مدیریت

اصول راه اندازی مطب و کلینیک

اصول راه اندازی مطب و کلینیک

راه اندازی مطب و کلینیک پس از 7 سال درس خواندن و 2 سال طرح، ایده و آرزوی هر دانشجوی پزشکی است. اما این بین ضوابط و آیین نامه‌های بسیاری وجود دارد که افراد برای اینکه بتوانند از دانش و مهارت خود استفاده نمایند، می‌بایست بدانند و پشت سر بگذارند. راه اندازی مطب و کلینیک برای هر جوان جویای نامی می‌تواند بسیاری هیجان انگیز باشد. اما باید در نظر داشت هر کارآفرینی و کسب و کار جدید دارای چالش‌های خاصی است. به صورت کلی مسیر کارآفرینی در هر شغل و حرفه ای یکسان است و برای رسیدن به موفقیت می بایست آن‌ها را پشت سر گذاشت. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص راه اندازی مطب و کلینیک و بایدها و نبایدهای آن صحبت کنیم.

آشنایی با 10 فاکتور لازم برای راه اندازی یک کسب و کار جدید:

همانگونه که پیش تر اعلام شد، راه اندازی مطب و کلینیک همانند هر کارآفرینی جدید دیگری نیاز به پشت سر گذاشتن یک سری سلسله مراتب خاصی دارد که در زیر به آن پرداخته می‌شود:

مولفه های راه اندازی کلینیک و مطب
مولفه های راه اندازی کلینیک و مطب

 

  • مشخص نمودن طرح کسب و کار یا تجارت خود 

ایده اولیه شما در آغاز فعالیت یکی از بنیادی ترین مراحلی است که می بایست پشت سر گذاشته شود. برای راه اندازی مطب و کلینیک نیز به این مورد می بایست توجه شود زیرا می تواند قدم های بعدی شما را نیز نشان دهد. اینکه شما بتوانید فرآیند کسب و کار خود را توضیح دهید و از آن یک چشم انداز روشن نشان دهید، به این معنا است که افراد می‌توانند به آن اعتماد نمایند. افرادی که طرح اولیه برای فعالیت خود دارند؛ می‌توانند نسبت به موارد ریزتر آن نیز آگاهی داشته و برنامه ریزی نمایند. به طور مثال در خصوص هزینه‌ها، زمان آغاز به کار و مواردی از این قبیل می‌توانند برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند.

  • انجام امکان سنجی 

طرح های امکان سنجی برای مطب و کلینیک این اطمینان را به شما می‌دهند که آیا ایده ذهنی شما قابلیت اجرا شدن دارند یا خیر. در گام بعد می‌بایست برآورد شود که این ایده تا چه اندازه می تواند مفید باشد و باعث سودآوری گردد. گاها نیاز است تا در این مرحله بر روی ایده‌های خود تغییراتی داده و آن‌ها را اصلاح نمایید تا به موفقیت برسند. اگر تاسیس مطب و کلینیک شما نتواند مشکلی را برطرف نماید، عملا یک پروژه شکست خورده می‌باشد.

  • برنامه ریزی

مرحله سوم از هر کسب و کاری، برنامه ریزی است. گاها سرمایه لازم برای راه اندازی مطب و کلینیک را ندارید لذا لازم است تا وام بگیرید. گاها نیاز است تا تبلیغات پزشکی برای جذب سرمایه گذار انجام دهید. گاها راه اندازی ایده مد نظر شما نیاز به کسب مجوزهای خاص دارد. برای این موارد می‌بایست حتما برنامه ریزی نمایید. برنامه ریزی شما می‌تواند از نظر زمان و یا بودجه و غیره باشد.

  • داشتن طرح مالی خاص برای ایده خود

قطعا راه اندازی مطب و کلینیک نیاز به بودجه و سرمایه بسیار دارد. شما باید برای پلن خود برنامه ریزی مالی انجام دهید. هر کسب و کار پزشکی قبل از اینکه به سوددهی برسد دچار چالش های بسیاری است. تامین بودجه یکی از مواردی است که می تواند آن را با مشکل روبرو سازد. متاسفانه بحث پزشکی نیز یک بحث پرهزینه است. جذب سرمایه گذار، وام های کارآفرینی، وام‌های سازمانی و مواردی از این قبیل می‌توانند در آغاز کار برای شما گزینه مناسبی باشند.

