اخبار

تعرفه های پزشکی باید متناسب با افزایش میزان هزینه ها تعیین شود

درباره تعیین تعرفه های پزشکی کشورمان اختلاف نظرات زیادی وجود دارد. عده ای معتقدند که دستمزد پزشکان بسیار کم است و این امر منجر به افزایش مهاجرت پزشکان می‌شود. به عنوان مثال چندی پیش معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی، اظهار داشت که تعرفه‌های پزشکی همواره مورد اعتراض مردم و پزشکان بوده و هر دو جامعه معترض هستند. اخیرا نیز دکتر آرمین عباسی رئیس هیات مدیره نظام پزشکی شهربابک اظهار داشت که افزایش تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی متناسب با افزایش میزان هزینه‌ها یکی از مطالبات جامعه پزشکی است:

بحث تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی با عدم اعمال نظرات کارشناسی و تصحیح رویه قیمت‌گذاری به یک معضل اجتماعی و ملی بدل شده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که تعیین تعرفه در سالیان گذشته از قالب نارضایتی جامعه پزشکی کشور خارج و متاسفانه به یک معضل اجتماعی و ملی بدل شده است، اظهارکرد:

خواست جامعه پزشکی به عنوان ارائه دهندگان خدمات حوزه سلامت، انطباق افزایش تعرفه‌های این خدمات متناسب با افزایش میزان هزینه‌ها است. بر اساس قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه سهم پرداختی مردم بابت هزینه‌های سلامت باید حدود ۳۰ درصد و بر اساس قانون برنامه ششم توسعه این سهم باید به ۲۵ درصد کاهش یابد.

او با بیان این که جامعه پزشکی به هیچ وجه خواستار افزایش پرداخت هزینه‌ها  از جیب بیماران و مردم نیست، ادامه داد:

نقش پوشش واقعی هزینه ها از سوی سازمان های بیمه گر بسیار حائز اهمیت است و همواره اختلاف نظر فاحشی بین ارائه‌دهندگان خدمات یعنی جامعه پزشکی کشور و خریداران خدمات این حوزه یعنی سازمان‌های بیمه گر وجود داشته است

سازمان نظام پزشکی کشور هر ساله بنابر وظیفه ذاتی خود به عنوان تنها سازمان صنفی رسمی جامعه پزشکی با بدنه کارشناسی قوی و احاطه‌ای که بر مسائل و مشکلات این حوزه دارد با ارائه نظرات کارشناسانه خود، سعی نموده به دولت،جامعه پزشکی و مردم در این امر یاری رساند.

مشاوره راه اندازی کلینیک

عباسی با اشاره به این که طبق قانون تعیین تعرفه خدمات پزشکی بر عهده شورای عالی بیمه گذاشته شده که باید به تصویب هیات وزیران نیز برسد، خاطرنشان کرد:

به طور حتم تعرفه گذاری حقیقی و متناسب با هزینه های واقعی و پوشش بخش عمده آن از سوی سازمان های بیمه‌گر باعث کاهش بخش عمده ای از مشکلات حوزه اقتصاد سلامت کشور خواهد شد که در این راستا نیز رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در سال گذشته و هم امسال به منظور نزدیک کردن تعرفه های مصوب به تعرفه واقعی منطبق با هزینه ها، مکاتبات و پیگیری های متعددی را انجام داد.

وی با بیان این که در جهت کاهش هزینه‌های پرداختی بر اساس قانون ششم توسعه باید سازمان های بیمه‌گر با هزینه‌کرد و پوشش بیشتر به عنوان خریداران خدمت ایفای نقش کنند، گفت:

همان گونه که رئیس کل سازمان نظام پزشکی در سال گذشته عنوان نمود” شورای عالی کار رشد ۵۷/۴ درصدی حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۱ را تصویب کرد و در این افزایش، بیشترین رشد را دستمزد مشمول کسور حق بیمه داشته است که باعث افزایش سرانه پرداختی بیمه‌شدگان و به تبع آن افزایش منابع مالی سازمان‌های بیمه‌گرخواهد شد.”

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی شهربابک اضافه کرد:

تعرفه مصوب برای خدمات در سال 1401 عدد تقریبی به میزان نصف این افزایش درآمد سازمان های بیمه گر بوده است که صحیح نیست زیرا میزان تعرفه باید متناسب با هزینه های واقعی و متاثر از رشد حقوق و دستمزد و به تبع آن سرانه پرداختی بیمه شد‌گان باشد.

منبع: irimc.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 × = 70

دکمه بازگشت به بالا