مدیریت

اهمیت برندسازی پزشکی

فقط وقتی خودتان هستید، عملکردتان بهتر خواهد شد

اهمیت برندسازی برای پزشکان به معنی بازاریابی بهتر نیست. برندسازی شخصی برای پزشکان معنایی فراتر از بازاریابی دارد. هر چند به جذب بیماران بیشتر هم منجر می‌شود. ولی برندسازی پزشکی به معنی اعتبار است. زمانی که مردم نام شما را می‌شنوند، بلافاصله تمام خدماتی که ارائه می‌دهید و کیفیت کار شما را تصور خواهند کرد. برند شما راهی است که تاکنون به عنوان یک پزشک پیموده‌اید. به زبان ساده برند شخصی پزشکی یعنی شما معتبر و دارای ارزش هستید.

در دنیای امروز برندسازی شخصی برای پزشکان مسئله‌ای ضروری و فراتر از محیط کار مشترک آن‌هاست. حتی اگر شما در بیمارستان یا هر مرکز درمانی دیگر کار می‌کنید، برند شخصی پزشکی، دلالتی بر مهارت و خدمات شماست. چیزی که افراد با شنیدن نام شما به یاد بیاورند.

مسلماً صفحۀ مشخصات شما در وبسایت بیمارستان یا درمانگاه کافی نیست. تنها برخی اطلاعات جزئی و ضروری و حتی گاهی برای بیماران بی‌اهمیت در این صفحات به اشتراک گذاشته می‌شوند. اگر شما به طور فعال برند شخصی پزشکی خود را مدیریت نکنید، حتی شهرت شما در یک محیط کار گروهی نیز آسیب خواهد دید.

این ناهماهنگی می‌تواند در تصویر شما به عنوان یک پزشک اثر منفی بگذارد. پس اهمیت برندسازی برای پزشکان، نه تنها برای ارائۀ یک تصویر روشن در آینده بالاست، بلکه در موقعیت فعلی آنان نیز مؤثر است.

گسترش فعالیت و پیشرفت آنچه اهمیت برندسازی برای پزشکان را آشکار می‌کند!

یک نظرسنجی دربارۀ اهمیت برندسازی برای پزشکان در ایالات متحده نشان داده است که 70% پزشکان آمریکایی اعتقاد داشتند، برند خود را به خوبی تعریف کرده‌اند و 50% باور داشتند که در حال حاضر با برند خود زندگی می‌کنند. در حالیکه این فقط تصور خودشان بود، تنها 15% بودند که به درستی برند شخصی پزشکی داشتند و حتی کمتر از آن، یعنی حدود 5% آن را به طور دائم مدیریت و روزآمد می‌کردند.

دکتر جفری براون، یک پزشک عمومی خانواده در کالیفرنیا دربارۀ اهمیت برندسازی برای پزشکان گفته است: “برندسازی مهم است. بسیار مهم‌تر از آن چیزی که اکثر ما درک کرده‌ایم. ولی عموماً افراد جامعۀ پزشکی کمتر آن را باور دارند؛ و مردم نیز خارج از حوزۀ تجارت این اصطلاح را استفاده نمی‌کنند. جای خوشحالی است که زمانی که آن را شناختیم و پژوهش‌هایی که ارزش آن را مشخص کرد، مطالعه کردیم، توانستیم تا این مفهوم را به کار ببریم. البته برندسازی می‌تواند هم در جهت مثبت و هم منفی برای پزشکان کارکرد داشته باشد“.

برندسازی پزشکی می‌تواند در گسترش فعالیت به کمک شما بیاید. تعداد مراجعان شما را افزایش دهد و عملکرد شما را بهبود بخشد. داشتن یک برند قوی، باعث شهرت مثبت می‌شود و مردم تمایل همکاری با شما را پیدا می‌کنند.

آن‌ها بیش از دیگر پزشکان به شما اعتماد خواهند کرد. البته این هم واضح است که سطح خاصی از کیفیت و دقت را از شما انتظار خواهند داشت. این انتظار مسلماً به پیشرفت شما نیز خواهد انجامید.

برندسازی شخصی در پزشکی

در ادامه مقاله درخصوص برند سازی شخصی در پزشکی توضیحاتی ارائه خواهیم داد و به معرفی آیتم‌های مهم آن خواهیم پرداخت:

1. چطور برند شخصی پزشکی خود را تعریف کنید.

برندسازی به معنی متمایز کردن خودتان از سایرین است و از این رهگذر، اصالت در برندسازی نکتۀ اصلی است. بدون اصالت، برندسازی صرفاً یک عمل و تلاش پوچ و طاقت‌ فرسا خواهد بود. شما در تلاش خواهید بود تا نقشی را اجرا کنید که خودتان نیستید.

احتمالا به نظر شما اینکه خودتان باشید کار ساده‌ای است. ولی اهمیت برندسازی برای پزشکان در این است که خودتان را خوب بشناسید و از توانایی‌های منحصر به فرد و قدرتتان آگاه باشید. تعریف برند یک فرآیند متفکرانه است. برای آن عجله نکنید.

 حتی اگر مطب شخصی خود را ندارید و یا یک درمانگاه را اداره نمی‌کنید، برای آنکه برند خود را به خوبی تعریف کنید باید خود را در جایگاه یک کارآفرین در نظر بگیرید. یک برند موفق به شما کمک می‌کند تا بهترین تلاش خود را در عملکردهای گروهی‌تان نیز داشته باشید.

پس اولین قدم، شناخت نقاط قوت و استعدادهایتان است. هنگامی که می‌خواهید خود را تعریف کنید، به چه چیزهایی اشاره می‌کنید. در برندسازی پزشکی باید تعیین کنید که چگونه از این توانایی‌ها می‌توانید برای کمک به دیگران سود ببرید.

یک راه این است که ببینید دیگران چطور شما را توصیف می‌کنند و کدام ویژگی‌های شما برایشان ارزشمند است. اگر نظرات آنلاین دربارۀ شما و کارهایتان وجود دارد به آن‌ها رجوع کنید تا نقطه نظرات سودمند و ارزشمند را بیابید. هر چقدر ارزش خود برای دیگران را بهتر درک کنید، برند شما بهتر و مرتبط‌تر با شخصیت خودتان و در نتیجه جذاب‌تر خواهد بود.

2. اهمیت برندسازی برای پزشکان در تعیین هدف

زمانی را برای فکر کردن به هدف خود اختصاص دهید. بسیاری از پزشکان زمانی که به برندسازی پزشکی روی آورده‌اند متوجه اهداف خود شده‌اند. چرا پزشکی را انتخاب کرده‌اید؟ چرا در این حوزه تخصص خود را گرفته‌اید؟ چرا به فعالیت در حوزۀ سلامتی مشغول هستید؟ بلیز جیمز، استراتژیست برند جهانی یک رویکرد سه بخشی را در این مورد پیشنهاد می‌کند:

ابتدا یک گزاره دربارۀ هدف خود بنویسید. می‌توانید آن را با تکمیل جملۀ “من در حوزۀ ………. مشغول به فعالیت هستم”، آغاز کنید.

سپس، دربارۀ دیدگاه و عقاید خود فکر کنید. این بخش به مراتب شخصی‌تر و منحصر به فردتر از هدف کلی شما خواهد بود. می‌توانید برای این منظور جملۀ “من باور دارم که جهان جای بهتری خواهد بود اگر ….” تکمیل کنید.

و در نهایت گزاره‌های اصلی را تهیه کنید. گزاره‌هایی که نشان می‌دهد چگونه به هدف خود عمل می‌کنید. از عباراتی چون “من همیشه ….”، “من فقط ….” و “من هرگز ….” استفاده کنید.

نکات کلیدی برندسازی پزشکی

برندسازی با اینکه شما چه کسی هستید و چگونه شناخته می‌شوید آغاز می‌شود؛ اما این به معنای تنها معرفی و شناساندن شایستگی‌هایتان نیست. شخصیت شما، اصول و سبک ارتباطی‌تان نیز در برند شخصی پزشکی شما نشان داده می‌شود. هر کاری که انجام می‌دهید، می‌گویید و هر آنچه که دیگران از رفتار شما دریافت می‌کنند، بر برند پزشکی‌تان تأثیر خواهد داشت.

مهارت‌های زیر می‌تواند بر برندسازی پزشکی تأثیر مثبت داشته باشد:

  • سازگاری
  • همکاری با دیگران
  • ارتباط با افراد مختلف و حتی متفاوت از خودتان
  • منطقی بودن حتی زمانی که تحت فشار هستید
  • ارتباط سازنده و اقناعی با مخاطب

هر چقدر مهارت‌های هوش هیجانی خود را بیشتر تقویت کنید، سازگارتر باشید و از سجایای انسانی چون نوع دوستی، خودآگاهی و همدلی بهره‌مند باشید، برند شخصی پزشکی شما اعتبار بیشتری را به دست خواهد آورد.

مزیت‌های یک برند و برندسازی پزشکی چیست؟

اینطور که معلوم است، مزیت‌های آن بسیار است و اهمیت برندسازی مثل برندسازی پزشکی یا برندینگ پزشکی و تبلیغات پزشکی فقط در فضای مراقبت‌های بهداشتی، به ویژه در دوره‌ای که مصرف گرایی و انتخاب‌ها تعریف کننده هستند، در حال افزایش است.

این برای بسیاری از ارائه دهندگان که به طور معمول مجبور نبوده اند در خصوص وجهه عمومی و میزان دسترسی خود فکر کنند، دنیای جدیدی است. اما صنعت مراقبت‌های بهداشتی قدیمی در حال از بین رفتن است و راه را برای بازارهایی که بیشتر به خرده فروشی‌ها شباهت دارند، باز می‌کند.
این نه تنها یک چالش بلکه یک فرصت محسوب می‌شود، زیرا ارائه دهندگانی که یک استراتژی مناسب برای برندسازی در نظر می‌گیرند، آماده جذب سهم بیشتری از بازار هستند.

جلب مشارکت رهبران و سهام داران و احترام به مصرف کننده همگی جزئی از مؤلفه های یک استراتژی موفق برندسازی هستند. جف لاگاس

چالش‌های برندسازی پزشکی کدامند؟

فرصت‌ها برای برندسازی پزشکی یا برندینگ پزشکی همراه با چالش‌های افزایش انتخاب مصرف کننده ایجاد می‌شوند. این چیزی است که بیمارستان‌ها و سیستم‌های بهداشتی هنوز به آن عادت نکرده‌اند.

جاستین وارتل، مدیر عامل Monigle می‌گوید: “در دنیای مراقبت‌های بهداشتی، ما به طور تاریخی با کنترل تجربیات عمل کرده‌ایم.” ما به افراد می‌گوییم که برو آنجا، این کار را انجام بده، برو این متخصص را ببین و طبق تجربه، مردم این کار را می‌کنند.” درنتیجه عملا مردم با بازاریابی دهان به دهان جذب یک پزشک می‌شوند.

مولفه‌های مورد نیاز برای برندسازی پزشکی چیست؟

برای اینکه یک سیستم بهداشتی با برندسازی پزشکی به یک برند موفق تبدیل شود، به برخی مؤلفه‌های زیر نیاز دارد:

  1. صرفاً داشتن یک لوگو چشم نواز مطرح نیست (هرچند که می تواند به شما کمک کند).
  2. درک واقعی مخاطب و تعهد به تولید بینش و روند جمع آوری داده‌ها بسیار مهم است تا بتوانید ستون های برند خود را تعریف کنید. بدانید مصرف کنندگان از شما چه می‌خواهند. عملاً باید بازار هدف مشخصی داشته باشید.
  3. باید اطمینان حاصل شود که برند در تمام ابعاد تجربیات مصرف کنندگان و افرادی که در سازمان کار می‌کنند، رسوخ کند.

