بازاریابیمدیریتمطالب آموزشی

۴ دلیل مهم که مانع از مراجعه افراد به مطب شما می شود

۴ دلیل مهم عدم مراجعه افراد به مطب شما

قطعاً اصلی‌ترین هدف هر پزشکی از راه‌اندازی و تأسیس کلینیک یا مطب خود این است که بتواند با جذب بیماران فراوان، به درآمد رؤیایی و مطلوبی که مدت‌هاست به آن فکر می‌کند دست یابد؛ اما متأسفانه میزان مراجعه بیماران به مطب پزشکان یکسان نیست. به‌گونه‌ای که گاهی یک پزشک تا یک سال آینده، به علت شلوغ بودن مطب هیچ تایم خالی برای پذیرش بیمار ندارد. درحالی‌که پزشک دیگر که در همان نزدیکی مطب دارد، به‌قدری تعداد بیماران کمی دارد که در برخی موارد درآمد او حتی به حدنصاب نیز نمی‌رسد. در این خصوص باید بگوییم هر پزشکی قطعاً و بدون هیچ شکی می‌تواند بیماران زیادی جذب کند؛ اما دلایلی وجود دارند که مانع از مراجعه افراد به مطب شما می‌شوند. حال گاهی پزشک حتی از وجود این دلایل هیچ اطلاعی نیز ندارد.

اصلی‌ترین دلایلی که موجب می‌شوند، افراد به مطب شما رجوع نکنند را نام‌برده‌ایم:

اصلی‌ترین دلایل عدم مراجعه مجدد بیمار به مطب

 

  • تجربیات و احساسات ناخوشایند در مطب

اولین دلیلی که موجب می‌شود افراد دیگر به مطب شما مراجعه نکنند، تجربیات و احساسات ناخوشایند می‌باشد. برای مثال در برخی موارد دیده می‌شود که پزشک برخورد ایده‌آل و مناسبی با مراجعه‌کنندگان ندارد. مثلاً پزشک شنونده خوبی نیست و اطلاعات کافی در اختیار بیمار قرار نمی‌دهد. یا اینکه به بیمار اجازه بیان مشکلات خود را نمی‌دهد که همین می‌تواند مانع از مراجعه افراد به مطب شود. در حالتی دیگر نیز دیده می‌شود که کارکنان و منشی مطب در کنترل احساسات خود توانایی کافی نداشته و با بی‌حوصلگی یا حتی عصبانیت با بیمار صحبت می‌کنند.

 درنتیجه ممکن است این طرز برخورد موجب ناراحتی شدید بیمار شود. گاهی نیز تجربیات ناخوشایند بیمار ربطی به نحوه برخورد شما و پرسنل ندارد. بلکه او به علت کثیفی، شلوغی و … مطب چنین احساساتی داشته است. در این صورت آن بیمار هرگز به مطب شما مراجعه نخواهد کرد و به‌احتمال‌زیاد به دیگران نیز توصیه می‌کند که به مطب شما رجوع نکنند. بهتر است تیم شما آموزش صحیح برخورد با بیمار را آموزش ببیند تا بتواند در جذب و حفظ بیمار به شما کمک نماید و پکیج آموزشی ارتباط با بیمار در این راستا به شما کمک می‌نماید.

  • عدم رضایت از پروسه درمان

دیگر دلیل عدم مراجعه افراد به مطب می‌تواند عدم رضایت از پروسه درمان باشد. روند درمان برای بیماران بسیار اهمیت دارد و اگر از آن رضایت نداشته باشند معمولاً دیگر به مرکز درمانی شما مراجعه نخواهند کرد. این نارضایتی در دو حالت اتفاق می‌افتد. در حالت اول این بیمار است که از شما به‌عنوان پزشک انتظاراتی غیرواقعی و غیرمنطقی دارد. برای مثال اگر روند درمان او چند ماه باشد، او از شما انتظار دارد که تنها در یک یا دو هفته این کار را انجام دهید. یا برفرض مثال دارویی وجود دارد که عوارض فراوانی برای بدن بیمار به همراه دارد. حال بیمار انتظار دارد که شما این دارو را برای او تجویز کنید، بدون اینکه برایش عوارضی به بار بیاورد. یا در مثال دیگر درصد موفقیت یک جراحی ۵۰ درصد است؛ اما بیمار از شما انتظار دارد که بهبودی او بعد از جراحی را صد درصد تضمینی کنید.

در این صورت باید با بیمار صادق باشید و او را کاملاً توجیه کنید که از شما به‌عنوان یک پزشک انتظارات بیش‌ازحد نداشته باشد. چون انتظارات بیش‌ازاندازه می‌تواند از اصلی‌ترین دلایل عدم مراجعه افراد به مطب باشد. به این دلیل که شما با عدم توانایی در برآورده کردن انتظارات آن‌ها موجب ناامیدیشان خواهید شد؛ اما این عدم رضایت در حالت دوم به علت عدم‌تشخیص درست پزشک، عدم مهارت او در درمان و … رخ می‌دهد. در صورت وجود چنین مواردی بیمار از پزشک دلسرد شده و دیگر به مطب او مراجعه نمی‌کند. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی می‌بایست پزشک مهارت خود را افزایش دهد تا بتواند در جلب رضایت بیمار موفق‌تر عمل نماید.

  • عدم تلاش برای حفظ بیمار

دیگر علت اصلی عدم مراجعه افراد به مطب تلاش نکردن جهت حفظ بیماران می‌باشد. بسیاری از پزشکان بعد از مراجعه به مطب دیگر تلاشی برای حفظ بیمار نمی‌کنند. درحالی‌که پزشکان رقیب در حال انجام تبلیغات حرفه‌ای هستند تا بتوانند همان بیماران را جذب کنند. به‌عنوان‌مثال فرض کنید بیماری برای بهبودی خود به شما مراجعه کرده است و شما موفق شده‌اید که او را به بهترین شکل درمان کنید؛ اما پس از خروج او از مطب دیگر هیچ ارتباطی با آن بیمار برقرار نمی‌کنید. حال در این میان پزشکی دیگر از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مرتباً با همان بیمار ارتباط برقرار می‌کند و یا برای او فایل‌های آموزشی ارسال می‌نماید. حال اگر بیمار دوباره نیاز به درمان داشته باشد، به کدام‌یک از شما مراجعه می‌کند؟ قطعاً به پزشکی رجوع خواهد کرد که با ارتباط داشته و از او فایل‌های آموزشی دریافت کرده است.

چراکه احساس صمیمیت بیشتری با او دارد و حتی به خاطر آموزش‌هایی که از جانب آن پزشک دریافت کرده است، ممکن است نسبت به او احساس دین داشته باشد. حال چرا آن بیمار مجدداً به شما مراجعه نمی‌کند؟ به این دلیل که شما هیچ تلاشی برای حفظ او نکرده‌اید و طی این مدت نام و تصویر شما در ذهن او بسیار کمرنگ شده است. پس برای جلوگیری از عدم مراجعه افراد به مطب برای حفظ بیماران قبلی خود تلاش کنید.

  • نداشتن تبلیغات و برندسازی صحیح

مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیلی که موجب می‌شود افراد جدید به مطب شما مراجعه نکنند، این است که اصلاً از وجود شما اطلاعی ندارند. شما در دنیای امروزی در عصر ارتباطات قرار دارید و باید به یک متخصص ارتباطات تبدیل شوید تا بتوانید موفقیت خود را تضمین کنید. برخی پزشکان تصور می‌کنند همین‌که در سطح شهر یک مطب راه‌اندازی کنند و تابلوی خود را بر روی ساختمان مطب نصب کنند برای جذب بیمار کافی خواهد بود؛ اما به‌هیچ‌عنوان این‌طور نیست. شما باید به روش‌های مدرن و امروزی بیمار را از وجود خود مطلع سازید که این تنها با انجام تبلیغات پزشکی و برندسازی محقق می‌شود. پس برای جلوگيری از عدم مراجعه افراد به مطب باید از یک تیم تبلیغات حرفه‌ای کمک بگیرید. گاهی وقتی از برخی پزشکان در این خصوص سوال می‌کنیم این‌گونه پاسخ می‌دهند: روزی‌رسان خداوند است و پزشکی و طبابت هیچ نیازی به تبلیغات ندارد.

در این مورد باید بگوییم بله قطعاً روزی دهنده تمامی موجودات کره زمین خداوند است، اما مقدار این روزی به عملکرد ما انسان‌ها بستگی دارد. اگر روزی بدون تلاش میان انسان‌ها پخش شود، پس دیگر نیازی به درس خواندن و دریافت مدرک پزشکی نیست و یک پزشک باید در خانه بماند و منتظر روزی خود باشد. پس علاوه بر توکل بر خداوند انجام تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و … نیز برای مطب ضروری خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

36 + = 41

دکمه بازگشت به بالا