اخبار

سرانجام تعرفه خدمات دارویی داروخانه‌ها

حق فنی یا تعرفه خدمات دارویی داروخانه‌ها مبلغی است که بیشتر داروخانه‌ها هنگام محاسبه هزینه نسخه شما آن را به مجموع قیمت داروها اضافه می‌کنند. یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است داروخانه‌ها موقعی می‌توانند از مردم حق فنی یا تعرفه خدمات دارویی داروخانه‌ها را دریافت کنند که 3 ضلع مثلث پزشک، بیمار و پزشک داروساز یا همان مسئول فنی) همه باهم در یک مسیر باشند. بر اساس گزارش وب سایت خبری بهداشت نیوز، دکتر سید علی فاطمی اخیرا اظهار داشت که امیدوار است هرچه زودتر تعرفه خدمات دارویی داروخانه‌ها مشخص شود.

وی با اشاره به پنجم شهریور ماه و روز داروساز، خاطرنشان کرد:

در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰۰۰ داروخانه در کشور وجود دارد که ارائه خدمت می‌کنند و حدود ۹۵ درصد این داروخانه‌ها خصوصی هستند و ۵ درصد داروخانه‌های کشور دولتی‌اند. باید توجه کرد که متاسفانه بیش از ۵۰ درصد اقتصاد داروخانه‌های ما از نظر ریالی در اختیار داروخانه‌های دولتی است؛ یعنی اگر تمام داروخانه‌های بخش خصوصی را در یک کفه بگذارید، از نظر اقتصادی کوچکتر از داروخانه‌های دولتی هستند که ۵ درصد از داروخانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

مشاوره راه اندازی کلینیک پزشکی

دکتر سید علی فاطمی همچنین گفت:

باید اقتصاد داروخانه به سمت بخش خصوصی رود. دولت حاشیه سود بسیاری از داروهای گران‌قیمت را بسیار پایین آورده است و داروخانه‌های خصوصی نمی‌توانند این داروها را خریداری کنند، زیرا برایشان صرفه ندارد. در نتیجه دولت این داروها را به داروخانه‌های دولتی می‌دهد. در بحث کمبودهای دارویی هم دولت عمده داروها را بین داروخانه‌های دولتی توزیع می‌کند و داروخانه‌های خصوصی به گونه‌ای دارند ضعیف می‌شود. طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت باید تصدی‌گری‌اش را در فروش دارو به حداقل برساند. در حالی که در سال‌های اخیر نه‌تنها تصدی‌گری دولت در حوزه فروش دارو کمتر نشده، بلکه بیشتر هم شده است که دو علت داشته؛ علت اصلی آن ارزان نگه داشتن قیمت داروهای گران‌قیمت بوده و دومین دلیلش هم بحث کمبودهای دارویی است که عمدتا داروها را بین داروخانه‌های دولتی توزیع می‌کنند.

دکتر فاطمی افزود:

در این شرایط هم داروخانه‌ها کنار هم تاسیس می‌شوند. در حالی که از نظر اقتصادی به صرفه نیست و داروخانه‌ها به یکدیگر ضربه وارد می‌کنند. باید توجه کرد که یک ده آباد بهتر از ۱۰۰ شهر ویران است. مردم تعداد زیادی داروخانه نیاز ندارند، بلکه داروخانه‌ای می‌خواهند که دارو داشته باشد. وقتی تعداد داروخانه‌ها افزایش می‌یابد، کمبود دارو هم بیشتر به چشم می‌آید. داروخانه‌ها هم عمدتا مکمل‌های غذایی، بهداشتی و آرایشی می‌فروشند. زیرا داروهایی که مردم دنبال آن می‌گردند، عمدتا در داروخانه‌های منتخب و دولتی پیدا می‌شودو این کار را سخت می‌کند. داروخانه‌ها به دلیل ضعیف بودن اقتصادشان نمی‌توانند به کار اصلی‌شان که فروش دارو و خدمات دارویی است، بپردازند و به سمت فروش مکمل‌های غذایی و محصولات بهداشتی و آرایشی سوق پیدا می‌کنند.

وی درباره سرانجام تعرفه خدمات دارویی داروخانه‌ها اظهار داشت:

در ۵ شهریور ماه ۱۳۹۸ سند جامع خدمات داروسازان در داروخانه‌ها از سوی وزیر وقت ابلاغ شد. قبلا بر اساس کتاب ارزش نسبی خدمات شش خدمت برای داروساز داشتیم که ۱۰ خدمت به آن اضافه شد و به ۱۶ خدمت رسید. وزارت بهداشت هم این ۱۶ خدمت را در قالب سند جامع خدمات داروسازان در داروخانه‌ها ابلاغ کرد. این خدمات شامل انجام واکسیناسیون در داخل داروخانه‌ها برای آنفلوآنزا و … بود که در خیلی از جاهای دنیا انجام می‌شود، تشخیص‌هایی بر اساس تست سریع، ارائه مشاوره از راه دور، مشاوره حضوری، درمان ناخوشی‌های جزئی از سوی داروساز و… بود که استانداردهای آن در وزارت بهداشت نوشته شد و پیگیری شد، اما از سال ۱۴۰۰ به بعد هیچ جلسه‌ای بابت تدوین این خدمات برگزار نشد. باید توجه کرد که هر خدمتی در هر موسسه‌ پزشکی باید استاندارد و شناسنامه خدمت داشته و کدهایش تعریف شود که این اقدامات متوقف مانده است. امیدواریم در این دولت اقدامات مجددا به جریان افتد. اکنون این خدمات هیچ تعرفه‌ای ندارند.

منبع: behdasht.news

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 89 = 96

دکمه بازگشت به بالا