اخبار

دلیل کم شدن تمایل پزشکان نسبت به تحصیل در رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی

تخصص پزشکی، تحصیلات تکمیلی است که توسط فارغ التحصیلان پزشکی به منظور آمادگی برای درمان یک ناحیه خاص از بدن انسان، یادگیری تکنیک های خاص جراحی یا یک روش تشخیصی خاص انجام می‌شود. رشته پزشکی به اندازه پیچیدگی های بدن انسان گسترده و چند وجهی است و تحصیل در رشته‌های تخصصی نیز سختی‌های بیشتری دارد؛ با این حال ظاهرا تمایل پزشکان ایرانی برای تحصیل در رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی کاهش یافته است.

دکتر محمد رئیس زاده، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی علاوه بر هشدار نسبت به عدم تمایل پزشکان برای ورود به برخی رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی، دلیل این اتفاق را عدم تناسب پرداختی‌ها با میزان سختی کار دانست:

رشته‌هایی که در معرض ریسک هستند را باید به صورت خاص ببینیم و شرایط‌شان را تسهیل کنیم، در غیر این صورت تمایل برای ورود به این رشته‌ها کاهش یافته و دچار مشکل می‌شویم.

دکتر محمد رئیس زاده با اشاره به وضعیت برخی رشته‌های پزشکی که متقاضی برای آن‌ها وجود ندارد و ممکن است در آینده دچار مشکل شوند، درباره کاهش تمایل تحصیل در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی خاطر نشان کرد:

در حوزه رشته‌های تخصصی رشته‌هایی مانند جراحی اطفال، جراحی قلب اطفال و … متقاضی کمی برایشان وجود دارد. در حالی که این‌ها رشته‌های سنگینی هستند. باید توجه کرد که کار در این رشته‌ها سنگین و طول دوره تحصیل در آن‌ها نیز بسیار سنگین است. همچنین با اینکه وزارت بهداشت در بحث سقف‌گذاری برای کارانه‌ها تمهیداتی اندیشیده و وضعیت مقداری بهبود یافته است، اما همچنان پرداختی‌ها متناسب با میزان سختی کار در این رشته‌ها نیست و طرح‌هایی مانند قاصدک، مالیات پلکانی و سقف‌گذاری برای کارانه‌ها، باعث می‌شود که پزشک متناسب با زحمتی که می‌کشد و متناسب با سنگینی عمل‌ها دریافتی نداشته باشد.

راهنمای مدیریت استرس برای پزشکان

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در ادامه افزود:

بر همین اساس هم کسی تمایل ندارد وارد این رشته‌ها شود. به عنوان مثال ممکن است فردی با خود بگوید من چهار سال جراحی عمومی بخوانم، سه سال جراحی اطفال بخوانم که در این صورت هفت سال از عمرم می‌گذرد. در حالی که اگر پزشک عمومی بمانم، در این هفت سال می‌توانم شرایط بهتری برای خودم ایجاد کنم. در عین حال این شرایط در برخی رشته‌های پایه مانند بیهوشی، جراحی عمومی، رشته‌های داخلی و… نیز وجود دارد. به طوری که از آنجایی که وضعیت بازار کارشان با دریافتی‌هایشان تناسب ندارد، تمایل دانشجویان برای ورود به این رشته‌ها کمتر است؛ یا سراغ بسیاری از رشته‌های به‌اصطلاح لوکس می‌روند یا فرد ترجیح می‌دهد تا با همان وضعیت پزشک عمومی کار کند و درآمد داشته باشد.

دکتر محمد رئیس زاده همچنین خاطر نشان کرد:

نکته دیگر این است که دوران تحصیل در دوران رزیدنتی و دوره فوق‌تخصصی مقداری دشوار شده است. باید توجه کرد که یک فرد در دوره تخصصی یا فوق‌تخصصی در سال‌های گذشته می‌توانست با همان کمک هزینه تحصیلش یک زندگی را بچرخاند و بعد به عنوان یک متخصص یا فوق‌تخصص وارد بازار کار شود و جبران می‌کرد، اما اکنون با هفت تا هشت میلیون حقوق فرد نمی‌تواند زندگی‌اش را تامین و اداره کند و در عین حال چهار سال هزینه کرده و دورانی سخت را با امتحانات بسیار دشوار و با وضعیت حق‌الزحمه حداقلی که می‌دهند، می‌گذراند. بر همین اساس هم پزشکان با خود می‌گویند که در این شرایط برای چه فارغ‌التحصیل شوند؟ بر همین اساس هم تمایل به برخی رشته‌ها کمتر شده است.

منبع: irimc.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

25 + = 32

دکمه بازگشت به بالا