اخبار

نایب رئیس نظام پزشکی خرم آباد: تعرفه‌های دستوری خدمات پزشکی به ضرر سلامت مردم بوده 

دکتر امید علی عادلی نایب رئیس نظام پزشکی خرم آباد و عضو کمیسیون تعرفه و بیمه شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که شورای عالی بیمه تامین کننده نظرات کارشناسی در حوزه تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی نیست، درباره تعرفه‌های دستوری خدمات پزشکی گفت:

تعرفه‌گذاری درست و اصولی با استفاده از نظریات کارشناسی، می تواند باعث افزایش کیفیت خدمات پزشکی ، آرامش و ثبات روحیه بیماران شود.

وی با بیان این که تنها راه‌کار واقعی شدن تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی تعهد و عمل به نظریه‌های کارشناسیِ نهادهای علمی و کمیسیون های تخصصی در این زمینه است، اظهار کرد:

یکی از این نهادها کمیسیون تعرفه‌گذاری نظام پزشکی کشور بوده که در راستای قانون سازمان نظام پزشکی هر سال نظریات تخصصی خود را به شورای عالی نظام پزشکی جهت تعیین تعرفه‌های جامعه پزشکی ارائه می‌نماید.

وی همچنین درباره تعرفه‌های دستوری خدمات پزشکی افزود:

جهت پرداخت واقعی تعرفه‌ها باید دولت و سازمان‌های بیمه‌گر بودجه‌ی لازم در این زمینه را فراهم نموده تا بیماران با کم‌ترین دغدغه بتوانند خدمات بهداشتی و درمانی را دریافت نمایند.

مشاوره راه اندازی کلینیک

عضو کمیسیون تعرفه و بیمه شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد:

براساس ماده 8 قانون بیمه همگانی سلامت و ماده 9 قانون احکام دائمی کشور ، شورای عالی بیمه سلامت موظف است، تعرفه‌های تشخیصی و درمانی را براساس قیمت های واقعی و نرخ سرانه حق بیمه درمانی ، قبل از تصویب بودجه سال بعد در هیات وزیران تعیین و به تصویب آن‌ها برساند، اما متاسفانه در سال‌های اخیر شورای عالی بیمه وظیفه خود را انجام نداده و باعث تعیین تعرفه‌های دستوری شده است.

عادلی اضافه کرد:

این مهم سبب شده تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی سال‌های متمادی با تعرفه‌های واقعی فاصله زیادی داشته باشد و مردم و جامعه پزشکی دچار مشکلات فراوانی در این زمینه شوند. علاوه بر موارد فوق همه ساله تعرفه‌های دستوری شورای عالی بیمه در استان ها حدود 2 تا 3 ماه با تاخیر در شورای تعرفه‌گذاری اعلام می‌شود.

نایب رئیس نظام پزشکی خرم آباد  با اشاره به این که در حال حاضر، مطابق قانون متولی تعیین تعرفه‌های خدمات پزشکی شورای عالی بیمه سلامت است، اذعان کرد:

متاسفانه با توجه به مشکلات مالی دولت ، وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر که اعضای این شورا هستند، به صورت ناعادلانه و بر اساس شرایط خاص خودشان تصمیم‌گیری نموده و تامین کننده نظرات کارشناسی تعرفه‌های تشخیصی و درمانی در تعیین تعرفه‌ها نیستند.

وی با تاکید بر این که جامعه پزشکی مانند سایر اقشار کشور هرگز زیاده خواه نبوده و نخواهد بود، گفت:

بنا به شرایط خاص ،مشکلات دولت و بیمه‌ها موجب شده تا در تصمیم گیری‌ها نظریه‌های علمی و کارشناسی مدنظر قرار نگرفته و بدیهی است تعرفه‌گذاری درست و اصولی با استفاده از نظریات کارشناسی، می تواند باعث افزایش کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی ، آرامش و ثبات روحیه بیماران شود.

در غیر این صورت درمان‌های القایی ،زیرمیزی و پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا خواهد کرد و این مهم برای مردم و جامعه پزشکی پسندیده نیست . بدون شک مسئول آن شورای عالی بیمه و اعضای تصمیم‌گیر آن هستند.

عادلی ضمن بیان این مطلب که برآورد میزان هزینه و درآمد جامعه پزشکی به طور درست و اصولی باید مدنظر شورای عالی بیمه قرار گیرد، خاطرنشان کرد:

عدم رعایت تعرفه‌های واقعی مشکلات زیادی را برای نظام سلامت کشور از جمله مهاجرت همکاران جامعه پزشکی دربرخواهد داشت. بهترین افراد مفید در زمینه‌های تشخیصی و درمانی کشور را ترک خواهند کرد و مردم سایر کشورها از بهترین خدمات آن‌ها بهره‌مند می‌شوند و این قصور متوجه جامعه پزشکی نیست بلکه حاکمیت باید پاسخ‌گو باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× 5 = 50

دکمه بازگشت به بالا