بازاریابی

مارکتینگ پزشکی چیست؟

مارکتینگ؛ اصلی مهم در هر کسب و کار

شاید شما هم به آن دسته از افرادی تعلق داشته باشید که با شنیدن اصطلاح مارکتینگ پزشکی از خودتان پرسیده اید که آیا جایز است در زمینه پزشکی نیز بازاریابی انجام داد؟ آیا این کار بازدهی لازم را در پی خواهد داشت؟

همان گونه که در جریان هستید، امروزه اینترنت به نخستین بستری تبدیل شده است که افراد جویای محصولات و خدمات گوناگون به آن مراجعه می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بر اساس نتایج آماری به دست آمده در دنیا بیش از 8 میلیارد تلفن همراه هوشمند فعال وجود دارد و این بدین معنا است که کلیه این افراد به اینترنت دسترسی دارند. جالب تر این که بیش از 40 میلیون نفر از هموطنانمان در اینستاگرام و شبکه‌های مجازی فعالیت دارند.

تمام این موارد دست به دست هم داده‌اند که کسب و کارهای گوناگون به منظور موفقیت در فروش کالاها و خدمات خود به استفاده از تکنولوژی‌های پر طرفدار دنیا و اینترنت روی بیاورند. این موضوع زمینه ساز مارکتینگ پزشکی شده و پزشکان را بر آن داشته است که در این فضای پر هیاهو به معرفی خدمات خود بپردازند و بدین ترتیب رونقی قابل توجه به کار خود ببخشند.

منظور از بازاریابی یا مارکتینگ، شناسایی و شناساندن کالاها و خدمات و به وجود آمدن حس رضایت در میان هر دو طرف می‌باشد. گفتنی است که مارکتینگ پزشکی نیز در این میان از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. از همین رو بر آن شدیم تا در ادامه به بحث در رابطه با مارکتینگ پزشکی بپردازیم.

مارکتینگ پزشکی چیست؟

بسیاری از افراد مارکتینگ پزشکی را مجموعه ای از تبلیغات ساده ای می دانند که پزشکان به منظور جذب افراد به خدمات خود ارائه می دهند. اما جالب است بدانید که تبلیغات انجام شده در زمینه بازاریابی پزشکی شامل تبلیغات کلیشه‌ای همیشگی که بارها و بارها آن‌ها را شنیده و از بر شده اید، نیست. مارکتینگ پزشکی متشکل از مجموعه ای از اقدامات محسوس و گاهاً نامحسوسی است که به منظور جذب بیمار به بیمارستان‌ها و مطب پزشکان صورت می پذیرد. به یاد داشته باشید که این اقدام صرفاً با هدف جذب بیمار انجام نشده و یکی از بزرگ ترین اهداف آن دادن اطمینان خاطر از لحاظ دریافت خدمات درمانی بهتر به مشتریان می‌باشد. لازم به ذکر است که نحوه انجام تبلیغات پزشکی باید به گونه ای باشد که بیماران تا پایان دوره بیماری رابطه ای وفادارانه با تیم پزشکی برقرار سازند.

مزایای مارکتینگ پزشکی

همان گونه که تا بدین جا اشاره کردیم، بازاریابی پزشکی یکی از مهم ترین اصول جذب بیمار است که بسیاری از پزشکان امروزی به استفاده از آن روی آورده اند. از جمله مهم ترین مزایای این طرح می توان به یافتن مخاطبین و مراجعه کنندگان، افزایش کیفیت خدمات، جذب مراجعین بیشتر، شناخت مشتریان و تلاش برای تبدیل آن‌ها به بیمار وفادار، کسب تجربه در راستای جذب مشتری و… اشاره نمود.

ایجاد گره‌ای کور میان بازاریابی و پزشکی

همان گونه که می‌دانید، افراد همواره برای حل مشکلات خود به اینترنت پناه برده و دوای حل مسئله را در آن جستجو می‌کنند. آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که نیمه شب دندان درد امانتان را بریده باشد و تنها راه حل مشکل را جستجو در اینترنت بدانید؟ سرچ می‌کنید: درمان سریع دندان درد و در عرض چند ثانیه کوتاه با حجمی گسترده از پیشنهادات گوناگون و در عین حال موثر رو به رو می‌شوید!

