مدیریتمطالب آموزشی

نکاتی برای غلبه بر فرسودگی شغلی دندانپزشکی

شرایط کاری دندانپزشکان مانند ساعات طولانی، بیماران بداخلاق و مسائل مربوط به کارکنان، همگی به فرسودگی شغلی دندانپزشکی کمک می‌کنند. اگر ارائه دهندگان دندانپزشکی فرسودگی شغلی دندانپزشکی را مدیریت نکنند، ممکن است استرس زیادی را به کارمندان و خودشان وارد کنند.

پکیج آموزشی مدیریت کلینیک

یک  مطالعه در سال 2021  از انجمن دندانپزشکی آمریکا نشان داد که 16 درصد از دندانپزشکان به دلیل فشارهای شغلی دچار اضطراب می شوند. بسیاری از دندانپزشکان نمی دانند که چگونه فرسودگی شغلی دندانپزشکی را تشخیص دهند و تعداد کمتری از آنها هنوز می دانند که در مورد آن چه کاری انجام دهند.

علائم فرسودگی شغلی دندانپزشکی چیست؟

فرسودگی شغلی دندانپزشکی چگونه است؟

  • خستگی عاطفی  یکی از اولین  علائم فرسودگی شغلی است  که بسیاری از دندانپزشکان متوجه آن می شوند. دندانپزشکان و کارکنان دندانپزشکی که از استرس محل کار رنج می برند ممکن است صبح ها از رختخواب خارج شوند. آنها ممکن است انرژی لازم برای دادن زمان و توجه شایسته به بیماران را نداشته باشند.
  • خستگی طولانی مدت.  بر خلاف خستگی معمولی، فرسودگی مزمن ناشی از استرس پس از یک استراحت شبانه خوب از بین نمی رود. به نظر می رسد حتی گرفتن یک تعطیلات طولانی نیز کمک چندانی نخواهد کرد. اگر بعد از رفتن به تعطیلات همچنان احساس خستگی می کنید، ممکن است از فرسودگی دندان رنج ببرید.
  • بدبینی به گفته  سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، بدبینی یکی دیگر از نشانه های فرسودگی شغلی است. دانشجویان دندانپزشکی اغلب مشتاق یادگیری و کمک به بیماران بیشتر وارد این رشته می شوند. اما پس از سال‌ها استرس ناشی از کار، بدبینی شروع می‌شود.
  • احساس موفقیت کمتر یک متخصص دندانپزشکی ممکن است فکر کند، “چه چیزی است؟” یا “هیچ کاری که من انجام می دهم مهم نیست، پس چرا خود را به زحمت بیندازیم؟” آنها ممکن است دچار مسخ شخصیت شوند، که باعث می شود احساس دوری و جدایی از کارشان کنند. شغل آنها دیگر هیچ حسی از موفقیت شخصی به آنها نمی دهد. به عنوان مثال، حتی اگر یک جراح دندانپزشکی یک روش دشوار را با موفقیت انجام دهد، ممکن است به خود بگوید: “پس چی؟”
  • تحریک پذیری.  دندانپزشکان و کارکنان دندانپزشکی که از بدبینی رنج می برند، آشفته و تحریک پذیر می شوند که به تعامل با بیماران و کارمندان نفوذ می کند. نگرش آنها می تواند کارمندان را از خود دور کند و باعث شود بیماران به دنبال مراقبت از یک مطب دندانپزشکی متفاوت باشند.
  • علائم فیزیکی.  فرسودگی شغلی همچنین می تواند باعث شکایات جسمی مانند سردرد، معده درد و خستگی شود. دندانپزشکان و کارکنان دندانپزشکی ممکن است برای پاسخ به پزشک خود مراجعه کنند، فقط برای شنیدن اینکه دلیل خاصی وجود ندارد.
  • انزوا. فرسودگی شغلی دندانپزشک و کارکنان دندانپزشکی می تواند باعث شود که یک فرد معمولی اجتماعی و برونگرا به انزوا برود. دندانپزشکانی که از استرس ناشی از فرسودگی شغلی رنج می برند به سادگی انرژی لازم برای برخورد با دیگران را ندارند. حتی چیزی به کوچکی یک تماس تلفنی می‌تواند برای دندانپزشک یا دستیار دندان‌پزشکی که دچار سوختگی شده است احساس ناراحتی کند.

چگونه از فرسودگی شغلی پزشکان جان سالم به در ببریم؟

چرا فرسودگی شغلی دندانپزشکی را جدی بگیریم؟

تجربه استرس در هر محیط کاری طبیعی است، اما فرسودگی شغلی موذیانه تر از این است. اگر دندانپزشکان عمومی یا کمک های دندانپزشکی علائم فرسودگی شغلی را نادیده بگیرند، می تواند بر زندگی شخصی و شغلی آنها تأثیر بگذارد.

خطر برای عمل یا شغل حرفه ای دندانپزشکی

از آنجا که فرسودگی دندانپزشکی باعث چنین افت انرژی می شود، بهره وری و رضایت شغلی می تواند آسیب ببیند. دندانپزشکانی که یک بار می توانستند به ده ها بیمار در روز خدمات رسانی کنند، ممکن است فقط پنج یا شش بیمار را اداره کنند. آنها حتی ممکن است به تیم خود بگویند که قرار ملاقات های بهداشتی دندان را بدون اطلاع قبلی لغو کنند، که می تواند باعث شود بیماران نظرات عصبانی خود را ترک کنند و احتمالاً حتی به یک مطب جدید دندانپزشکی روی آورند.

دندانپزشکان و کارکنان دندانپزشکی که با فرسودگی شغلی سروکار دارند نیز می توانند اشتباهات بیشتری در کار خود داشته باشند. آنها ممکن است به طور تصادفی به بیماری که روی او کار می کنند صدمه بزنند یا داروی اشتباهی را تجویز کنند. اگر اشتباهات به اندازه کافی فاحش باشند، ممکن است بیمار از دندانپزشک به دلیل قصور شکایت کند. فقط یک شکایت می تواند برای بسته شدن یک مطب دندانپزشکی برای همیشه کافی باشد.

دندانپزشکان سوخته که از تحریک پذیری شدید رنج می برند می توانند حتی متعهدترین کارمند را نیز از خود دور کنند. آنها ممکن است مرتباً سر کارگران فریاد بزنند و آنها را به خاطر اشتباهات خود سرزنش کنند و باعث شوند کارگران دست از کار بکشند. و اگر کارمندان به دلیل هجوم توهین کلامی کار را ترک کنند، ممکن است خبرها به گوش برسد. این بدان معناست که مطب احتمالاً برای جذب کارکنان جدید مشکل خواهد داشت و بدون کارگران با استعداد، تعطیل شدن مطب دندانپزشکی طولی نخواهد کشید.

خطر برای زندگی شخصی

فرسودگی شغلی تنها با پیامدهای حرفه ای همراه نیست. به گفته دانشگاه بهداشت یوتا، دندانپزشکان فرسوده ممکن است در جدا کردن کار خود از زندگی شخصی خود با مشکل مواجه شوند  . آنها ممکن است اجازه دهند مشکلات کاری به سایر بخش‌های زندگی‌شان سرازیر شود یا احساس ناامیدی خود را در خانواده و دوستان از بین ببرد.

آنها همچنین ممکن است در حفظ تعادل بین کار و زندگی مشکل داشته باشند. اگر تمام چیزی که می توانند به آن فکر کنند کار است، ممکن است استراحت کردن یا لذت بردن از سرگرمی های مورد علاقه خود را تقریبا غیرممکن بدانند. ناتوانی در لذت بردن از زمان استراحت می‌تواند فرسودگی شغلی را حتی بدتر کند، زیرا اجازه نمی‌دهد کار را کنار بگذارد و بر مراقبت از خود و آرامش تمرکز کند.

فرسودگی شغلی می تواند باعث شود دندانپزشکان و کارکنان دندانپزشکی از نظر جسمی یا روانی بیش از حد ناخوش باشند که نمی توانند وقت خود را با عزیزان خود بگذرانند. افراد مبتلا به فرسودگی شغلی ممکن است  علائم افسردگی مانند احساس ناامیدی، اعتماد به نفس پایین و افکار خودکشی را نیز داشته باشند. افرادی که از این سندرم رنج می برند ممکن است خود را منزوی کنند و احساس بی ارزشی کنند، گویی لیاقت چیزی را ندارند که بتواند آنها را خوشحال کند.

