اخبار

جراحی عمومی رتبه نخست قصور پزشکی در استان تهران

قصور پزشکی همه ساله جان عده ای از بیماران عزیز را می گیرد و یا برای آنها آسیب های جبران ناپذیری به جای می گذارد. مهدی فروزش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در این باره گفت:

در سال گذشته از مجموع  پرونده‌هایی که قصور پزشکی داشتند، جراحی عمومی رتبه اول را در میان شکایات داشته و هزار و ۷۳۳ پرونده تشکیل شده که ۸۷۷ پرونده تبرئه شده و مابقی محکوم شده‌اند همچنین این رشته  ۹.۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است.

وی روز شنبه در نشست خبری با اشاره کمیسیون‌های پزشکی پزشکی قانونی استان تهران افزود:

کمیسیون‌های پزشکی قانونی شامل قصور پزشکی که شامل مصدومان و فوتی ها است کمیسیون تعیین صدمات در معاینات بالینی، کمیسیون روانپزشکی و کمیسیون های تعیین علت فوت است.

او درباره آمار مجموع پرونده های کمیسیون ها گفت:

۵ هزار و ۵۸۱ پرونده در کمیسیون های قصور پزشکی بررسی و اظهارنظر شده است. اما در مجموع کمیسیون ها ۸ هزار و ۷۶ پرونده است. کمیسیون معاینات بالینی ۱۲۹۳ پرونده و پرونده های علت فوت ۲۳۷ پرونده و پرونده های معاینات روانپزشکی ۲۳۷ پرونده بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره پرونده درباره قصور پزشکی گفت:

۱۴ هزار و ۳۱۲ پرونده در خصوص مصدومان بوده و هزار و ۲۶۹ پرونده فوتی در خصوص قصور پزشکی به کمیسیون ها معرفی شده اند.

مهدی فروزش ادامه داد:

از این تعداد ۲ هزارو ۵۹۹ پرونده محکوم شده و ۲ هزار و ۹۸۲ پرونده تبرئه شده اند. در استان تهران ۸ هزار و ۷۶ پرونده در سال گذشته در کمیسیون های مختلف بررسی شده که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۷.۵ درصد کاهش داشته است.

فروزش گفت:

دندانپزشکی نیز دومین رتبه قصور پزشکی را در استان تهران داشته که ۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است. همچنین جراحی زنان و زایمان و نازایی با هزار و ۴۳۷ پرونده در رتبه سوم بود که ۵۵۰ پرونده نیز محکوم شده اند و نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۱.۴ درصد داشته است. پزشکان عمومی نیز در رتبه چهارم و جراحی ارتوپدی در جایگاه پنجم و ششمین رتبه نیز در خصوص قصور پرستاران بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:

اظهارنظرهای پزشکی قانونی جزء مهمترین اقدامات کارشناسی محسوب می شود و پزشکی قانونی بازوی توانمند قوه قضاییه است. دو سیاست راهبردی و اصولی در سازمان پزشکی قانونی مد نظر قرار گرفته است تا در خدمات رسانی به مردم تسهیل شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به خدمات ارائه شده گفت:

در طی سال گذشته با حدود ۲۴۳ هزار و ۶۲۵ پرونده که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۹.۳ افزایش ارائه خدمات داشتیم، مواجه بوده ایم. این رشد ارائه خدمات در میانگین کشوری ۸.۴ بوده است و این نشان دهنده تلاش اداره کل پزشکی قانونی استان تهران نسبت به کشور است. بعد از استان تهران، استان خراسان رضوی و اصفهان در ارائه خدمات نسبت به سایر کشور در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی همچنین با اشاره به معاینات نزاع جسمانی گفت:

از ۲۴۳ هزار پرونده که در سال گذشته بررسی شده است ۱۰۳ هزار و ۹۰۰ پرونده مربوط به معاینات نزاع جسمانی بود که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۷.۷ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره همسرآزاری گفت:

از کل پرونده های بررسی شده ۱۴ هزار و ۸۶۷ پرونده مربوط به پرونده های همسر آزاری بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۹.۳ درصد کاهش داشته است. عمده این پرونده ها شامل زنانی است که مورد آزار و اذیت جسمانی قرار گرفته اند البته مواردی معدود و اندکی وجود دارد که مردان نیز مورد آزار قرار گرفته اند.

وی درباره آمار تصادفات نیز گفت:

معاینات مربوط به مصدومان ناشی از نزاع و معاینات مربوط به مصدومان ناشی از تصادفات حجم بالایی از پرونده های ما را تشکیل می دهند، در سال گذشته از مجموع پرونده ها، ۴۲ هزار و ۲۴۲ پرونده درخصوص پرونده های مصدومان تصادفات بوده که ۱۶.۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

او درباره حوادث کار تصریح کرد:

۲ هزار و ۹۴۱ پرونده معاینه بالینی حوادث کار در سال گذشته داشتیم که ۱۳.۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است.

منبع: salamatnews.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 3 = 9

دکمه بازگشت به بالا