تبلیغات

کمپین تبلیغاتی پزشکی

کمپین تبلیغاتی چیست؟

به صورت کلی کمپین تبلیغاتی به مجموعه ای از فعالیت ها گفته می‌شود که به یکدیگر وابسته بوده و همگی یک ایده و هدف را دنبال می‌نمایند. برای تبلیغات پزشکی عموماً از کانال‌های رسانه ای جمعی همچون تلویزیون، رادیو، فضای مجازی و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود. این کمپین می‌تواند تنها بر روی یک موضوع خاص تمرکز نماید یا مجموعه از فعالیت‌ها را شامل شود. کمپین می‌تواند توسط یک فرد یا یک گروه مدیریت شود و مدت زمان آن نیز از یک روز تا چند هفته می‌تواند به طول بیانجامد.

برای موفقیت در کمپین تبلیغاتی پزشکی عموماً لازم است تا نحوه فعالیت و  اقدامات رقبا را در بازار بررسی نمود. شبکه‌های اجتماعی بهترین بستر برای تعقیب رقبا و بررسی پلن‌های هدف گذاری آن‌ها است. در این گفتار قصد داریم تا در خصوص کمپین تبلیغاتی پزشکی و فاکتورهای مهم موفقیت آن صحبت نماییم.

آشنایی با اهداف کمپین تبلیغاتی پزشکی:

همانگونه که در بالا عنوان شد، اهداف یک کمپین می‌تواند متفاوت باشد. اما به صورت کلی می‌توان آنها را در دسته‌های زیر طبقه بندی نمود:

اهداف کمپین تبلیغاتی پزشکی

چگونه می‌توان یک کمپین تبلیغاتی پزشکی را آغاز نمود؟

تبلیغات پزشکی دارای فرآیند پیچیده‌ای است که در زیر تلاش شده است تا این فرآیند به صورت گام به گام بیان شود:

کمپین تبلیغاتی را از کجا شروع کنم

 

  • تحقیق:

اولین گام در فرآیند راه اندازی کمپین تبلیغاتی پزشکی، انجام تحقیقات میدانی و بازاری است. تصور نمایید که شما قصد تبلیغ نمودن یک کالای پزشکی را دارید. برای این مورد لازم است تا حتماً بررسی کنید که محصول شما چه رقبایی دارد، بازار فروش آن‌ها در چه مناطقی بیشتر است، از چه طریق بیشترین فروش را دارند.

  • شناسایی مخاطب:

در گام دوم می بایست کاربران هدف خود را شناسایی نموده و بر آنها تمرکز کنید. عادات آن‌ها، ویژگی و خلق و خوی آنان می‌تواند برای بهبود و موفقیت کمپین شما بسیار مهم باشد.

  • تعیین بودجه:

راه اندازی هر کمپین تبلیغاتی پزشکی نیاز به هزینه دارد. قبل از اینکه وارد این مسیر شوید، لازم است تا در خصوص بودجه اختصاص داده شده، برنامه ریزی نمایید. تبلیغات پزشکی شما می تواند از طریق روزنامه، مجله‌های تخصصی، اینستاگرام و… باشد. هر کدام از این موارد هزینه جداگانه را بیان می‌داند، لذا در برآورد هزینه توجه به این مورد از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر در آغاز فعالیت بتوانید چشم انداز بهتری در خصوص بودجه خود داشته باشید، پیشرفت شما نیز محتمل‌تر است. اما چنانچه میخواهید درباره “راهکارهای کاهش هزینه تبلیغات” بدانید کلیک کنید.

  • انتخاب پس زمینه و تم:

یکی از اصول مهمی که در راه اندازی کمپین های تبلیغات پزشکی باید به آن توجه کرد، انتخاب پس زمینه و تم است زیرا رنگ‌ها بهتر در ذهن باقی می‌مانند و کاربران می‌توانند آنان را به یاد آورند. از سوی دیگر هر اندازه از لحاظ بصری یک کمپین جذاب تر باشد، احتمال جذب مخاطب در آن نیز بیشتر است. در بحث تم عموماً مواردی همانند رنگ، گرافیک، موزیک و مواردی از این قبیل تاثیر گذار می‌باشند. باید در نظر داشت که هر اندازه تم کمپین تبلیغاتی پزشکی شما بتواند از تم‌های دیگر متفاوت باشد و در راستای اهداف شما انتخاب شود، بازخورد بهتری نیز خواهد داشت.

  • توجه به نقش رسانه‌ها:

رسانه ها می بایست بستر فعالیت شما باشند اما با توجه به گسترش تکنولوژی و فناوری، امروزه انتخاب یک رسانه مناسب برای تبلیغات دشوار است. اگر قصد دارید تا یک رسانه خوب را گزینش کنید، عموماً پیشنهاد می شود تا بررسی نمایید که مخاطبان شما بیشتر در کدام محیط حضور دارند و از کدام رسانه استقبال بیشتری می‌نمایند.

  • برنامه ریزی‌های تبلیغاتی:

هر کاری برای اینکه درست انجام شود، نیاز به برنامه ریزی دارد. این برنامه ریزی می تواند به زمان، بودجه، تایم و مواردی از این قبیل دلالت نماید. امروزه پلن های برنامه ریزی به صورت زمان بندی شده و گرافیکی در بازار وجود دارد که برای بررسی پیشبرد اهداف خود می‌توان از آنها بهره برد.

  • اجرای کمپین تبلیغاتی پزشکی:

آخرین مرحله از یک فرایند کمپین تبلیغاتی پزشکی، بحث اجرا آن می‌باشد. اگر که سایر مراحل به درستی انجام شده باشند، این مرحله زمان زیادی به طول نمی انجامد و شاید بتوان بیان داشت که در پروسه تبلیغات پزشکی آسان ترین مرحله نیز می‌باشد.

نکات بسیار مهم و موثر برای راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی پزشکی 

قطعا بررسی دلایل شکست و موفقیت کمپین تبلیغاتی گذشته می‌تواند در پیشبرد اهداف شما بسیار موثر باشد. در همین راستا برخی از نکاتی که باید در زمان راه اندازی کمپین به آنها توجه نمود، در زیر لیست شده‌اند:

اصول راه اندازی کمپین تبلیغاتی

 

  • برای مخاطبان خود ارزش قائل شوید:

اگر مشتریان و مخاطبان خود را بشناسید، آنگاه راحت تر می‌توانید المان های مخصوص به آنان را در کمپین خود جای دهید. به طور مثال اگر کاربران هدف شما، همگی پزشک باشند می‌توانید از واژگان تخصصی نیز در درج بنرهای تبلیغاتی استفاده نمایید.

  • تصاویر را فراموش نکنید.

در تبلیغات پزشکی و به صورت کلی هرگونه تبلیغاتی، تصاویر نقش اساسی دارند. عکس ها می بایست کاملا ساده باشند. به طوری که هر شخص با مشاهده آنها متوجه منظور شما شود. بر اساس تصاویر، شما می‌توانید طبقه بندی نمایید و از رنگ‌ها و یا تم‌های خاصی بهره ببرید. در نظر داشته باشید که تصاویر باید مفهومی باشند و صرفا برای زیبایی بنر نباشد.

  • پول خرج کنید.

اگر قصد دارید تا در کمپین تبلیغاتی پزشکی خود موفق باشید، لازم است تا پول خرج کرده و خسیس نباشید. اگر سرمایه گذاری شما بر اساس اصول باشد، به راحتی سود ناشی از آن به شما باز خواهد گشت. به کمپین های تبلیغاتی به عنوان یک فرصت جهت افزایش فروش و درآمد نگاه نمایید.

  • از تبلیغات در مکان مناسب استفاده کنید.

در انواع تبلیغات پزشکی سنتی، از روش هایی چون مجله، روزنامه و مواردی از این قبل استفاده می شود اما باید در نظر داشت که گاهاً ممکن است مخاطب شما از این رسانه ها استفاده نکند، لذا لازم است تا مکان درست تبلیغات را بیابید. یکی از روش هایی که می‌تواند در این راستا به شما کمک کند، بررسی چند رسانه در طول شبانه روز است. در این حالت می توانید عملکرد رقبا و نوع تبلیغات را بررسی کرده و بر اساس آنها بودجه بندی و زمانبندی انجام دهید.

  • بودجه نباید حرف اول و آخر را بزند.

به صورت کلی برای کمپین تبلیغاتی پزشکی نیاز به صرف هزینه و بودجه می باشد اما گاهاً برخی از مشاغل به صورت فصلی کار می کنند. در این شرایط مدیریت بودجه بسیار مهم است. تصور نمایید یک پزشک در فصل تابستان با توجه به گرمای هوا و کاهش ویروس ها، سود کمتری دارد. حال اگر وی در این فصل اقدام به تبلیغات پزشکی نماید و هزینه بسیاری نیز انجام دهد، اما نمی تواند به موفقیت برسد و سرمایه خود را از دست داده است.

  • دامنه تبلیغات خود را افزایش دهید:

در بازاریابی همیشه عنوان می شود که از چندین روش به صورت همزمان استفاده نمایید تا امکان موفقیت شما افزایش داشته باشد. به طور مثال توصیه می شود که اگر دارای ایده های خاص و نابی هستید، همه آنها را به یکباره استفاده نکنید بلکه پس از بررسی بازخورد یک کمپین، ایده دیگر خود را در کمپین دیگر به کار گیرید. این کار باعث می شود تا پیگیری و بررسی شما نیز آسان تر انجام شود.

  • آزمایش انجام دهید.

قبل از اینکه کمپین تبلیغاتی پزشکی خود را راه اندازی نمایید، برای آنکه از  به هدر رفتن منابع جلوگیری کنید، عموما پیشنهاد می‌شود تا آزمایش انجام دهید. به طور مثال شما می‌توانید از چند نفر در حوزه کمپین خود دعوت نمایید تا تبلیغات پزشکی شما را مشاهده نمایند و نظرات خود را بیان کنند. شما می‌توانید با طرح پرسش نامه هایی، نظر و انتقادات آن‌ها را دریافت نموده و بر اساس آنها اقدام به بهبود کمپین خود نمایید.

آژانس برندسازی و تبلیغات پزشکی طب مارکتینگ آماده خدمت رسانی در خصوص مشاوره و طراحی کمپین تبلیغاتی برای شما می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× 4 = 36

دکمه بازگشت به بالا