  • تعریف یک ساختار معین

قطعا تعریف یک ساختار معین، شما را در رسیدن به اهدافتان یاری می‌نماید. اینکه به طور مثال مالیات به چه نحوی پرداخته شود، شرکا به چه شکلی در سود و زیان شما شریک باشند بسیار مهم است. البته شاید این مورد در بحث راه اندازی مطب و کلینیک زیاد پررنگ نباشد.

  • انتخاب یک نام تجاری

راه اندازی مطب شاید این ویژگی را شامل نشود اما برای راه اندازی مراکز درمانی و کلینیک ها، توجه به این مهم الزامی است. بیماران شما باید نوع فعالیت شما را با نام مرکز شما به ذهن بسپارند. از سوی دیگر برای اینکه بتوانید در خصوص فعالیت خود اقدام به تبلیغات پزشکی نمایید، نیاز به بک برند و نام تجاری مناسب دارید. اسامی مد نظر شما می‌بایست مناسب و با معنا باشند. البته در این حیطه باید در نظر داشته باشید که نام مد نظر شما قبلا ثبت نشده باشد. امروزه وب سایت‌های اینترنتی محلی مناسب برای یافتن نام های مناسب و البته تبلیغات پزشکی بر اساس نام‌های انتخابی است. می‌توانید از بستر اینترنت برای این مورد استفاده کنید. جهت مشاهده مقاله “برندینگ کلینیک” کلیک کنید.

  • دریافت مجوز های لازم 

برای راه اندازی مطب و کلینیک حتما لازم است تا مجوز های مربوطه را به دست آورید تا بتوانید فعالیت خود را آغاز کنید. پروانه پزشکی و مواردی از این قبیل جز الزامات اساسی می‌باشد.

  • انتخاب یک مکان مناسب برای کسب و کار خود 

راه اندازی مطب و کلینیک قطعا نیاز به محیطی دارد که بتوان در آن طبابت نمود. این مکان می بایست در دسترس باشد و تمهیدات بهداشتی و رفت و آمد برای رسیدن به آن در نظر گرفته شود. محیط مد نظر باید آرام باشد و از دکوراسیون خوبی استفاده نموده باشد. داشتن پارکینگ، فضای انتظار و مواردی از این قبیل برای مطب و کلینیک بسیار مهم می‌باشد.

  • داشتن سیستم مدیریت مطب یا کلینیک 

البته این مورد تنها به راه اندازی مطب و کلینیک خلاصه نمی شود و برای هر کسب و کار و پزشکی نیاز است. در نظر داشته باشید که یک دکتر در بهترین حالت می‌تواند بیماران را ویزیت نماید اما انجام اموری همچون مدیریت بودجه؛ تعیین نرخ ها، تعامل با کسب و کار های دیگر همچون بیمه، انجام امور حسابداری و مواردی از این قبیل خارج از عهده وی است. در همین راستا داشتن یک سیستم مدیریت که بتواند از پس این امور برآید الزامی است.

  • تبلیغات را فراموش نکنید.

امروزه در دنیای پزشکی نیز همچون سایر کسب و کار ها رقابت بسیار است برای اینکه بتوانید خدمات خود را متفاوت جلوه دهید و از رقیبان خود پیشی بگیرید، لازم است تا تبلیغات انجام دهید. تبلیغات پزشکی می تواند از طریق اینترنت و یا در سطح شهر باشد اما باید در نظر داشت که صرف هزینه معقول برای این مورد قطعا نیاز بوده و یکی از الزامات اساسی است. اگر قرار است به عنوان یک کارآفرین خلاق شناخته شوید می‌بایست تبلیغات بالقوه‌ای نیز داشته باشید. استفاده از شبکه‌های اجتماعی یکی از روش‌های برد در این زمین است.

گذری بر اصول راه اندازی مطب و کلینیک:

تا به اینجا در خصوص بایدها و نباید های راه اندازی مطب و کلینیک صحبت شد اما در ادامه لازم است تا به صورت فنی با این اصول بیشتر آشنا شویم:

  • هر مطب لازم است که دارای یک اتاق مخصوص به معاینه باشد. البته این اتاق می‌تواند تنها یک بخش محصور شده در اتاق پزشک نیز باشد.
  • در مطب و کلینیک می‌بایست یک اتاق خاص برای سالن انتظار در نظر گرفته شود. وجود سرویس‌های بهداشتی از دیگر الزامات مهم برای یک مطب محسوب می‌شود.
  • در کلینیک‌ها و مطب‌هایی که مجوز لازم برای تزریق و پانسمان را دریافت نمودند، لازم است تا علاوه بر اتاق‌های فوق، اتاقی مجزا برای انجام تزریقات و پانسمان باشد. تعداد تخت‌های موجود در اتاق با توجه به متراژ اتاق می‌تواند متفاوت باشد.
  • در مطب و کلینیک، نباید هیچگونه شکاف، درز و مواردی از این قبیل در سقف، دیوارها و کف رویت شود.
  • در تمام سرویس‌های بهداشتی، مایع ضد عفونی و شستشو به میزان کافی می‌بایست وجود داشته باشد.
  • یکی از قوانین مهم در زمان معاینه، توجه به این مهم است که معاینه همزمان چند بیمار نمی‌بایست صورت گیرد و انجام این مورد یک تخلف محسوب می‌شود.
  • در کلینیک های درمانی می‌بایست یک اتاق مجزا برای احیای قلب، نوار قلب، گچ و … تعبیه گردد.
  • دیوار و کفپوش مطب و کلینیک می‌بایست به صورت حرفه ای کاشی کاری شده باشد و تا حد ممکن از اعمال هرگونه ناهمواری جلوگیری کرد. استفاده از سرامیک مناسب که موجب سرخوردگی نشود؛ الزامی است.
  • برای راه اندازی مطب و کلینیک باید دقت نمود که مکان مورد نظر دارای انشعاب گاز، برق و تلفن باشد. سیستم تخلیه این اماکن می‌بایست به فاضلاب شهری وصل شده باشد.
  • در این مکان‌ها می‌بایست تمهیدات لازم جهت جلوگیری از ورود حشرات و عوامل بیماری زا تعبیه گردد.
  • رعایت اصول فنی، همچون درج کپسول های آتش نشانی، برق اضطراری و مواردی از این قبیل در مطب‌ها و کلینیک‌ها بسیار مهم می‌باشد.
  • درجه حرارت اتاق ها می‌بایست به صورت اصولی تنظیم شود. این مورد باید به صورت دوره‌ای بازبینی شود.

اصول درج تابلو مخصوص پزشکان :

پس از آنکه یک پزشک تمام تمهیدات لازم برای راه اندازی یک مطب را انجام داده و شرایط را فراهم ساخت، نوبت به نصب تابلو می‌باشد. درج این تابلو دارای اصولی است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود:

  • اندازه تابلو مطب پزشکان می‌بایست 50* 70 سانتی متر باشد.
  • در نظر داشته باشید که پزشکان یا دندانپزشکان تنها می‌بایست 2 تابلو در مطب خود درج نمایند. که یکی در ابتدای کوچه و دیگری نیز می‌تواند بر روی ساختمان نصب شود که به عنوان راهنما عمل کند (که نصب هرکدام از این ها منوط به اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیربط مثل شهرداری می‌باشد).
  • در نظر داشته باشید که برای نوشتن توضیح در تابلو، پزشک و یا دندان پزشک مجاز نیست تا خود را به عنوان طبیب یک بیماری خاص عنوان کند همچنین او نمی‌تواند بیش از سه گرایش پزشکی را به عنوان تخصص در تابلو مطب ذکر نماید.
  • در زمان تبلیغات پزشکی در خصوص محل مطب و مواردی از این قبیل، پزشک نمی‌تواند خود را معالج بیماری خاصی معرفی کند. وی از لحاظ قانونی تنها مجاز است که تخصص و آدرس مطب را بیان دارد و از ذکر جزئیات می‌بایست پرهیز شود.

جمع بندی:

همانگونه که در بالا عنوان شد، راه اندازی مطب و کلینیک نیز همانند سایر کسب و کار های و طرح‌های کارآفرینی مسیر طولانی در پیش دارد. یک پزشک باید بتواند مجوز های لازم را دریافت کرده، اقدام به بهره برداری از فضایی نماید که کل اصول و قوانین وزارت بهداشت در آن رعایت شده و سپس لازم است تا برای جذب بیمار اقدام به تبلیغات پزشکی نماید. جهت مشاهده مقاله “جذب بیمار پس از راه اندازی کلینیک و مطب” کلیک کنید.

داشتن یک طرح و پلن برنامه ریزی که بتواند علاوه بر زمان بندی، بودجه بندی نیز انجام داده و لیست کارهای صورت گرفته را بیان دارد، به افراد کمک می‌نمایند تا در سریع ترین زمان به اهداف خود برسند. در این گفتار تلاش شد تا نکات اصلی و کاربردی که برای راه اندازی مطب و کلینیک، الزامی است، عنوان شوند تا بتوانند به عنوان راهنما، مسیر پیشرفت را نشان دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + = 20

دکمه بازگشت به بالا