بازاریابیمطالب آموزشی

چرا بازاریابان باید نگاهی دقیق تر به سفر بیمار بیندازند؟

زمانی که فردی بیمار می‌شود یا نیاز به مراقبت های پزشکی دارد، به پزشک مراجعه می‌کند، درست است؟ اما امروزه به دلیل افزایش اطلاعات در فضای آنلاین و جست و جوی اطلاعات پزشکی در گوگل، دنیایی از درمان‌های خانگی و ابزارهای تشخیصی نه چندان دقیق در اختیار بیماران است و آنها گاهی سعی می‌کنند در خانه خودشان را درمان کنند. سیستم های بهداشتی و مراکز درمانی نمی‌توانند هر عاملی را که بر این موج جدید رفتار مصرف کننده تاثیر می‌گذارد، کنترل کنند. با این حال، آنچه آنها می‌توانند تأثیر بگذارند، تجربیاتی است که از همان اولین نقطه تماس برای بیماران ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که تیم های بازاریابی پزشکی زیرک به نقشه های سفر بیمار توجه زیادی می‌کنند.

چرا نقشه سفر بیمار برای بازاریابی پزشکی مهم است؟

نقشه برداری سفر بیمار ابزاری ضروری برای متخصصان مراقبت های بهداشتی در سراسر بخش ها، به ویژه برای بازاریابی پزشکی است. از این گذشته، بیماران بیشتر با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا شبکه خود خارج از درمان خود تعامل می‌کنند. اکثر نقاط تماس آنها ارتباطات مبتنی بر بازاریابی است: وب سایت پزشکی یا صفحه اینستاگرام که اسکن می‌کنند، فرم تماس دیجیتالی که پر می‌کنند، تماس برنامه ریزی که دریافت می‌کنند، تا ایمیل های یادآوری قرار ملاقات، دعوت نامه های پستی برای سمینارها و پست های پستی.

نقشه‌های سفر بیمار به بازاریابان مراقبت‌های بهداشتی اجازه می‌دهد تا شکاف‌های تجربه بیمار را شناسایی کرده و مشکلات بیماران را ضمن بررسی حل کنند و به بهبود ارتباط با بیماران کمک کنند. هدف نهایی بازاریابی پزشکی تشویق بیماران برای درگیر شدن با سیستم سلامت نه تنها در هنگام بیماری، بلکه در زمان سلامت و تندرستی نیز است.

برای جلوگیری از خروج بیماران پرمشغله و حواس پرت امروزی از قیف مراقبت، بازاریابان مراقبت های بهداشتی یک نگاه عمیق به سفر بیمار داشه باشند. افراد تیم بازاریابی پزشکی آنها اطلاعات جمعیت شناختی و بالینی را برای شناسایی رایج ترین انواع بیمار بررسی کنند. بسیاری از بیماران روند درمان خود را با یک ارائه دهنده خارج از شبکه آغاز می‌کنند، بنابراین به همان اندازه مهم است که بدانیم چگونه، کجا و چرا به کلینیک یا مطب پزشکی شما رسیده اند.

توانایی تجزیه و تحلیل دقیق داده های قبل از مراجعه بیمار به مطب شما، در طول و بعد از سفر بیمار برای موفقیت در چشم انداز ناپایدار مصرف کننده امروزی کاملاً حیاتی است. بازاریابان باید بر تجربه بیمار، نه فقط ارائه کمپین ها، مالکیت داشته باشند.

درک کمی سفر بیماران

وقتی متخصصان مراقبت های بهداشتی به بحث در مورد سفر تحقیق می‌کنند، اغلب به صورت کیفی این کار را انجام می‌دهند. برای مثال، بازاریابان و پزشکان بر روی مسیر زیر متمرکز هستند:

انتقال از بازاریابی به مرکز تماس، سپس به پزشک، به کلینیک و بازگشت به بازاریابی. در حالی که این مکالمات فرصت‌هایی را برای بهبود نشان می‌دهند، اما بیشتر بر اساس فرضیات یا ادراکات هستند.

برای ارتقای نقشه سفر به سطح بعدی، سیستم های بهداشتی باید مجموعه داده های واقعی بیمار و بالینی را در جلسات نقشه برداری سفر بیمار ادغام کنند.

متاسفانه، اکثر سیستم‌های بهداشتی هنوز فاقد فناوری هستند تا شکاف‌های بین آنچه واقعاً بعد از کمپین‌های بازاریابی آنها اتفاق می‌افتد و موفقیت خود کمپین‌ها (یعنی تا پایان قیف، گذشته از تولید و تبدیل اولیه سرنخ) را پر کند.به عبارت دیگر، آنها هیچ وسیله ای برای شناسایی بهترین فرصت های خود برای بهبود ارتباط با بیماران ندارند.

سرمایه گذاری روی فناوری مناسب برای بازاریابی پزشکی 

بسیاری از سیستم های بهداشتی از یک HCRM استفاده می‌کنند که در ترکیب با داده های EHR، به عنوان یک پلتفرم متمرکز عمل می‌کند که از طریق آن اطلاعات و تعاملات مصرف کننده و بیمار ردیابی و اندازه گیری می‌شود. اگرچه HCRM فقط پایه کار است.

برای تسهیل تجربه ای که بیماران را به طور فعال در تمام عمر با سیستم سلامت درگیر نگه می دارد، بخش های بازاریابی باید سرمایه گذاری در فناوری را در نظر بگیرند که داده های موجود بیمار و مصرف کننده را می‌گیرد و آن را با اطلاعات بالینی، داده های ادعاهای بازار و الگوهای ارجاع ترکیب می‌کند.

سخن پایانی

مطمئناً دهه آینده تغییرات زیادی را در بازارهای مصرف به همراه خواهد داشت. عامل تمایز بین کسب‌وکارهایی که به رشد و موفقیت ادامه می‌دهند و آن‌هایی که موفق نمی‌شوند، به تجربه مشتری برمی‌گردد. در حال حاضر، سیستم های بهداشتی باید سفر بیمار را درک کنند و این کار چیزی فراتر از تعاملات حضوری با پزشکان یا کارکنان اداری است. نقشه سفر بیمار ابزاری عالی است که با آن بازاریابان مراقبت های بهداشتی (Health marketing) لحظاتی را شناسایی می‌کنند که انتقال بیمار از زمان تماس با کلینیک، تا مراجعه حضوری به پزشک را دنبال می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× 4 = 16

دکمه بازگشت به بالا