چگونه از فرسودگی شغلی پزشکان جان سالم به در ببریم؟

فکر می‌کنید به فرسودگی شغلی پزشکان نزدیک می‌شوید، اما نمی‌دانید در مورد آن چه باید بکنید؟ فرسودگی شغلی پزشکان فقط بخشی از کار آنهاست؛ خستگی عاطفی، بدبین بودن یا کار بیش از حد می‌تواند منجر به مشکلات بزرگی در مدیریت کلینیک شما شود.

تحقیق در مورد نحوه درمان فرسودگی شغلی نشان می‌دهد که توجه به نیازهای خود برای یک کلینیک موثر بسیار مهم است. بنابراین فرسودگی شغلی چیست و چه کاری می‌توانید در مورد آن انجام دهید؟ بیشتر تحقیقات در مورد چگونگی کنار آمدن با فرسودگی شغلی پزشکان به سه حوزه خلاصه می‌شود: خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و افسردگی.

اهمیت بررسی فرسودگی شغلی پزشکان

در واقع، بسیاری از محققان در مورد فرسودگی شغلی پزشک استدلال می‌کنند که اصلاً تفاوتی بین فرسودگی شغلی و افسردگی وجود ندارد؛ 90 درصد از پزشکانی که معیارهای فرسودگی شغلی را داشتند، معیارهای افسردگی بالینی را نیز دارند. احساس تخلیه عاطفی بعد از کار، ناتوانی در «شارژ مجدد» یا بدبین بودن یا سنگدلی نسبت به بیماران، همگی نشانه‌های فرسودگی شغلی هستند و نه مواردی که باید نادیده بگیرید. در حالی که وسوسه انگیز است که به تلاش خود ادامه دهید، درمان فرسودگی شغلی پزشکان می‌تواند منجر به خطاهای کمتر، کیفیت بالاتر مراقبت و نتایج بهتر بیمار شود و هیچ زمانی بهتر از همین الان برای شروع وجود ندارد.

پکیج آموزشی ارتباط با بیمار

در اینجا برخی از بهترین نکات برای درمان فرسودگی شغلی پزشکان آورده شده است:

1. زمانی را از دفتر دور کنید

هنگامی که به نحوه درمان فرسودگی شغلی پزشکان فکر می‌کنید، ممکن است این امر مسلم به نظر برسد. با این حال، همه فرسودگی شغلی ناشی از کار زیاد نیست. گاهی اوقات فرسودگی شغلی در میان پزشکان می‌تواند مانند بسیاری از مکالمات دشوار، کاغذبازی‌ها یا بیماران بسیار پر استرس به نظر برسد و این فرسودگی حتی زمانی که زمان زیادی را در مطب نمی‌گذرانید ممکن است.

دلیل احساس خستگی هر چه که باشد، اولین قدم باید عقب نشینی باشد. بیرون آمدن از کلینیک، حتی برای یک بعدازظهر، عصر یا یک استراحت اضافی برای قهوه، می‌تواند فاصله ای بسیار مورد نیاز را از محل کار و عادات کاری شما ایجاد کند. پزشکانی که عادت دارند بدون وقفه کار کنند، ممکن است متوجه فرسودگی شغلی خود نشوند، اما زمانی که از ریتم کار بیش از حد خارج شوید، حتی برای مدت کوتاهی، به سرعت متوجه می‌شوید که عادات شما چقدر ناسالم است.

بسیاری از پزشکان احساس می‌کنند که وقت گذاشتن برای خود دومین مسئولیت آنها در قبال بیماران است. به هر حال، چگونه می‌توانید یک بعدازظهر مرخصی، یا حتی یک روز بیمار، را وقتی بیمارانی دارید که برای مراقبت به شما وابسته هستند، توجیه کنید؟ در حالی که ممکن است به نظر برسد که از بین بردن فرسودگی شغلی بهترین راه برای کمک به بیمارانتان است، اما می‌تواند اثر معکوس داشته باشد و گرفتن مرخصی یک استراتژی اثبات‌شده برای چگونگی زنده ماندن از فرسودگی شغلی است.

2. یک برنامه زمانبندی انعطاف پذیرتر ایجاد کنید

کنترل بر محیط کاری خود و عوامل استرس زا در آن راه اثبات شده دیگری برای مدیریت فرسودگی شغلی پزشکان است. در شرایط مناسب، به پایان رساندن یک شب پر مشغله در اورژانس، یا انجام یک عمل جراحی دشوار می‌تواند باعث شود که شما احساس کامل و رضایت داشته باشید، اما قبل از اینکه بتوانید اولین دسته را به پایان برسانید، یک دسته دیگر از مدارک روی شما ریخته می‌شود. یا تماس غیرمنتظره در روز تعطیل می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. ترکیبی از کار بیش از حد و از دست دادن کنترل بر شرایط شما یک طوفان برای فرسودگی شغلی پزشک ایجاد می‌کند.

ایجاد یک برنامه منعطف برای خود نیز به معنای کارکردن ساعات کمتر نیست، فقط تغییر تعداد شیفت های متوالی روز، میزان شیفت های شدید یا طولانی مدت یا تغییر تعداد روزهای مرخصی. این امر مخصوصاً در صورتی صادق است که خودتان بر ساعت و زمان کارتان کنترل داشته باشید.

مشاوره راه اندازی کلینیک

پزشکانی که خارج از محیط بیمارستان کار می‌کنند، مانند یک مطب یا کلینیک متعلق به پزشک، می‌توانند ساعات کاری خود را طوری تنظیم کنند که یک روز طولانی تر یا کوتاه تر کار کنند. این می‌تواند به شما کمک کند تا برای خانواده و دوستان وقت بگذارید و موقعیت های خاص بیشتری را در نظر بگیرید. حتی اگر هنوز ساعت‌های زیادی کار می‌کنید، داشتن مقداری کنترل و تعادل، بین زمانی که این ساعت‌ها است و زمانی که استراحت می‌کنید، مکان خوبی برای شروع برای بررسی نحوه زنده ماندن از فرسودگی شغلی است.

3. برای اشتیاق وقت بگذارید

پیدا کردن یک تناسب پرشور با کار شما در نهایت بیشترین تاثیر را بر روی سطح انگیزه و شادی شما خواهد داشت، اما حتی اطمینان از صرف حداقل نیم روز در هفته برای انجام کاری که بیشتر به آن علاقه دارید، می‌تواند تفاوت زیادی در سطح شما ایجاد کند.

4. روابط معنادار را حفظ کنید

وقتی پزشکان زمان بیشتری را با عزیزان خود می گذرانند، در محل کار بهتر عمل می کنند و زمانی که مجبور می‌شوند فعالیت های شخصی خود را از دست بدهند، این استرس را با خود به مطب منتقل می‌کنند. اگر می‌خواهید از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید، یا در حال حاضر با آن مواجه شده‌اید، گذراندن وقت با افرادی که دوستشان دارید برای حفظ وضعیت ذهنی شما بسیار مهم است.

وقت گذاشتن با عزیزان می‌تواند به شما فضایی برای آرامش بدهد و به شما این امکان را بدهد که وقت بیشتری برای یک انسان بودن داشته باشید، نه فقط یک پزشک. دیدگاه‌های سنتی پزشک سخت‌کوش و فداکاری که بی‌وقفه کار می‌کند، می‌تواند شما را از دریافت کمک برای فرسودگی شغلی یا دانستن اینکه چه زمانی کار کافی کافی است، باز دارد. با این حال، دوستان و خانواده، به ویژه آنهایی که خارج از حوزه پزشکی هستند اغلب می‌توانند رویکردی ملایم تر و دلسوزانه تر داشته باشند. وقتی از میزان کار خود یا میزان فرسودگی خود غافل شده اید، نزدیک ترین افراد به شما اغلب می‌توانند کسانی باشند که شما را در مسیری ثابت بازگردانند: در زمینه ای که با نوع دوستی و دلسوزی برای دیگران تعریف شده است. پزشکان به افرادی در اطراف نیاز دارند که بتوانند به آنها دلسوزی نشان دهند و بتوانند مخزن انرژی احساسی آنها را دوباره پر کنند.

سخن پایانی

فرسودگی شغلی پزشکان مهارت‌های تصمیم‌گیری را مختل می‌کند و از آنجایی که کار اداری احتمالاً محبوب‌ترین بخش شغل شما نیست، سیستم‌ها و پاداش‌های ساده (مانند پذیرایی از خودتان قبل از ظهری که برای کارهای اداری رزرو کرده‌اید) می‌تواند برایتان مفید باشد. برای کاهش استرس در حین انجام کارتان مفید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا