اخبار

تاکید قائم مقام نظام پزشکی تهران بر غربالگری در دوران بارداری

دوران بارداری برای اکثر مادران زمان انتظار و گاهی برای برخی اضطراب است. ممکن است خانواده‌ها نگران باشند که کودکشان مشکلات سلامتی دارد یا خیر. انواع غربالگری‌ها، آزمایش‌ها و تکنیک های تصویربرداری در طول بارداری برای ارائه اطلاعاتی در مورد سلامت کودک طراحی شده‌اند و ممکن است به خانواده‌ها در بهینه‌سازی مراقبت‌های دوران بارداری و رشد کودکان کمک کنند. قائم مقام نظام پزشکی تهران، دکتر محمد رازی ضمن تاکید بر اهمیت غربالگری در دوران بارداری اظهار داشت که مداخلات غیرعلمی موجب بازگشت به عقب می‌شود.

مشاوره راه اندازی کلینیک

دکتر محمد رازی با تاکید بر این نکته که غربالگری مادران باردار یک امر پذیرفته شده علمی و جهانی است، خاطرنشان کرد:

نباید با مداخلات غیر علمی موجب بازگشت به عقب و تولد کودکان معلول ذهنی و جسمی شویم.

بر گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی قائم مقام نظام پزشکی تهران در اولین همایش جامع کودکان، نوزادان و سلامت مادر که امروز در بیمارستان میلاد تهران شروع شد، ضمن اشاره به اینکه  حفظ سلامت مادر و نوزاد یکی از ارکان پزشکی و سلامت هر کشوری است اظهار داشت:

با برخورد های علمی، واکسیناسیون و مراقبت های دقیق از مادر و نوزاد و کودک به جایی رسیدیم که مرگ و میر نوزادان بسیار کاهش یافته و کودکان سالم از نظر رشد سیستم عضلانی و اسکلتی ، رشد مغزی و روحی در جامعه داریم.

برخی اوقات شبه علم به بهانه های مختلف وارد حیطه پزشکی شده و مانع سلامت مردم می شود؛ این که بخواهیم جمعیت خود را در حد نرمال نگه داریم که آن هم باید کارشناسان علمی با سنجش اقلیم ، معادن و وضعیت کشاورزی و … به این نتیجه برسند که جمعیت کشور چقدر باشد، غربالگری در دوران بارداری امر پذیرفته الزامی جهانی است.

او در ادامه گفت:

کسی حق ندارد در این موضوع صحیح علمی و انسانی دخالت نموده و با مداخلات غیرعلمی موجب بازگشت به عقب و مملو کردن کشور از کودکان معلول ذهنی و جسمی شود.

دکتر محمد رازی با تاکید بر اینکه باید در حفظ نظم اجتماعی تلاش کنیم، گفت:

دین مبین اسلام نیز در همه احادیث خود به نظم و انضباط تاکید کرده و حتی در سوره های قرآن نیز به این مهم سفارش شده است؛ بنابراین بهتر است هر کس به کار خود مشغول شود و از مسئولین خواستار این هستیم که رشته های پزشکی به ویژه همکاران رشته کودکان و نوزادان را دریابند.

وی همچنین با اشاره به این که افزایش جمعیت و حفظ آن دارای قوانین مربوط به خود است گفت:

علم و نظام اجتماعی دستور برنمی‌تابد و با مصوبه و اعمال دستوری نمی‌توان کاری از پیش برد و باید مانند بازی شطرنج که جایگاه و نحوه حرکت هر کدام از مهره ها مشخص است در سیستم سلامت هم هر کس در حیطه وظایف و جایگاه خود به ارائه خدمت بپردازد.

منبع: irimc.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا