مدیریت

چگونه مطب را استاندارد کنیم؟

مهم‌ترین ویژگی‌های یک مطب استاندارد

همان‌طور که همه ما می‌دانیم رسالت اصلی پزشکان در جامعه امروزی تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف می‌باشد؛ اما اگر واقع‌بین باشیم یک پزشک علاوه بر به انجام رساندن رسالت اصلی خود، اهداف دیگری نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها دستیابی به شهرت و درآمد مطلوب و رؤیایی‌اش می‌باشد. دستیابی به این خواسته قطعاً دشوار و زمان‌بر خواهد بود. چراکه یک پزشک باید بتواند با برندسازی صحیح بیماران زیادی جذب کند، رضایت مراجعه‌کنندگان قبلی را جلب نماید و شهرت خود را میان رقبا افزایش دهد. تنها در این صورت است که می‌توان موفقیت یک پزشک را تضمین نمود. حال یکی از اصول مهمی ‌ که در موفقیت و رشد یک پزشک تأثیر چشمگیری دارد، استاندارد کردن مطب می‌باشد.

استاندارد نمودن مطب موجب می‌شود که یک پزشک بتواند علاوه بر درمان بیمار، خاطره‌ای به‌یادماندنی و دلنشین در ذهن او از حضورش در مطب را ثبت کند. برای اینکه یک مطب استاندارد داشته باشید، نیاز به استخدام نیروهای مختلفی خواهید داشت؛ اما در درجه اول باید بدانید که یک مطب استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد و برای استانداردسازی آن نیاز به انجام‌ چه مراحلی خواهد بود. به همین دلیل در زیر مهم‌ترین ویژگی‌های یک مطب استاندارد را نام‌برده‌ایم:

ویژگی‌های یک مطب استاندارد

 

  • برخورداری از دمای مناسب

یک مطب استاندارد قطعاً دارای دمای مناسبی خواهد بود. در بسیاری از مطب‌ها در زمستان یا تابستان که هوا بسیار سرد یا گرم است، دما اصلاً مناسب نیست. چون در این‌گونه مطب‌ها از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مناسب استفاده نمی‌شود. همین مسئله موجب می‌شود که سرما یا گرمای هوا موجب آزار مراجعه‌کنندگان و پدید آمدن شرایطی نامناسب شود. پس اولین گام برای استاندارد کردن مطب به کار بردن مناسب‌ترین و بهترین سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در فضای آن می‌باشد.

  • استفاده از صندلی‌های مناسب به تعداد کافی

یک مطب استاندارد دارای صندلی‌های مناسب و به تعداد کافی خواهد بود. گاهی دیده می‌شود که در برخی مطب‌های مهم باوجوداینکه تعداد بیماران مراجعه‌کننده فوق‌العاده بالا است، صندلی‌های کافی برای نشستن آن‌ها در مطب موجود نیست. در این صورت تعداد زیادی از آن‌ها مجبور هستند در طول مدت‌زمان انتظار برای ملاقات با پزشک سر پا بایستند. این مسئله می‌تواند موجب شود که بیمار در لحظاتی که در مطب شما حضورداشته است، بسیار احساس خستگی کند. البته برای استاندارد کردن مطب تنها خرید صندلی به تعداد کافی ملاک نیست. بلکه می‌بايست بهترین نوع صندلی را برای مطب خود خریداری کنید. چون استفاده از صندلی‌های رنگ‌ورورفته و پلاستیکی که معمولاً خیلی زود هم خراب می‌شوند، در مطب پزشکان اصلاً جلوه خوبی ندارد.

  • وجود سرویس بهداشتی مخصوص بیماران

یک مطب پزشکی استاندارد دارای سرویس بهداشتی مناسب برای بیماران خواهد بود. همیشه وقتی صحبت از استاندارد سازی مطب‌های پزشکی می‌شود، شما باید خود را جای بیمار بگذارید. فرض کنید بیمار ساعت‌ها درراه بوده تا به مطب شما برسد، حال باید لحظات زیادی را نیز در صف انتظار سپری کند. در این صورت اگر نیاز به سرویس بهداشتی داشته باشد قطعاً با مشکل مواجه خواهد شد. در بسیاری از مطب‌های پزشکی در سطح شهر‌ها دیده می‌شود که سرویس بهداشتی یا اصلاً وجود ندارد، یا هم در بهترین حالت مطب یک سرویس بهداشتی دارد و آن‌هم مختص پرسنل است. این کار بسیار اشتباه است، چراکه بیمار شخصی است که شما باید بیشترین توجه را به نیازهای او داشته باشید. پس اگر قصد استاندارد کردن مطب خود را دارید، حتماً به این مسئله توجه داشته باشید.

  • تمیز و بهداشتی بودن محیط مطب

همه ما تمیزی و نظافت را دوست داریم و اگر در یک محیط کثیف و آلوده قرار بگیریم، احساسات منفی زیادی را تجربه خواهیم کرد. به همین دلیل دیگر ویژگی یک مطب استاندارد، تمیز و بهداشتی بودن محیط داخلی آن می‌باشد. پس برای اینکه مطب خود را استاندارد کنید، حتماً به بهداشت آن توجه کافی داشته باشید. در مطب شما به‌هیچ‌عنوان نباید ردی از گرد، غبار و زباله باشد. پس هرروز مطب را به‌صورت جزئی تمیز و مرتب کنید. هفته‌ای دو بار نیز باید مطب به‌صورت کلی تمیز و مرتب شود. علاوه بر این برای استاندارد کردن مطب خود باید تجهیزات و لوازمی که استفاده می‌کنید را نیز کاملاً تمیز کنید. چراکه اگر شما برفرض مثال از یک وسیله کثیف و آلوده برای معاینه و درمان بیمار استفاده کنید، قطعاً او ذهنیت بسیار ناخوشایندی از شما و مطبتان خواهد داشت. علاوه بر این عدم تمیز و ضد‌عفونی تجهیزات و محیط مطب، می‌تواند موجب شیوع و گسترش بیماری‌های مختلف نیز بشود.

  • پذیرایی از بیماران

با بیماران در لحظاتی که در مطب شما حضور دارند مانند یک مهمان رفتار کرده و از آن‌ها پذیرایی کنید. این می‌تواند جلوه‌ای مثبت‌تر از شما را به نمایش بگذارد. پذیرایی از بیماران نیز اصلاً کار سختی نیست. در حداقل‌ترین حالت ممکن شما می‌توانید یک دستگاه آب‌سردکن خریداری کرده و در مطب قرار دهید. البته برای استاندارد کردن مطب دستگاه شما باید دارای خروجی آب جوش نیز باشد و در کنار آن چای کیسه‌ای نیز قرار دهید. در این صورت وقتی بیماران قرار است ساعات طولانی در مطب شما حضورداشته باشند، می‌توانند از خود پذیرایی کنید؛ اما اگر سود و درآمد بالایی دارید، می‌توانید علاوه بر آب‌خنک یا چای به شیوه بهتری نیز پذیرایی کنید. برای مثال می‌توانید یک نفر را به‌عنوان مسئول پذیرایی از بیماران استخدام کنید. سپس برای پذیرایی از انواع شربت‌ها، آبمیوه‌ها، شیرینی و شکلات و … استفاده کنید.

  • وجود رایحه دلپذیر در مطب

وجود رایحه دلپذیر از دیگر مواردی است که برای استاندارد کردن مطب باید به آن توجه داشته باشید. وجود یک رایحه خوشبو و دلپذیر می‌تواند علاوه بر تقویت روحیه بیماران، همواره تداعی‌گر برند شما در ذهن آن‌ها نیز باشد.

  • نورپردازی مناسب

یک مطب استاندارد دارای نورپردازی مناسب است. نورپردازی باید کاملاً متعادل و ایده‌آل باشد. برای مثال به‌هیچ‌عنوان نباید از لامپ‌های بیش‌ازاندازه قوی و پرنور یا بلعکس لامپ‌های کم‌نور استفاده کنید. پس در نورپردازی و استاندارد کردن مطب همواره تعادل را رعایت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 42 = 47

دکمه بازگشت به بالا