بازاریابی

بازار هدف کلینیک

شناخت بازار هدف کلینیک

یکی از مهمترین علل موفقیت یا شکست یک کلینیک را می توان در مفهوم تارگت مارکت یا همان بازار هدف آن کلینیک پیدا کرد. یک کلینیک هرچه قدر هم بهترین پزشکان، خدمات عالی و تبلیغات پزشکی حرفه ای داشته باشد؛ وقتی نتواند بازار هدف خوبی برای خود دست و پا کند و یا این بازار را اشتباه انتخاب کند در واقع محکوم به شکست است. علتش بسیار ساده است. زیرا سود کلینیک و در معنای عام آن اقتصادش به حضور بیمار و تداوم آن نیاز دارد. هر کسب و کاری که این حضور را نداشته باشد و یا از آن کم بهره ببرد محکوم به شکست است.

امروزه چه بخواهیم و چه نخواهیم بخشی از علم پزشکی و مفهوم سلامت وارد دنیای اقتصاد شده است. در گذشته همواره تعداد بیماران چند برابر تعداد پزشکان بوده است اما با پیشرفت علم پزشکی و افزایش سطح بهداشت عمومی این داستان در حال برعکس شدن می باشد. اینجاست که کلینیک های درمانی برای جذب بیمار مناسب خودشان باید دست به اقداماتی بزنند. اولین اقدام در مسیر را می توان شناخت درست بازار هدف کلینیک بدانیم.

در شناخت بازار هدف کلینیک به چه مواردی باید توجه کرد؟

در واقع می توان گفت برخی از این اصول در همه شاخه های کسب و کار یکسان هستند و برخی دیگر وابسته به نوع شغلی شما دارد. اما به طور کلی می توان در زمینه شناخت بازار هدف کلینیک به موارد زیر توجه بیشتری داشت:

شناخت بازار هدف

  • منطقه‌ای که بیمار هدف در آن حضور دارد:

برخی از بیماری ها بسته به مناطق مختلف و بر اساس مبحث اقتصادی جامعه می تواند متفاوت باشد. به طور مثال مسئله ریزش مو بیشتر در مناطق متوسط و بالای شهر می تواند مورد توجه قرار بگیرد بنابراین در این حالت بیشتر هزینه تبلیغاتی و جذب بیمار از این مناطق اتفاق بیفتد. شما می‌توانید با انجام سئو محلی بیماران خود را جذب کنید.

  • بیماری را به درستی بشناسید:

شما به عنوان صاحب کلینیک یا پزشک باید بتوانید بیماری را به درستی بشناسید و آن را تشریح کنید. این گونه خود به خود جامعه هدف و تارگت مارکت برای شما از نظر جنسیت و سن و نوع سبک زندگی مشخص می‌شود.

  • به دسترسی‌های بازار هدف خود توجه کنید:

این نکته بسیار مهم است که بسیاری از مدیران کلینیک به آن بی‌توجه هستند. شما باید خودتان را جای بازار هدف خود بگذارید تا بتوانید نوع دسترسی‌های او را حدس بزنید. اگر جامعه هدف شما دسترسی سخت‌تری به شما دارند بنابراین عملاً آن‌ها را از دست رفته باید بدانید. این مسئله در انتخاب بیماران بسیار بسیار تاثیرگذار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

31 + = 32

دکمه بازگشت به بالا