بازاریابی

تبدیل پرسنل کلینیک به بازاریاب جذب بیمار

نقش پرسنل کلینیک در جذب بیمار چیست؟

همان‌طور که می‌دانید امروزه مهم‌ترین دغدغه کلینیک‌ها جذب نمودن بیمار و برند سازی می‌باشد. در‌واقع کلینیک‌ها با انجام روش‌های مختلف بازاریابی سعی می‌کنند در مدت‌زمان کوتاهی اقدام به جذب کردن بیمار نمایند. حال در هر کلینیک قطعاً چندین نفر به‌عنوان پرسنل کلینیک فعالیت می‌کنند. پرسنلی که در کلینیک‌ها مشغول به کار هستند، وظایفی مثل نوبت‌دهی به بیمار، ارائه مشاوره را بر عهده‌دارند. حال چیزی که بسیار حائز اهمیت است، نقش پرسنل مطب یا کلینیک در جذب نمودن بیمار می‌باشد.

بسیاری از پزشکان تصور می‌کنند اگر خدمات با‌کیفیت و با تعرفه مناسب ارائه دهند، می‌توانند به یک پزشک مطرح تبدیل شوند و نقش پرسنل خود را نادیده می‌گیرند؛ اما اگر شما به‌عنوان یک پزشک در کلینیک مشغول به کار هستید، باید بگوییم پرسنل کلینیک نقش مستقیمی در جذب بیمار برای شما داشته و باید افرادی مجرب و کاردان را در این زمینه استخدام کنید. برای درک بهتر این مسئله می‌خواهیم به ذکر یک مثال ساده بپردازیم.

 جهت مشاهده مقاله “آموزش پرسنل کلینیک در رفتار با مراجعه کننده” کلیک کنید.

مثال:

ابتدا خود را به‌جای بیمار بگذارید و تصور کنید که برای درمان عارضه خود می‌خواهید به مطب یک پزشک مشهور و متخصص رجوع نمایید. حال وقتی وارد مطب می‌شوید، پرسنل، مشاوره مطلوبی به شما ارائه نمی‌دهند و تمام پرسش‌هایی که دارید بدون پاسخ در ذهنتان باقی می‌مانند؛ یا در حالت دیگر مثلاً منشی پزشک موردنظر بسیار برخورد بدی با شما داشته است و حتی نتوانسته‌اید در خصوص اخذ نوبت نیز با او به‌خوبی صحبت کنید. حال وقتی از این کلینیک خارج شوید آیا دوباره به آن رجوع خواهید کرد؟ قطعاً خیر! پس می‌توان‌ دریافت که رفتار و برخورد پرسنل کلینیک نقش بسزایی در جذب بیمار داشته و باید حتماً به این مسئله اهمیت داده شود. توجه داشته باشید که وقتی بیمار به کلینیک یا مطب وارد می‌شود، قبل از اینکه پزشک را ببیند با پرسنل او ملاقات خواهد کرد.

در‌واقع پرسنل اولین افرادی هستند که بیمار با آن‌ها صحبت خواهد کرد. حال بیمار انتظار دارد که پس از ورود به مطب، باروی گشاده و برخوردی ایده آل از او استقبال شود. اما اگر پرسنل نتوانند به‌خوبی با بیمار ارتباط برقرار کنند و برخورد مطلوبی نداشته باشند، امکان ندارد آن بیمار دوباره به مطب شما رجوع کند. بلعکس اگر پرسنل بتوانند در همان دقایق اول با برخورد مناسب بیمار را راهنمایی کنند، قطعاً آن بیمار بهتر می‌تواند به پزشک اعتماد کند و احساس راحتی و صمیمیت بیشتری خواهد کرد‌.

در‌نتیجه امکان جذب بیمار بسیار بالا است. البته توجه داشته باشید که برخورد پرسنل با بیمار تنها به ملاقات حضوری ختم نمی‌شود. این برخورد می‌تواند حتی در یک تماس تلفنی ساده یا اولین پیامکی که بیمار برایتان ارسال کرده است نیز، بسیار مهم باشد. پس تأثیر پرسنل کلینیک در جذب نمودن بیمار و همچنین تبدیل‌شدن به یک پزشک برند را به‌هیچ‌عنوان دسته کم نگیرید.

آموزش پرسنل کلینیک به بازاریاب جذب بیمار

برای اینکه بتوانید پرسنل خود را به بازاریابانی برای جذب نمودن بیمار تبدیل کنید، می‌بايست مراحلی را به انجام برسانید. این مراحل معمولاً دشوار نیستند، اما ممکن است کمی زمان‌بر باشند. به‌هرحال توصیه می‌شود اگر به‌تازگی قصد راه‌اندازی کلینیک خود رادارید، خدمات‌دهی رازمانی آغاز کنید که پرسنل شما کاملاً آماده‌ شده و آموزش‌های لازم را دریافت کرده باشند. برای اینکه بتوانید پرسنل و کارکنان کلینیک خود را به بازاریابانی برای جذب نمودن بیمار تبدیل کنید، می‌‌بايست به شیوه زیر عمل نمایید:

نحوه تبدیل پرسنل کلینیک به بازاریاب بیمار

  • آموزش پرسنل

مرحله اول آموزش پرسنل می‌باشد. پرسنل مطب یا کلینیک شما می‌بايست در حوزه بازاریابی و اصول مدیکال مارکتینگ آموزش‌های لازم را دریافت نمایند. شما می‌توانید از متخصصان بازاریابی بخواهید که این آموزش‌ها را به پرسنل کلینیک ارائه نمایند‌. طی این آموزش‌ها پرسنل می‌توانند شیوه صحیح برخورد با بیمار و ترفند‌ها و همچنین تمام راهکار‌های جذب او را یاد بگیرند. آموزش پرسنل بسیار مهم است و به‌هیچ‌عنوان نباید نادیده گرفته شود. آژانس برندینگ و تبلیغات پزشکی طب مارکتینگ با آموزش ارتباط با بیمار می‌تواند به شما کمک کند تا پرسنل کلینیک رفتار شناخته‌شده‌تری با بیماران انجام دهند.

  • برگزاری جلسات با پرسنل

علاوه بر آموزش‌هایی که کارکنان کلینیک از طریق متخصصان بازاریابی دریافت می‌کنند، اینکه بتوانید برای آن‌ها جلساتی را نیز برگزار کنید بسیار مهم است. در این جلسات می‌بايست در خصوص اهداف خود و مسیر رسیدن به موفقیت و برند سازی با پرسنل خود صحبت کنید. هرچه که آن‌ها در این زمینه آگاه‌تر باشند می‌توانند در جذب کردن بیمار موفق‌تر و مؤثرتر عمل نمایند‌.

  • آنالیز عملکرد پرسنل

در این مرحله می‌بايست عملکرد پرسنل خود را بعد از آموزش‌های ارائه داده‌شده موردبررسی قرار دهید. اگر عملکرد آن‌ها مطلوب بود، می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده پیشرفت بیشتری نیز داشته باشند. اما گاهی ممکن است برخی از آن‌ها استعداد خوبی در بازاریابی و جذب بیمار نداشته باشند؛ این دسته از افراد بهتر است در موقعیت‌های شغلی دیگر کلینیک فعالیت کنند و تا حد امکان از آن‌ها برای برخورد و ارائه مشاوره به بیماران استفاده‌ نکنید. شما می‌بايست در بازه‌های زمانی مختلف عملکرد پرسنل خود را موردبررسی قرار دهید. برای این کار نیز تنها کافیست میزان جذب کردن بیماران کلینیک خود را با ماه‌‌های قبل مقایسه کنید و بررسی کنید که تا چه اندازه پیشرفت داشته‌اید.

در هنگام استخدام پرسنل کلینیک به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر شما نیز به تأثیرات شگفت‌انگیز پرسنل در جذب بیمار برای کلینیک خود پی برده‌اید، باید در انتخاب و استخدام آن‌ها برخی نکات مهم را در نظر بگیرید. در‌واقع در نظرگیری این نکات به شما کمک می‌کنند تا افرادی شایسته و کاردان را استخدام کنید، که بتوانند با دریافت آموزش‌های لازم در جذب نمودن بیمار و برند سازی شمارا یاری نمایند. در خصوص استخدام پرسنل مطب یا کلینیک باید به نکات گفته‌شده در زیر توجه نمایید:

1. صبور بودن

شما باید افرادی که صبر و شکیبایی زیادی دارند را به‌عنوان پرسنل استخدام کنید. گاهی ارائه مشاوره و صحبت با بیماران ممکن است زمان‌بر باشد و انرژی زیادی از آن‌ها بگیرد. به همین دلیل می‌بایست حتماً از افرادی استفاده کنید که در این گونه شرایط صبر بالایی داشته باشند.

2. متخصص و کاردان بودن

دیگر نکته‌ای که حین استخدام پرسنل کلینیک باید مدنظر قرار دهید متخصص و کاردان بودن آن‌ها می‌باشد. هر سمتی در کلینیک نیاز به دانش و مهارت‌های خاصی دارد؛ پس بهتر است حرفه‌ای‌ترین و کاردان‌ترین افراد را در این زمینه استخدام نمایید.

3. روابط عمومی

اگر پرسنلی که قرار است برای کلینیک یا مطب خود استخدام کنید، روابط عمومی بالایی داشته باشند، قطعاً می‌توانند به‌راحتی در همان برخورد‌های اولیه نیز در جذب بیمار جدید موفق عمل کنند. چون روابط عمومی بالا یک مهارت و استعداد است که قطعاً همه اشخاص از آن برخوردار نیستند. اگر میان افرادی که برای استخدام گزینش کرده‌اید، فردی با این توانایی وجود دارد توصیه می‌شود رزومه‌اش را حتماً برسی نموده و اگر شرایط‌های لازم را داشت حتماً او را جزو اولویت‌های استخدام قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 79 = 85

دکمه بازگشت به بالا