مدیریتمطالب آموزشی

راهنمای مدیریت استرس برای پزشکان

بر کسی پوشیده نیست که پزشکان با سطوح بالاتر استرس نسبت به افراد عادی روبرو هستند؛ در این مقاله قصد داریم نکات کاربردی برای کاهش عواملی که می‌توانند منجر به فرسودگی شغلی پزشکان شوند را بررسی کنیم. یک مطالعه در ایالات متحده نشان داده است که 28 درصد از پزشکان سطوح «بالاتر از آستانه» استرس را تجربه می‌کنند، در مقایسه با 18 درصد از جمعیت عمومی که این سطح از استرس را در محل کار گزارش می‌کنند بنابراین مدیریت استرس برای پزشکان ضروری است.

به دلیل مجموعه ای از عوامل از جمله ساعات کاری طولانی تر و مخاطرات زیاد و عوارض روحی طبابت، پزشکان بیش از هر زمان دیگری با استرس مواجه هستند و برای مدیریت آن تلاش می‌کنند. اما در صورت عدم کنترل، استرس می‌تواند عواقب بدی برای پزشکان و حتی بیماران داشته باشد.

استرس بهینه و لزوم مدیریت استرس برای پزشکان

اول، بیایید یک تصور غلط را برطرف کنیم: استرس همیشه چیز بدی نیست. به گفته دایک دراموند، بنیانگذار TheHappyMD.com و نویسنده کتاب Stop Physician Burnout، اکثر مردم، در غیاب کامل هر استرس یا فشار دیگری برای انجام کار، حوصله شان سر می‌رود و ممکن است حتی اهمال کاری کنند. بنابراین استرس تا حدی محرک است. او در یک پست وبلاگ توضیح می‌دهد، هنگامی که از اوج عملکرد بهینه عبور کردید و استرس همچنان ادامه داشت، عملکرد به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

پکیج آموزشی مدیریت کلینیک

با این حال استرس طولانی مدت عواقب واقعی دارد. مطالعه‌ای در سال 2016 با عنوان «فرسودگی شغلی و پزشکان: شیوع، پیشگیری و مداخله» که در مجله Healthcare منتشر شد، بیان کرد:

تجربه سطوح بالای استرس برای دوره‌های طولانی ممکن است تأثیرات گسترده‌ای بر پزشکان داشته باشد. نویسندگان این مطالعه نوشتند که اینها شامل خستگی شفقت، خستگی عاطفی، مسخ شخصیت (احساسات منفی و بدبینانه نسبت به بیماران) و کاهش دستاوردهای شخصی است. یکی دیگر از پیامدهای مواجهه مزمن با عوامل استرس زا، فرسودگی شغلی است.

همانطور که می‌دانیم، فرسودگی شغلی پزشکان در مراقبت های بهداشتی بیداد می‌کند. گزارش سبک زندگی پزشکان Medscape در سال 2018 نشان داد که 42 درصد از پزشکان ایالات متحده گفته اند که احساس می‌کنند دچار فرسودگی شغلی شده اند

عوامل استرس زا را کنترل کنید

در حالی که کاهش استرس در محیط مراقبت های بهداشتی امروزی ممکن است خارج از کنترل شما باشد، در واقع چندین قدم مشخص مدیریت استرس برای پزشکان وجود دارد که می‌توانند انجام دهند. بهتر است عوامل استرس‌زای روزانه را در زندگی خود به حداقل برسانید، خواه این به معنای استخدام یک سرویس نظافت برای رسیدگی به خانه‌ باشد یا اجتناب از یک دوست که انرژی منفی دارد. خلاص شدن از شر این عوامل استرس زا، زمان و انرژی بیشتری برای اختصاص دادن به چیزهایی که از آنها لذت می‌برید برای شما باقی می‌گذارد و می‌تواند انرژی بیشتری برای مدیریت استرسی که در محل کار با آن مواجه می‌شوید، در اختیار شما بگذارد.

دکتر دراموند توصیه می‌کند:

برای مقابله با چیزهایی که می‌دانید شما را تحت فشار قرار می‌دهند، تغییرات کوچکی در محل کار ایجاد کنید. به عنوان مثال، او می‌گوید اشتباه رایجی که پزشکان مرتکب می‌شوند این است که اجازه می‌دهند موارد غیر ضروری مانند درخواست‌های فرم پر کردن مجدد، پیام‌های تلفنی و مدارک ارجاع، استرس آنها را افزایش دهد.

به جای پرداختن به تک تک وظایف در طول روز، آنها را با هم جمع کنید و همه آنها را یکباره یا دو بار در روز انجام دهید. ایده دیگر ساده کردن وظایفی مانند آموزش بیمار است. به جای ترسیم نمودار یا توضیح شفاهی برای هر بیمار، از ابزارهای شبیه ساز استفاده کنید تا به بیماران به صورت بصری نشان دهید که چه انتظاراتی دارند. درست است که این راهکار جای تعامل پزشک و بیمار را نمی‌گیرد اما به آنها اجازه می‌دهد اطلاعات را با خانواده خود به اشتراک بگذارند و باعث می‌شود احساس کنند که از آنها مراقبت می‌شود.

همانطور که به بیماران توصیه می‌کنید مراقب خود باشید

نکته نهایی ما از قضا ساده ترین و سخت ترین نکته برای پزشکان است که به طور مداوم آن را اجرا می‌کنند: مراقبت از خود و نیازهای خود. شما باید همواره در پی برآوردن نیازهای فیزیکی خود باشید مانند خواب کافی، ورزش کافی، غذای سالم کافی و فعالیت های کافی که می‌تواند به شما در مدیریت استرس کمک کند. دقت داشته باشید که راهکارهای مدیریت استرس برای پزشکان و فعالیت های کاهش استرس نباید پیچیده یا وقت گیر باشند.

انتظارات بیماران از پزشکان

سخن پایانی

مراقبت از خود و اجرای تکنیک‌های خودمراقبتی و کاهش استرس، به شما به عنوان یک پزشک کمک می‌کنند تا بهتر از بیماران خود مراقبت کنید. تمرکز بر خودمراقبتی و مدیریت استرس می‌تواند به شما کمک کند تا با چالش هایی که بیماران با آن روبرو هستند ارتباط برقرار کنید و یاد بگیرید که بر آنها غلبه کنید تا بهتر بتوانید به بیماران خود کمک کنید تا همین کار را انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× 8 = 64

دکمه بازگشت به بالا