مدیریت

ویژگی رفتاری یک پزشک

تأثیر رفتار مناسب پزشکان در جذب بیماران

پزشکی یکی از دشوارترین رشته‌ها بوده و پزشکان همواره مسئولیت‌های سنگینی را بر‌عهده ‌دارند. پزشکان یکی از بزرگ‌ترین خدمتگزاران بشریت در طول تاریخ جهان به‌حساب می‌آیند. هر پزشک در طول روز کاری خود با افراد زیادی سروکار دارد. این افراد جنسیت‌های مختلفی داشته و سن و موقعیت اجتماعی متفاوتی دارند. باوجوداینکه این افراد با یکدیگر فرق دارند، پزشک همه آن‌ها را بانام واحد بیمار می‌شناسد. بیمار با‌توجه به اعتمادی که به پزشک دارد، می‌خواهد با کمک او سلامت جسمانی خود را به دست بیاورد. یکی از دلایل به وجود آمدن این اعتماد، سطح بالای دانش و تجربه پزشک می‌باشد؛ اما تنها همین یک مورد نمی‌تواند این احساس اعتماد را ایجاد کند و مورد مهم‌تر از آن رفتار پزشک می‌باشد. همواره در ذهن دانشجویان پزشکی این سوال مطرح می‌شود که چگونه یک پزشک موفق شویم؟ یا پزشک موفق کیست؟ در پاسخ می‌بایست بگوییم لازمه موفق شدن در این رشته علاوه بر کسب مهارت، دارا بودن رفتار حرفه‌ای می‌باشد. درواقع این ویژگی رفتاری یک پزشک است که می‌تواند در جذب بیمار و ایجاد حس اعتماد مؤثر باشد.

وقتی بیمار به مطب پزشک مراجعه می‌کند، توقع دارد پزشک با ایجاد حس همدلی او را صمیمانه و دلسوزانه در بهبود بیماری‌اش یاری نماید‌. اگر پزشکی دارای خصوصیات اخلاقی مناسبی نباشد، هرچقدر هم که از علم و تجربه زیادی برخوردار باشد بازهم نمی‌تواند در حوزه کاری خود موفق شود. اگر زندگینامه یا بیوگرافی پزشکان موفق را خوانده باشید، خواهید دید که اولین دلیل موفقیت آن‌ها رفتار خاص و متمایزی بوده که با بیماران خود داشته‌اند. پس تا اینجا می‌توان دریافت که موفقیت یا عدم موفقیت یک پزشک تا حد زیادی به نوع رفتار او بستگی خواهد داشت. البته ویژگی رفتاری یک پزشک به‌تنهایی در جذب بیمار مؤثر نیست.

بلکه یک پزشک می‌بایست این ویژگی‌ها را در پرسنل خود نیز تقویت نماید. برای مثال منشی پزشک نیز باید رفتار مناسبی با بیماران داشته باشد. چون بیماران قبل از اینکه با پزشک صحبت کنند، ابتدا منشی و پرسنل او را در سالن انتظار مطب ملاقات خواهند کرد. پس بسیار مهم است که پرسنل در همان لحظات اولیه ورود بیمار به مطب، چه نوع رفتار یا برخوردی با او داشته باشند. چون همه این موارد در جذب بیمار فوق‌العاده تأثیر گذارد. اگر پزشک و پرسنل با بیمار رفتار مطلوبی نداشته باشند، می‌توان گفت قطعاً آن بیمار دیگر هیچ‌گاه به آن مطب مراجعه نخواهد کرد. پکیج آموزشی ارتباط با بیمار آژانش برندینگ و تبلیغات پزشکی طب مارکتینگ جهت تصحیح و تسریع کردن این امر گردآوری‌شده است.

۷ ویژگی رفتاری پزشکان موفق

همه پزشکانی که توانسته‌اند به موفقیت زیادی دست یابند، دارای چند ویژگی رفتاری مشترک بوده‌اند. اگر هر پزشکی این ویژگی‌ها را در خود تقویت کند، راه و مسیر موفقیت را برای خود هموارتر خواهد کرد. در زیر ۷ مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری پزشکان موفق را نام‌برده‌ایم:

  • به‌روز بودن

در دنیای پرسرعت امروزی علم پزشکی نیز مانند هر چیز دیگری، دائماً در حال تغییر می‌باشد؛ مثلاً هرساله بیماری‌های جدید پدید می‌آیند، روش‌های درمانی جدید کشف می‌شوند و داروهای جدید روانه بازار می‌شوند‌. حال اگر مطالعه نداشته باشید قطعاً از چنین مواردی بی‌اطلاع خواهید بود. پس همواره در حال مطالعه و یادگیری باشید و علم پزشکی خود را به‌روز نگه‌دارید.

  • عدم دلبستگی بیش‌ازحد به پول

دیگر ویژگی رفتاری یک پزشک موفق عدم دلبستگی بیش‌ازاندازه به پول می‌باشد. درواقع پول برای یک پزشک موفق همه‌چیز نیست در برخی حرفه‌ها پول حرف اول را می‌زند؛ اما پزشکی یک‌رشته مقدس است و هدف اصلی آن برگرداندن کیفیت زندگی مطلوب به افراد می‌باشد. به همین علت یک پزشک موفق ابتدا باید به فکر معالجه و درمان هرچه بهتر بیماران خود باشد و پول را اولویت اول خود قرار ندهد.

  • فروتن بودن

اگر پزشک فروتن باشد و این ویژگی رفتاری را از خود نشان دهد، قطعاً نزد بیماران محبوبیت بیشتری خواهد داشت؛ اما پزشکانی که متکبر هستند، همواره دارای درگیری‌های شدید ذهنی بوده و همیشه در تلاش‌اند تا به همه بفهمانند که بهترین هستند؛ اما پزشک فروتن شخصیت آرام‌تری دارد و این‌گونه شور و اشتیاق و پتانسیل بیشتری برای رشد در او به وجود می‌آید.

  • مسئولیت‌پذیر بودن

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی رفتاری یک پزشک موفق، مسئولیت‌پذیر بودن وی می‌باشد. پزشکی که در مقابل بیماران خود مسئولیت‌پذیر نباشد، به‌مرورزمان محبوبیت خود را از دست خواهد داد. برای مثال اگر شما به‌عنوان یک پزشک قرار است به یک سفر چندروزه بروید باید این مسئله را از قبل به بیماران اطلاع دهید. یا اگر به هر دلیلی قادر به ارائه خدمات نیستید، نباید بیماران را از این مسئله بی‌اطلاع بگذارید. این کار نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری شما می‌باشد.

  • مهارت‌های ارتباطی و کلامی قوی

پزشکان موفق همیشه مهارت‌های ارتباطی و کلامی قوی داشته‌اند. قدرت بیان یک پزشک در برقراری ارتباط با بیماران بسیار مهم است. برای مثال اگر به‌عنوان یک پزشک می‌خواهید خبری تلخ و ناگوار را به بیمار خود بدهید، باید این کار را با نهایت ملایمت انجام دهید. یا وقتی‌که قرار است بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد، باید به بهترین شکل ممکن به تمام سؤالات او در این خصوص پاسخ داده و شنوای صحبت‌هایش باشید. عمل جراحی برای یک پزشک که هرروز در اتاق عمل حضور دارد، بخشی از روتین عادی روزانه او است؛ اما قطعاً می‌تواند برای بیماران ترسناک باشد.

  • صبور بودن

صبور بودن نیز یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی رفتاری یک پزشک موفق به‌حساب می‌آید. یک پزشک باید از مسیر پر پیچ‌وخم برای دستیابی به موفقیت عبور کند. به همین علت لازمه عبور از مسیر موفقیت صبر و شکیبایی می‌باشد. اگر تمام ویژگی‌های گفته‌شده را دارا باشید، قطعاً روزی به پزشکی موفق تبدیل خواهید شد و فقط باید صبر داشته باشید.

  • اهمیت با تبلیغات و برندسازی

یک پزشک هرچقدر هم که دارای مهارت و تجربه بالایی باشد، وقتی تبلیغات و برندسازی انجام ندهد نمی‌تواند به موفقیت بالایی دست یابد؛ مثلاً اگر تبلیغات نداشته باشید، می‌بینید که برخی پزشکان باوجوداینکه مهارت کمتری نسبت به شما دارند تعداد بیماران بیشتری جذب نموده‌اند. پس یک پزشک موفق و حرفه‌ای باید همواره به تبلیغات پزشکی و برندسازی بسیار اهمیت دهد. پس حتماً این ویژگی رفتاری پزشکان را نیز در نظر بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× 8 = 24

دکمه بازگشت به بالا