مدیریتمطالب آموزشی

نحوه رفتار با بیماران کودک

صحیح‌ترین نحوه رفتار با بیماران کودک

کودکان دنیای متفاوتی نسبت به بزرگسالان داشته و ازنظر ذهنی و روحی با ما کاملاً تفاوت دارند. به همین علت پزشکان اطفال برای درمان کودکان معمولاً راه سختی را پیش رو دارند. چراکه شناخت، نحوه رفتار با بیماران کودک و برخورد با آن‌ها، امری نسبتاً دشوار و چالش‌برانگیز خواهد بود. به همین علت پزشکان اطفال علاوه بر دوره‌های تخصصی درمان، باید در خصوص روانشناسی کودک نیز مطالعاتی داشته باشند. شیوه برخورد با کودکان بیمار بسیار حائز اهمیت است. اگر شما به‌عنوان یک پزشک رفتار مناسبی با کودکان بیمار نداشته باشید، کودک با شما به‌خوبی همکاری نکرده و درنتیجه ممکن است در درمان او موفق عمل نکنید. پس برای اینکه بتوانید ارتباطی گرم و مؤثر با کودک بیمار برقرار کنید باید به برخی نکات طلایی دقت داشته باشید.

در زیر نکات ضروری در خصوص رفتار با بیماران کودک را شرح داده‌ایم:

نکات ضروری در خصوص رفتار با بیماران کودک

 

  • لحنی آرام، صمیمی و دوستانه داشته باشید

لحنی صحبت کردن پزشک فوق‌العاده مهم است. اگر پزشک صدای خود را بالا ببرد و با خشم و عصبانیت با کودک بیمار رفتار کند، کودک ترسیده و دچار اضطراب و استرس بسیار شدیدی خواهد شد. اگر هم لحن پزشک به‌قدری آرام باشد که کلمات را زمزمه کند، موجب سردرگمی و گیج شدن کودک خواهد شد. پس ابتدا لحنی آرام داشته باشید و دوستانه و صمیمی با کودک برخورد کنید.

  • فاصله خود را با کودک رعایت کنید

کودکان به‌طور ذاتی از لمس شدن بدنشان یا اینکه زیادی به آن‌ها نزدیک شوید، واهمه دارند. به همین علت در حین رفتار با بیماران کودک فاصله خود را رعایت کنید و به‌هیچ‌عنوان بدون هماهنگی و بدون مقدمه به آن‌ها نزدیک نشوید. علاوه بر این شما به‌عنوان پزشک نباید از بالا به پایین کودک را نگاه کنید. چراکه ممکن است از شما بترسد. پس بر روی یک صندلی بنشینید و تا حد‌الامکان چشمان و صورت بیمار پایین بیایید. چون این‌گونه او احساس آرامش بیشتری خواهد داشت.

  • اطلاعات کافی را در اختیار کودک قرار دهید

دیگر موردی که در خصوص نحوه رفتار با بیمار کودک باید رعایت شود، ارائه اطلاعات است. گاهی کودک در خصوص بیماری خود سؤالی دارد، در چنین مواردی باید با نهایت آرامش و صداقت به او پاسخ دهید. همچنین قبل از انجام هر کاری نیز از قبل به او اطلاع دهید. برای مثال بگویید: چند دقیقه دیگر قرار است لباس تو را بالا بدهم و با انجام معاینه به ضربان قلبت گوش دهم.

  • از تهدید و ترساندن کودک پرهیز کنید

دیگر نکته‌ای که در برخورد و رفتار با بیماران کودک باید به آن توجه داشته باشید، پرهیز نمودن از تهدید و ترساندن بیمار می‌باشد. بیمار به‌هیچ‌عنوان نباید از شما بترسد. برای مثال از بیان جملاتی همچون: اگر گریه کنی می‌گویم مادرت برود، اگر داروهایت را مصرف نکنی برای تو آمپول تجویز خواهم کرد و … به‌شدت خودداری کنید. چراکه این‌گونه کودک شمارا درروند درمان یاری نخواهد کرد. برخی پزشکان تصور می‌کنند که با ترساندن کودکان می‌توانند آن‌ها را مجبور به همکاری کنند؛ اما این روش بسیار اشتباه است و در روحیه کودکان بیمار تأثیرات منفی دارد.

  • به حریم خصوصی کودکان احترام بگذارید

کودک نیز مانند ما حریم خصوصی دارد. شما به‌عنوان پزشک باید در حفظ اطلاعات شخصی کودکان به بهترین شکل عمل کنید و این اصل مهمی در رفتار با بیماران کودک می‌باشد. همچنین اگر نیاز است که به معاینه جسمانی و بررسی دستگاه تناسلی کودک بپردازید، این کار باید حتماً با اجازه والدین و اطلاع دادن به کودک انجام گیرد. همچنین باید در این خصوص اطلاعاتی کاربردی و قابل‌فهم در اختیار کودک و والدینش قرار دهید.

  • از روانشناس بخش در طول روند معاینه و درمان کمک بگیرید

گاهی اضطراب و استرس کودک و والدین او به‌قدری زیاد است که حتی اگر بهترین رفتار را داشته باشید نیز نمی‌توانید آن‌ها را آرام کنید. در این صورت نباید نسبت به شرایط روحی و اضطراب آن‌ها بی‌اعتنا باشید. بلکه می‌بایست به‌جای این کار از روانشناس بخش یا مطب خود بخواهید که آن‌ها را آرام کند. پس کمک گرفتن از روانشناس در مواقع اضطراری را به‌هیچ‌عنوان فراموش نکنید.

  • هدیه دادن به کودک را فراموش نکنید

در طی رفتار با بیماران کودک می‌بایست هدیه‌هایی را متناسب با روحيات کودک برای او در نظر بگیرید. ‌ این کار موجب می‌شود که بیمار با شما صمیمی‌تر شده و بهتر همکاری کند. حتی اگر قرار است بیمار مدتی بستری شود، در اتاق او وسایل بازی قرار دهید تا بتواند از آن‌ها استفاده کند. این‌گونه کودک احساس می‌کند در حیطه شاد و مفرح قرار دارد و دچار استرس و اضطراب نخواهد شد.

  • از همکاران مؤنث در طول روند درمان کودک بگیرید

گاهی برای تزریقات، جابه‌جایی و … نیاز است که همکاران دیگر شما به کودک کمک کنند. در این صورت بهتر است از همکاران مؤنث خود کمک بگیرید. چون کودکان با خانم‌ها احساس راحتی بیشتری دارند. اما اگر در حال معاینه نوجوانان بودید، به علت درک بیشتر آن‌ها، سعی کنید از همکاران هم‌جنس آن‌ها کمک بگیرید.

  • به شرایط روحی بیمار توجه نمایید

دیگر موردی که در حین رفتار با بیماران باید رعایت شود، توجه به شرایط و وضعیت روحی آن‌ها می‌باشد. گاهی نیاز است که اخبار یا اطلاعاتی ناگوار در اختیار کودک یا والدین او قرار دهید. در اینجاست که باید به وضعیت روحی او توجه کنید و بر آن اساس به بهترین و هوشمندانه‌ترین شکل ممکن اطلاعات را به بیمار ارائه کنید. در این زمینه می‌توانید از روانشناسان نیز کمک بگیرید. چراکه ممکن است وضعیت بیمار به‌گونه‌ای نباشد که بتوانید به‌راحتی در خصوص اخبار ناگوار با او صحبت کنید. چنانچه تمایل دارید درباره نکات کاربردی در معاینه کودک بدانید می‌توانید مقاله آن را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + = 21

دکمه بازگشت به بالا