مدیریتمطالب آموزشی

تعادل زندگی کاری برای پزشکان: برنامه ریزی یک زندگی متعادل

به عنوان یک پزشک، تعادل زندگی کاری گاهی اوقات می‌تواند یک مفهوم غریب به نظر برسد. پزشک بودن یکی از معدود مشاغلی است که در آن مرخصی واقعاً دشوار است، حتی اگر یک روز خارج از مطب رزرو کرده باشید، می‌توانید یک تماس فوری در مورد یک بیمار دریافت کنید، کارهای آزمایشگاهی را دریافت کنید که نیاز به پیگیری دارد. در پزشکی، هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد و برخی از پزشکان حتی تعادل زندگی کاری را بخشی از کار نمی‌دانند. بنابراین، آیا تعادل زندگی کاری برای پزشکان امکان پذیر است؟

پکیج آموزشی مدیریت کلینیک

اهمیت تعادل زندگی کاری برای پزشکان

تحقیقات نشان می‌دهد که تعادل زندگی کاری برای پزشکان نه تنها ممکن است، بلکه ضروری است: میزان بالای فرسودگی شغلی، افسردگی و خودکشی به دنبال پزشکانی است که زندگی‌شان نامتعادل است و نتایج فاجعه‌باری به همراه دارد. کار بیش از حد نه تنها برای سلامتی شما مضر است، بلکه اهمیت تعادل زندگی کاری نیز برای بیماران شما بسیار مهم است: پزشکانی که دچار خستگی شغلی می‌شوند بیش از دو برابر بیشتر احتمال دارد مرتکب خطا شوند.

پکیج آموزشی ارتباط با بیمار

با ظهور تکنولوژی، خطوط بین کار و خانه به طور قابل توجهی محو شده است، اما این نباید چیز بدی باشد. بسیاری از پزشکان می‌گویند تعادل زندگی کاری نسبت به سال های گذشته کمتر محتمل نیست، فقط ممکن است متفاوت به نظر برسد. اگرچه ممکن است متوجه شوید که کار بیشتری را به خانه می آورید، اما به احتمال کمتری نیاز به رفتن به دفتر برای انجام این کار دارید و بیشتر می توانید ساعات کاری انعطاف پذیری داشته باشید، روزهای کاری از راه دور یا از ابزارهای دیگر برای یافتن تعادل بین خانه و کار خود استفاده کنید. زندگی کاری، ایجاد یک «ادغام» کار و زندگی، به جای تعادل.

چه چیزی بر  تعادل زندگی کاری برای پزشکان تأثیر می‌گذارد؟

با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد این موضوع، بزرگترین عوامل در تعادل بین کار و زندگی عبارتند از حجم کار، گردش کار و زمان‌بندی، میزان کاری که باید انجام دهید، کارکنان در دسترس برای انجام آن و زمان‌هایی که باید انجام دهید. در سطح سازمانی، یکی از چالش‌های اصلی برای تعادل بین کار و زندگی پزشک، میزان ساعاتی است که برای کار کردن لازم است، شیفت‌های 24 ساعته با 9 ساعت روز کاری در یک هفته استاندارد متفاوت است، اما هر دوی آنها عوارضی را به همراه خواهند داشت.

در مورد میزان زمانی که برای سرگرمی ها و سایر جنبه های زندگی غیر کاری خود دارید. پزشکان در اولین مطالعه، ساعات کاری را که باید تکمیل می‌کردند، علاوه بر 9 ساعت روز ملاقات با بیماران، به عنوان چیزی که بر تعادل زندگی کاری برای آنها تأثیر می‌گذارد، و این خواسته‌ها – علاوه بر پیگیری ارتباطات ایمیل و تلفن، ذکر کردند. در مورد پرونده های بیمار – ممکن است به کاری تبدیل شود که شما به خانه می آورید.

یکی دیگر از عواملی که بر تعادل زندگی کاری پزشکان بیش از ساعاتی که برای کار نیاز دارید تاثیر می‌گذارد، زمانی است که از شما انتظار می‌رود آنها را کار کنید. چه یک روز طولانی (اما استاندارد) در یک مطب خانوادگی کار کنید، چه شب‌های طولانی در اورژانس یا یک شیفت هفت روزه، هفت روز تعطیل در بیمارستان، برآورده کردن نیازهای اغلب غیرعادی کلینیک پزشکی می‌تواند دشوار باشد.

برنامه ریزی در اطراف این نقاط عطف، و بررسی مجدد برنامه کاری خود در مورد تغییرات بزرگ زندگی مانند فارغ التحصیلی کودک یا نوزاد جدید، برای یافتن تعادل بسیار مهم است.

چگونه از فرسودگی شغلی پزشکان جان سالم به در ببریم؟

پزشکانی که مورد بررسی قرار گرفتند، علاوه بر ساعات کاری شما، به دلیل این احساس که نمی‌توانند بین اولویت‌های کار و زندگی خود تعادل برقرار کنند، به حجم کاری سنگین نیز اشاره می‌کنند. حجم کاری زیاد، بدون زمان کافی برای تکمیل آن، همچنین عامل اصلی فرسودگی شغلی است، به خصوص زمانی که احساس می کنید کاری که در بشقاب خود دارید از دستتان خارج شده است. این دو برابر می‌شود، بنابراین زمانی که این کار به ملاقات بیماران شما مربوط نمی‌شود – کاغذبازی‌های سنگین یا درخواست‌های اداری، و همچنین جلسات کارکنان یا جلسات آموزشی، می‌تواند به‌ویژه زمانی که برنامه‌ریزی شده یا بعد از ساعات کاری ضروری باشد، خسته‌کننده باشد.

چگونه بین کار و زندگی خانوادگی تعادل برقرار کنیم؟

بنابراین اگر حجم کار، مدیریت و مشکلات برنامه ریزی ریشه فرسودگی شغلی پزشک است، چگونه می‌توانید به عنوان یک پزشک بین کار و زندگی خانوادگی تعادل برقرار کنید؟

در حالی که بسیاری از پزشکان مورد بررسی به این نکته اشاره کردند که از جنبه مراقبت از بیمار در شغل خود راضی هستند، راه حل های پیشنهادی برای مقابله با فرسودگی شغلی همگی حول مشارکت بقیه سازمان است. ساعات منعطف، پوشش کافی کارکنان (بنابراین پزشکان احساس راحتی در استراحت یا استفاده از روزهای مرخصی خود داشته باشند) و برگزاری جلسات، آموزش یا رویدادهای اجباری در طول ساعات کاری (به جای خارج از آن) همگی راه حل های پیشنهادی برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی خانوادگی بودند.

در سطح شخصی، بسته به اینکه زندگی ایده‌آل کار و خانه شما چگونه به نظر می‌رسد، استراتژی‌های زیادی برای تعادل بین کار و زندگی خانوادگی وجود دارد. برای مثال، والدینی که بچه دارند می‌توانند ساعت‌هایشان را زودتر از شب در خانه برنامه‌ریزی کنند، و بسیاری از پزشکان که در تلاش برای تعادل زندگی کاری با بچه‌ها هستند، پیشنهاد می‌کنند از سرویس‌های نظافتی، پرستاری و تحویل غذا استفاده کنند.

تعادل زندگی کاری برای پزشکان و فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی می‌تواند برای پزشکان مشکل‌ساز باشد، چه با علاقه درگیر کار خود باشید و چه تحت تأثیر نقش فعلی‌تان قرار نگرفته باشید، خواسته‌های پیچیده سیستم پزشکی، همراه با سطوح بالای اداری، ساعات طولانی و مسئولیت‌های احساسی می‌تواند باعث ایجاد احساس خستگی عاطفی در پزشکان شود.

هر طور که شما آن را تعریف کنید، تعادل زندگی کاری و فرسودگی شغلی در هم تنیده شده اند، اگرچه سطوح بالایی از فرسودگی شغلی حتی در میان پزشکانی که از تعادل کار و زندگی خود راضی بودند گزارش شده است. در واقع، پزشکان عمومی، که معمولاً دارای بهترین سطوح تعادل بین کار و زندگی هستند، دارای بالاترین سطوح فرسودگی شغلی نیز هستند. این نشان می‌دهد که برای پزشکان، غلبه بر فرسودگی شغلی صرفاً به معنای صرف زمان کمتر در مطب نیست.

سخن پایانی

تعادل زندگی کاری برای پزشکان بخشی ضروری از زندگی شما است؛ اما اینکه چگونه به نظر می‌رسد به شما بستگی دارد. خواه ادغام و هماهنگ کردن کار شما با سایر جنبه های زندگی شما، کار از راه دور یا کاهش ساعات کاری، راه اندازی سیستم های خودکار یا تنظیم برنامه خود بر اساس نیازهای خانواده، مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که هیچ قانون مشخصی در مورد آن وجود ندارد.

به جای نگرانی در مورد اینکه آیا زندگی کاری شما متعادل است، روی انجام بیشتر کارهایی تمرکز کنید که شما را راضی می‌کند و اشتیاق شما را زنده نگه می‌دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 23 = 26

دکمه بازگشت به بالا