چگونه از فرسودگی دندانپزشک جلوگیری کنیم

آیا نمی دانید که چگونه دندانپزشکی شما می تواند از فرسودگی و استرس دندانپزشک جلوگیری کند؟ این استراتژی ها را برای کمک به مدیریت دندانپزشکی و سلامت روان امتحان کنید:

  • انتظارات واقع بینانه ای برای خود و تیم خود تعیین کنید.  رزرو بیش از حد بیماران ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما این یک مسیر مطمئن برای استرس هم برای شما و هم برای کارگرانتان است. فقط به تعداد بیمارانی که می توانید به راحتی در ساعات کاری هر روز خدمت کنید رزرو کنید.
  • استراحت های زیادی داشته باشید.  ممکن است فکر کنید، “بیماران من به من نیاز دارند! من نمی توانم مرخصی بگیرم.» اما وقفه ها برای سلامتی شما حیاتی هستند. پس از یک استراحت شایسته، احساس شادابی بیشتری خواهید کرد و برای انجام روز خود آماده خواهید بود.
  • تا جایی که می توانید وظایف خود را به صورت خودکار انجام دهید. 
  • اجازه ندهید علایق و سرگرمی های شما از بین برود.  وقت گذاشتن برای لذت بردن از چیزهای مورد علاقه خود یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ایجاد استرس و فرسودگی شغلی است.
  •  اگر برای مقابله با استرس به کمک نیاز دارید به پزشک یا درمانگر مراجعه کنید . پزشک ممکن است برای شما دارو تجویز کند یا استراتژی هایی را برای کمک به اضطراب و افسردگی ناشی از فرسودگی شغلی به اشتراک بگذارد.

فرسودگی شغلی: فقط یک مشکل برای دندانپزشکان نیست

به عنوان یک دندانپزشک، شما تنها کسی نیستید که در مطب خود می توانید با فرسودگی شغلی دست و پنجه نرم کنید. بهداشت دندان، دستیار و تکنسین آزمایشگاه شما نیز ممکن است دچار سوختگی شوند.

حفظ کارکنان دندانپزشکی

به عنوان صاحب کار، چگونه می توانید از فرسودگی شغلی در کارکنان خود جلوگیری کنید؟

  • مراقب علائم فرسودگی شغلی کارکنان باشید و به سرعت به آنها رسیدگی کنید. اگر کارگران به‌طور غیرمعمولی تحریک‌پذیر یا استرس‌زا به نظر می‌رسند، برخی از وظایف خود را به سایر کارگران بسپارید تا کمی از بار آن‌ها کاسته شود.
  • آموزش هایی را برای آموزش نحوه مدیریت استرس ناشی از کار به کارکنان ارائه دهید. آموزش شما همچنین باید شامل استراتژی هایی در مورد چگونگی کنار آمدن با تعارض به روشی سالم باشد.
  • برای جلوگیری از خستگی، شیفت ها را ترتیب دهید. اگر دفتر شما می تواند آن را بپذیرد، به کارمندان اجازه دهید تا برنامه مورد نظر خود را انتخاب کنند.
  • ارتباط باز بین خود و تیمتان را تشویق کنید. به کارمندان بگویید که با هر مشکل کاری به شما مراجعه کنند.

سخن پایانی

در حالی که یک حرفه دندانپزشکی می تواند فوق العاده با ارزش باشد، همچنین می تواند سخت و استرس زا باشد. دندانپزشکان و کارکنان دندانپزشکی در معرض چالش ها و فشارهای زیادی هستند که می تواند بر سلامت جسمی و روانی آنها تاثیر بگذارد.

برای پیشگیری و رسیدگی به فرسودگی شغلی دندانپزشکی در مطب دندانپزشکی، مهم است که علائم و نشانه‌ها را بشناسید، در صورت نیاز به دنبال کمک حرفه‌ای باشید، و استراتژی‌های خودمراقبتی مانند تعیین حد و مرز، استراحت کردن، یافتن حمایت و سرگرمی‌ها را تمرین کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 31 = 39

دکمه بازگشت به بالا