اخبار

آیا افزایش وثیقه خروج از کشور دانشجویان پزشکی به بهانه جلوگیری از مهاجرت صحت دارد؟

در طول دهه گذشته، تعداد پزشکان و پرستاران در بسیاری از کشورها افزایش یافته است. تجزیه و تحلیل عمیق و بین المللی شدن آموزش پزشکی نشان می‌دهد که در برخی کشورها تمایل پزشکان به مهاجرت افزایش یافته است و ایران نیز یکی از این کشورها است. دکتر محمد رییس‌زاده رییس‌کل سازمان نظام پزشکی با ابراز نگرانی نسبت به پدیده مهاجرت پزشکان، اخبار افزایش وثیقه خروج از کشور دانشجویان پزشکی به بهانه جلوگیری از مهاجرت را رد کرد و در این باره اظهار داشت:

بحث مهاجرت پزشکان را دردمندانه اعلام می‌کنیم تا جلوی حداقل ضرر را هم بگیریم، اما برخی سوءاستفاده کرده و می‌خواهند فضا را طوری جلوه دهند که گویی همه دارند می‌روند؛ در حالی که اینطور نیست و تعداد زیادی از پزشکان به دلیل تعهدی که دارند و به عشق خدمت به مردم، با همه شرایط در کنار مردم می‌مانند و خدمت می‌کنند.

نقش گوگل ادز در تبلیغات پزشکی

وی درباره افزایش وثیقه خروج از کشور دانشجویان پزشکی برای جلوگیری از مهاجرت پزشکان، خاطرنشان کرد:

اصلا این ذهنیت که وثیقه خروج از کشور دانشجویان پزشکی را افزایش دادند تا از مهاجرت پزشکان جلوگیری کنند، وجود ندارد. ما در این باره با وزارت بهداشت صحبت کردیم و اعلام شد که اصلا چنین مبنا و منظوری نبوده است، بلکه وثایق را طبق قانون به‌روز کردند. افزایش وثایق اصلا منظوری برای مقابله با مهاجرت پزشکان نداشته است و اصلا و قطعا چنین راهبردی موثر نخواهد بود و مسئولان هم دنبال چنین راهبردی نیستند.

دکتر محمد رییس‌زاده با بیان اینکه وثایق طبق قانون به‌روز، شفاف و تدوین شده و متناسب با وضعیت اقتصادی به‌روز شده‌اند، اظهار داشت:

اصلا بنایی برای اینکه ما وثیقه را افزایش دهیم تا جلوی مهاجرت را بگیریم، وجود ندارد و اگر هم کسی چنین ذهنیتی داشته باشد، چنین راهکاری موثر هم نیست. دوستان وزارت بهداشت دنبال چنین راهکاری نیستند و منظورشان هم از افزایش وثایق خروج از کشور چنین موضوعی نبوده است و در عین حال خودشان هم اعتقاد دارند که چنین راهبردی موثر نیست. بنابراین طبق روال معمول وثایق به‌روز شده و اصلا بحث افزایش وثیقه خروج از کشور دانشجویان پزشکی به منظور کاهش مهاجرت پزشکان نبوده و نخواهد بود.
باید توجه کرد که پدیده مهاجرت پزشکان از قدیم وجود داشته است. البته میزان آن نسبت به سایر رشته‌ها و اقشار پایین‌تر است، اما آنچه که برای ما جای نگرانی دارد، دو موضوع است؛ یکی اینکه سرمایه‌های پزشکی، سرمایه‌هایی هستند که غیر قابل جایگزین بوده یا به سختی جایگزین می‌شوند. به عنوان مثال وقتی جراح قلبی دارید که بعد از ۲۸ سال درس خواندن جراح قلب شده و ۱۰ یا ۱۵ سال هم در کشور تجربه کسب کرده، خیلی خسران بزرگی است که این فرد بخواهد از کشور مهاجرت کند. حتی رفتن یک نفر از این سرمایه‌ها هم خسران بزرگی است. بنابراین از یک طرف این سرمایه‌ها، بی‌بدیل بوده که سخت قابل جایگزینی هستند و از طرفی هم منحنی ما در حوزه مهاجرت پزشکان، با اینکه عدد مطلق عدد خیلی بالایی نیست، اما سیر منحنی ما نگران‌کننده است.

منبع: khabaronline.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا