سایت و سئومدیریت

فرم نظر سنجی و آگاهی از مشکلات مطب

اهمیت طراحی فرم نظرسنجی مشکلات مطب

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که همه پزشکان به علت جایگاه اجتماعی ویژه‌ای که دارند، هرماه درآمد نجومی و بالایی داشته و از این نظر هیچ کمبودی را احساس نمی‌کنند؛ اما در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد. اینکه یک پزشک بتواند به درآمد مطلوبی دست یابد، به میزان بیمارانی که جذب می‌نماید بستگی دارد. پس هر پزشکی نمی‌تواند چنین گردش مالی فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

به همین دلیل است که امروزه جذب بیکار به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پزشکان تبدیل‌شده است. حال یکی از لازمه‌های جذب بیمار و برندسازی برای پزشکان، جلب رضایت تمام بیماران است که به مطب رجوع می‌کنند. توجه داشته باشید که بیماران حق انتخاب بسیار زیادی دارند؛ یعنی اگر شما نتوانید به‌خوبی رضایت آن‌ها را جلب نمایید، به‌راحتی می‌توانند پزشک دیگری را برای دریافت خدمات جایگزین شما کنند.

درواقع اگر یک بیمار از خدمات شما رضایت نداشته باشد، نه‌تنها دوباره به مطب رجوع نمی‌کند، بلکه ممکن است در خصوص خدمات بی‌کیفیت شما با اطرافیان خود نیز صحبت کند که همین موجب تبلیغات دهان‌به‌دهان منفی برای کسب‌وکار شما خواهد شد. درنتیجه این توجه به نظر و رضایت بیماران است که می‌تواند یک ‌پزشک را به درآمد مطلوب و دلخواه برساند.

حال یکی از ابزارهایی که در این زمینه بسیار کمک‌کننده است، فرم نظرسنجی مشکلات مطب می‌باشد. با ساخت فرم نظرسنجی می‌توانید وفاداری بیماران نسبت به کسب‌وکار خود را افزایش دهید. درنتیجه همین مسئله موجب شده که طراحی و استفاده از این فرم بسیار حائز اهمیت باشد. شما تا زمانی که ندانید چه مشکلاتی در مطبتان وجود دارد و نیاز اصلی بیمارانتان چیست، هیچ‌گاه نمی‌توانید رضایت آن‌ها را به‌خوبی جلب کنید.

همچنین نمی‌توان انتظار داشت که بیماران به شما مشکلات مطب را گوشزد کنند. چون هر بیمار به‌جای این کار سعی می‌کند به پزشک دیگری رجوع کند و خود را درگیر چنین مسائلی نخواهد کرد. درنتیجه قبل از اینکه خیلی دیر شود، می‌بایست از این ابزار برای نجات و بهبود کسب‌وکار پزشکی خود استفاده کنید. شما می‌توانید با طراحی فرم نظرسنجی مشکلات مطب حتی از ریزترین نقاط ضعف و مشکلات در مجموعه پزشکی خود مطلع شوید. درنتیجه با مطلع شدن قادر خواهید بود که آن‌ها را به‌طور کامل رفع کنید و موجب خوشنودی و رضایت بیماران شوید. پس هیچ‌گاه تأثیر استفاده از این فرم در جلب رضایت بیمار را دست‌کم‌ نگیرید.

نحوه و چگونگی طراحی فرم نظرسنجی مشکلات مطب

برای اینکه بتوانید یک فرم نظرسنجی عالی برای کسب اطلاع از مشکلات مطب خود طراحی کنید، می‌بایست مراحل مختلفی را به انجام برسانید. در درجه اول تعداد سؤالاتی که قرار است در این فرم‌ مطرح شوند بسیار مهم است. اگر تعداد این سؤالات بیش‌ازحد زیاد باشد، بیمار از جواب دادن به آن‌ها احساس خستگی کرده و ممکن است همه آن‌ها را پاسخ ندهد. اگر هم تعداد سوال کمی را در نظر بگیرید نمی‌توانید به‌اندازه کافی در خصوص مشکلات مطب اطلاعات کسب کنید. بهترین کار این است که برای این فرم ۴ سوال در نظر بگیرید؛ اما علاوه بر تعداد نوع سؤالی که مطرح می‌شود نیز حائز اهمیت است. بهتر است سؤالاتی مطرح شوند که پاسخ آن‌ها بتواند بیشترین تأثیر را در پیشرفت شغلی شما داشته باشد. بهترین سؤالات برای فرم نظرسنجی مشکلات مطب ۴ مورد زیر می‌باشند:

  • آیا دریافت نوبت از مطب برایتان ساده و آسان بود؟

یکی از دلایلی که موجب می‌شود تعداد زیادی از بیماران به مطب شما مراجعه نکنند، دشوار بودن دریافت نوبت می‌باشد. برای مثال برخی مطب‌ها تنها در ساعات خاصی از روز به بیمار نوبت می‌دهند و برای اخذ وقت ویزیت باید به‌صورت حضوری رجوع نمود. اگر بیمار خارج از این ساعات رجوع کند کسی پاسخگوی او نخواهد بود، گاهی نیز امکان اخذ نوبت به‌صورت غیرحضوری وجود ندارد. حال با طرح این سوال می‌توانید متوجه شوید که آیا چنین مشکلی در مطب شما وجود داشته است یا خیر و درصورتی‌که نوبت گرفتن برای بیماران چالش‌برانگیز باشد باید فوراً مشکل را حل کنید؛ درنتیجه یکی از بهترین روش‌ها، دریافت نوبت آنلاین می‌باشد.

  • نحوه برخورد و ارتباط پرسنل با شما چگونه بود؟

سوال دومی که باید در فرم نظرسنجی مشکلات مطب مطرح کنید مربوط به برخورد پرسنل می‌باشد. دیده می‌شود که برخی از پزشکان باوجوداینکه تخصص و مهارت زیادی دارند و کیفیت خدماتشان بالاست، نمی‌توانند بیماران زیادی جذب کنند. یکی از علت‌های این مسئله برخورد پرسنل با بیمار می‌باشد. اگر پرسنل رفتار مناسب و دوستانه‌ای با بیمار نداشته باشند، نمی‌توان انتظار داشت که آن بیمار دوباره به مطب رجوع کند. هرچقدر هم که کیفیت خدمات بالا باشد، اگر برفرض مثال منشی رفتار مناسبی از خود نشان ندهد، بیمار از ملاقات با شما و رجوع به مطبتان منصرف می‌شود. پس با طرح این سوال می‌توانید در خصوص پرسنل خود اطلاعات کسب نمایید. همچنین پکیج آموزشی ارتباط با بیمار آژانس تبلیغات پزشکی طب مارکتینگ نیز می‌تواند به شما برای رفع مشکلات احتمالی کمک شایانی نماید.

  • از نحوه برخورد پزشک رضایت داشتید؟ 

بیمار نیاز دارد که حتی در همان جلسه اول نیز پزشک‌ به او بسیار توجه کند. پزشک باید شنونده مشکلات بیمار باشد تا بتواند با ارائه اطلاعات هیچ سوال بی‌پاسخی را در ذهن بیمار باقی نگذارد. چون این‌گونه است که بیمار می‌تواند به شیوه‌های درمانی پیشنهادشده توسط پزشک و داروهایی که تجویز کرده است، اعتماد بیشتری داشته باشد. پس با طرح این سوال در فرم نظرسنجی مشکلات مطب می‌توانید خود را محک بزنید و ببینید که در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته‌اید، یا نیاز است که رفتارتان را اصلاح کنید.

  • آیا پیشنهادی در خصوص نحوه ارائه نوبت، برخورد پرسنل، امکانات مطب دارید؟

سه سؤالی که پیش‌ازاین مطرح نمودیم، پاسخ خاصی ندارند و معمولاً بیماران با بله یا خیر به آن‌ها جواب می‌دهند؛ اما این سوال می‌تواند تکمیل‌کننده فرم شما باشد. با طرح این سوال بازخوردهای فوق‌العاده‌ای از بیماران دریافت خواهید کرد که حتی خودتان نیز متعجب خواهید شد. چون معمولاً پاسخ‌های طولانی و بسیار سازنده و مهم در خصوص این سوال دریافت خواهید نمود‌.

باید و نبایدهای مهم در خصوص استفاده از فرم نظرسنجی مشکلات مطب

برای اینکه استفاده از فرم نظرسنجی خدمات و مشکلات مطب نتایج مطلوب‌تری برایتان به همراه داشته باشد، می‌بایست برخی بایدونبایدهای مهم را در نظر بگیرید. این بایدونبایدها را در زیر نام‌برده‌ایم:

  • توصیه اول این است که در هنگام ویزیت بیمار، سعی کنید خودتان شخصاً این فرم را به بیماران تحویل دهید. چون این‌ کار دو مزیت عالی به همراه دارد. اول اینکه وقتی بیمار از پزشک این فرم را دریافت کند، احتمال پاسخگویی او به سؤالات بالاتر است. دوم اینکه با این کار به بیماران خود اثبات می‌کنید که تا چه اندازه برای شما ارزشمند هستند و چقدر برای نظراتی که دارند احترام قائل می‌باشید.
  • بهتر است از بیماران در همان ابتدا بخواهید که فرم نظرسنجی مشکلات مطب را تنها به خودتان تحویل دهند. چون این فرم نباید به پرسنل تحویل داده شود. چون این احتمال وجود دارد که منشی هر فرمی را که مربوط به انتقاد و شکایت از او می‌باشد را، بدون اینکه متوجه شوید دور از چشم‌ شما دور بیندازد.
  • فرم نظرسنجی را باید بسیار باسلیقه و زیبا طراحی کنید. برای این‌ کار می‌توانید از یک گرافیک کار نیز کمک بگیرید. این امر باعث می‌شود که کاردان بودن شما نزد بیماران بیشتر به چشم بیاید.
  • شما می‌توانید برای سهولت کار از فرم نظرسنجی آنلاین نیز استفاده کنید.
  • تشکر کردن از بیمار نباید فراموش شود. در پایین‌ترین نقطه فرم از بیمار خود به زبانی گرم و صمیمی تشکر کنید. مثلاً می‌توانید در پایین فرم بنویسید (از اینکه وقت ارزشمند و گران‌قدر خود را در اختیار ما قراردادید و با پاسخ‌های سازنده خود ما را در مسیر پیشرفت یاری نمودید، صمیمانه سپاسگزاریم) البته این‌ جمله باید درجایی نوشته شود که بیمار حتماً آن را ببیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 56 = 59

دکمه بازگشت به بالا