صنعت پزشکی نیز اهمیت اینترنت در رفع مشکلات افراد را نادیده نگرفته و تلاش کرده است تا این بستر را به فضایی مناسب برای جذب بیمار تبدیل سازد. از همین رو ترکیب بازاریابی و پزشکی می تواند فرصت هایی طلایی را برای پزشکان و بیماران رقم بزند.

استراتژی‌های مهم مارکتینگ پزشکی در بازاریابی فضای مجازی

امروزه پزشکی یکی از حوزه‌های آنلاین فراگیر به شمار می‌آید. بازاریابی پزشکی و یا مارکتینگ پزشکی نیازمند ابزارهایی ویژه می باشد که بدون وجود آن ها موفقیت در این مسیر امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین بر آن شدیم که در ادامه به معرفی ابزارهای تبلیغات پزشکی و بررسی اصلی‌ترین هر یک از آن‌ها بپردازیم.

استراتژی های مهم مارکتینگ پزشکی

  • وب سایت پزشکی

دارا بودن یک وب سایت مناسب تنها محدود به شغل پزشکی نبوده و در این دنیای متاثر از تکنولوژی های گوناگون برای هر کسب و کاری ضروری به نظر می رسد. همان گونه که می دانید، ارائه خدمات آنلاین در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت و ضروری تلقی می شود. اصلی ترین دلیل این موضوع این است که کاربران بسیاری به منظور یافتن شماره تماس، دیدن نمونه کارها، ثبت نوبت، ثبت شکایات و… به اینترنت مراجعه می‌نمایند. بنابراین اینترنت می‌تواند بستری مناسب برای تبلیغ کسب و کارهای مختلفی نظیر پزشکی باشد.

بدون شک شما هم به آن دسته از افرادی تعلق دارید که با اطلاع از اعتبار قابل توجه یک پزشک به مطب وی مراجعه خواهید کرد. همین امر موجب شده است که پزشکان زیادی به طراحی وب سایت روی آورده و بدین ترتیب با ارائه خدمات مناسب و درج مدارک تحصیلی، هزینه ها و… به معرفی خود بپردازند.

علاوه بر موارد بالا پزشکان می‌توانند آدرس، لوکیشن دقیق، شماره تلفن و… را در وب سایت خود قرار داده و با این کار به آن دسته از بیمارانی که قصد مراجعه به مطب دارند، کمک قابل توجهی نمایند.

  • سئو پزشکی

سئو پزشکی یکی دیگر از مهم ترین ابزارهای مارکتینگ پزشکی می‌باشد که از آن تحت عنوان بهینه سازی موتورهای جستجو نیز یاد می‌شود. بدون شک برای شما هم بارها و بارها پیش آمده است که به منظور یافتن پاسخ پرسش های مختلف خود به جستجو در اینترنت پرداخته اید. جالب است بدانید که تنها شما نیستید که در هنگام نیاز به اینترنت روی می آورید. بلکه کاربران زیادی در سر تا سر دنیا وجود دارند که به منظور دستیابی به پاسخ سوالات خود موتورهای جستجویی نظیر گوگل، بینگ و یاهو را مورد استفاده قرار می‌دهند. همین موضوع اهمیت داشتن سئو مناسب را تشدید می‌نماید.

سئوی مناسب به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی پزشکی زمینه ای را فراهم می‌سازد که سایت مورد نظر بیش از سایر رقبا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته و بدین ترتیب موجب موفقیت روز افزون کسب و کار می‌گردد.

موتورهای جستجو دقیقا همان چیزی را به کاربران ارائه می دهند، که در جستجوی آن هستند. نتایج به دست آمده ای که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، بر اساس کلمات کلیدی به کار گرفته شده در عنوان جستجو جمع آوری و ارائه می‌گردند. همین موضوع سبب شده است که کلمه کلیدی مناسب تا حدود زیادی سئو سایت را تحت تاثیر قرار دهد.

  • شبکه اجتماعی پزشکی

شبکه های اجتماعی در دنیای امروز به یکی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی پزشکی تبدیل شده اند. همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، یکی از مهم ترین مواردی که موجب مراجعه مردم به مطب ها می‌شود، آگاهی از اعتبار پزشک می باشد. بنابراین حضور در شبکه های اجتماعی می‌تواند زمینه ای را فراهم سازد که افراد به خوبی با سابقه و مهارت پزشکان آشنا شده و با دیدن نمونه کار آن‌ها تصمیم به مراجعه به مطب بگیرند. این مورد زمینه‌ای را فراهم می‌سازد که مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل تبدیل شده و در نهایت به مشتریانی وفادار تبدیل گردند.

تمام این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا پزشکان به اهمیت حضور در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام پی برده و مارکتینگ پزشکی را از این طریق انجام دهند.

اهمیت مارکتینگ پزشکی مطابق جدیدترین آمارها

شاید برایتان جالب باشد بدانید که 80 درصد از افراد در حین ابتلا به یک بیماری علل، علائم و روش های درمان آن را در اینترنت جستجو می کنند! 50 درصد این افراد به آنچه که در رابطه با بیماری آن ها در اینترنت آورده شده است، عمل می کنند. 90 درصد افرادی که به جستجوی این موارد در اینترنت می پردازند، از صحت اطلاعات ارائه شده اطمینان دارند. 45 درصد از افراد دارای تلفن‌های همراه هوشمند حداقل یک برنامه مرتبط با سلامت در گوشی خود دارند. 60 درصد از پزشکان از تاثیر چشمگیر فضای مجازی و بازاریابی پزشکی در فضای اینترنت سخن می‌گویند و کلیه این آمارها از ضرورت بازاریابی پزشکی حکایت دارند!

دیجیتال مارکتینگ پزشکی در دنیای امروز گسترش فراوانی یافته و بدین ترتیب رونق غیر قابل انکاری به کسب و کارهای پزشکی و دندانپزشکی بخشیده است. آن دسته از پزشکان فعال در این زمینه می‌توانند ابزارها و روش های موجود در این زمینه را به شکلی درست مورد استفاده قرار داده و با جذب بیماران جدید گامی مهم در راستای رشد تجارت پزشکی خود بردارند.

اگر شما هم دوست دارید در جهت پیشرفت کسب و کار خود حرکت کنید، یک وب سایت پزشکی طراحی نموده، محتواهای پزشکی مرتبط در آن قرار داده، سئو را در مطالب موجود در آن رعایت نموده و از اهمیت شبکه های اجتماعی و مدیریت آن نیز غافل نباشید. که آژانس برندسازی و تبلیغات پزشکی طب مارکتینگ در تمامی موارد ذکر شده در بالا آماده خدمت رسانی و مشاوره به شما می‌باشد.

دو اصل مهم در در مارکتینگ پزشکی

اصل اول: به سادگی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهید.

در گذشته‌های نه چندان دور پزشکان بدون اطلاع از تعداد مخاطبان هدف، شمار زیادی تبلیغ یکسان را چاپ کرده و در میان مردم پخش می‌کردند. بسیاری از دریافت کنندگان این تبلیغات هیچ نیازی به آن‌ها نداشتند و بسیاری نیز با آن نوشته‌های یکسان تحت تاثیر قرار نمی‌گرفتند.

اما امروزه چنین نیست. دنیای دیجیتال به گونه ای طراحی شده است که شما به سادگی می توانید با استفاده از بازاریابی پزشکی برای هر یک از خدمات خود یک مشتری خاص در نظر بگیرید. چنین شرایطی به شما این فرصت را می‌دهد که به صورت اختصاصی به پیدا کردن مشتریان پرداخته و پیشنهادات ویژه هر یک را برای وی مطرح نمایید.

اصل دوم: به روش‌های سنتی تبلیغ ارزان‌تر است.

بسیار دیده شده است که مطب‌ها و کلینیک‌های زیادی هیچ گونه بودجه ای را به تبلیغات اختصاص نمی‌دهند. این در حالی است که مطب‌های زیادی نیز برای این کار بودجه بسیار ناچیزی در نظر می‌گیرند. همان گونه که می‌دانید، خرید اقلام تبلیغاتی، هزینه چاپ و پخش آن ها می‌تواند بسیار زیاد باشد. این در حالی است که بازدهی این روش نیز چندان قابل توجه نبوده است. اما بازاریابی پزشکی بر پایه هزینه‌ای بسیار عاقلانه امکان تبلیغات گسترده را برای پزشکان فراهم نموده است. بنابراین دیگر نیازی نیست به صرف هزینه‌های سنگین روی آورده و یا به دلیل زیاد بودن این هزینه‌ها از انجام تبلیغات و بازاریابی فرار کنید. تنها کافی است با بازاریابی دیجیتال پزشکی آشنایی داشته باشید. بدین ترتیب جذب بیمار خارجی، جذب بیمار عرب و تور درمانی نیز برای شما راحت خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× 5 = 5

دکمه بازگشت به بالا