پیاده سازی این قسمت احتمالا سخت ترین بخش اجرا است. رفتار افراد و پرسنل در خصوص ارتباط و برخورد با بیمار باید تأثیرگذار باشد. وارتل

رویارویی با یک چالش در برندینگ پزشکی

اولین قدم در یک استراتژی جدید برای برندسازی مثل برندسازی پزشکی یا همان برندینگ، تقویت تیم رهبری پیرامون ایده است. این مقدمات آنچه را که سازمان می‌خواهد انجام دهد، تعیین می‌کند. همه افراد باید در این خصوص موافقت خود را اعلام کنند و یک روش خوب برای انجام این کار، به ویژه در سطح رهبری، تأکید بر تأثیری است که یک برند موفق می‌تواند در تجارت داشته باشد.

یکی از موفق‌ترین کمپین‌های برندسازی پزشکی مجدد که وارتل بخشی از آن بوده است، برندسازی و تصویرسازی مجدد مرکز مراقبت‌های بهداشتی Northwell Health، یکی از بزرگترین سیستم‌های بهداشتی در شمال شرقی آمریکا، است.

پیشتر، سیستم بهداشت و درمان Long Island Jewish با یک مشکل، هر چند کوچک، مواجه بود.

برای رفع این مشکل، مایکل داولینگ، مدیر عامل شرکت، تیم خود را از طریق یک فرآیند بازنگری جامع هدایت کرد که عضلات بازاریابی سیستم را تحت فشار قرار داد و به تجربیات گذشته برندسازی پزشکی مجدد سایر سیستم‌های مهم متکی شد.

با وجود تعداد بسیار بیمارستان‌ها در سیستم، که همگی آنها درگیر احساس هدف و وحدت مشترک هستند، Northwell رشد کرد و به چهاردهمین سیستم خدمات درمانی بهداشتی در کشور تبدیل شد. در کل، این سیستم بیش از 6،600 تختخواب و بیش از 13000 پرستار را شامل می‌شود و با بیش از 10،000 پزشک در زمینه‌ها و تخصص‌های مختلف از سراسر کشور در ارتباط است.

بازاری که در آن فعالیت می کند از معدود بازارهای موجود در کشور است که ارزش بالایی دارد و بر روی نوآوری و جدیدترین فناوری متمرکز است. اکثر بازارهای ایالات متحده برای فناوری و نوآوری چنین ارزشی قائل نیستند. تعداد بسیار کمی از برند های تجاری به این موقعیت در بازار دست یافتند. وارتل

درنتیجه

استراتژی برند روی تعیین آینده مرکز پزشکی متمرکز است. استراتژی برند تماماً در مورد آن گرایش رو به جلو بوده است و به این دلیل کارساز است که نه تنها بیماران برای نوآوری بسیار ارزش قائل هستند، بلکه به این خاطر که همه سهامداران، از پزشکان گرفته تا پرستاران، به این جهت گیری مدرن اهمیت می‌دهند.

سازمان‌های دیگر استراتژی‌های برندسازی مشابهی را آغاز کرده‌اند. سیستم بهداشت و درمان Adventist مستقر در فلوریدا در حال شروع به برندسازی مجدد گسترده‌ای در سیستم خود است که این سیستم کار خود را با نام AdventHealth از سال آینده آغاز خواهد کرد. سیستم‌های بهداشت و درمان ماین شرقی، که تا همین اواخر منطقه اصلی بنگور و “پایین شهر” ایالت را تحت پوشش قرار می‌داد، در 1 اکتبر طی برندسازی نام برند خود را تغییر دادند، که به معنای منعکس سازی دامنه رو به رشد خدمات خود و جذب بیماران دیجیتالی بود.

و در سال 2016، Ascension Health حوزه‌های تخصصی خود را در دو بخش جدید مجددا سامان داد و در طی اقدام برندسازی مجدد، نام برخی از بیمارستان‌های شبکه بهداشت Ascension Michigan خود را تغییر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا