اخبار

گزارشی درباره بررسی شورای عالی بر نحوه اجرای طرح پزشک خانواده

در جلسه اخیر شورای عالی سازمان برنامه پزشکی خانواده و اجرای طرح ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع یا  اجرای طرح پزشک خانواده با حضور معاون بهداشتی وزیر بهداشت و معاون فنی امور شبکه وزارت بهداشت مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

به گزارش طب مارکتینگ و نقل از سازمان نظام پزشکی کشور، خانم دکتر تدین رئیس کمیسیون پزشکی خانواده شورایعالی سازمان نظام پزشکی در خصوص مباحث صورت گرفته درباره  اجرای طرح پزشک خانواده در جلسه شورای عالی گفت:

با توجه به اهمیت برنامه پزشکی خانواده و اجرای طرح ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع و بروز مشکلات متعدد در اجرای این برنامه در یازده سال گذشته در دو استان فارس و مازندران مقرر شد که این موضوع به صورت ویژه در جلسه شورای عالی سازمان مورد بررسی قرار بگیرد. طرح موضوع در جلسه شهریور ماه شورای عالی به صورت گذرا بود و برای همین مقرر شد دکتر فرشیدی گزارش جامعی از روند اجرای برنامه و تغییرات ایجاد شده و برنامه های آینده وزارتخانه ارائه دهند. در جلسه چهارم آبان ماه 1402 این موضوع به صورت مفصل مطرح شد و پس از صحبت‌های آغازین دکتر فرشیدی، آقای دکتر خسروی معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گزارشی در باب اجرای برنامه ها ارائه کرد.

عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی گفت:

دکتر خسروی در صحبت‌هایش اشاره کرد که از سال گذشته بحث نظام سلامت خانواده و سیستم ارجاع به عنوان طرح محوری نظام سلامت کشور در دستور کار قرار گرفته است. این طرح قرار است متکی بر کار تیمی، مداخلات سلامت فردی، خانوادگی و جامعه تامین شود و کلیه خدمات و مداخلات بر مبنای جامعه نگر بودن طراحی و اجرا شود. در این شکل ارائه خدمات قرار است هر پزشک خانواده همراه با دو مراقب سلامت یک تیم را تشکیل داده و جمعیت سه هزار نفری را تحت پوشش قرار دهند. همچنین هر سی تا چهل هزار نفر جمعیت تحت پوشش یک مرکز جامع خدمات سلامت باشند و امکان ارجاع به سطوح تخصصی توسط پزشکان خانواده فراهم شود. در این شکل ارائه خدمت قرار است مراقب سلامت واقعا جامعه تحت پوشش خود را بشناسد و برای خدمات متکی بر پیشگیری اقدام کند و در نهایت هم کلیه ارجاع بیماران به سطوح تخصصی صرفا از طریق مسیر ارجاع باشد. همچنین سامانه نوبت دهی الکترونیک برای این خدمات پیشبینی شده و استقرار نظام سلامت الکترونیک یکی از اهداف اصلی این برنامه در نظر گرفته شده است.

خانم دکتر تدین در ادامه خاطر نشان کرد:

پس از ارائه این گزارش اعضای شورایعالی به ارائه نقطه نظرات خود در این خصوص پرداختند. من به عنوان رئیس کمیسیون پزشکی خانواده گزارشی از وضعیت اجرای برنامه در استان فارس با ارائه آمار و مستندات داشتم و با اشاره به ضرورت توجه به طب سالمندي، سلامت روان، تقدم پيشگيري بر درمان و …. بار ديگر بر ضرورت اجتناب‌ناپذير حمايت از برنامه تاكيد و نقاط ضعف اجرای برنامه و علل مشکل دار شدن آن در برخی مقاطع را عنوان کردم. درخواست دقت در تعیین سرانه و ارائه راهکارهای مالی پایدار برای ارائه دهندگان خدمت، شناسه دار كردن منابع معين قانوني براي اجراي برنامه، لزوم تقویت صنعت بیمه، تربيت نيروهاي مورد نياز در همكاري با برنامه و فراهم آوردن امکان ارجاع عمومی و افقی و رفع مشكلات عديده سامانه الكترونيك بخشی از درخواست‌های مطرح شده از سوی من در این جلسه بود. مهمتر از همه در تایید سخنان رئیس کل محترم سازمان بیان کردم که از آنجایی كه ملاك تعيين سرانه، ويزيت پزشك عمومي و ميانگين بار مراجعات بیمار بوده، باید نرخ واقعي ويزيت پزشك عمومي كه توسط سازمان نظام پزشكي كارشناسي شده،ملاك تعيين سرانه پزشك خانواده در حال حاضر و متعاقب آن در اجراي كشوري برنامه، قرارگيرد.

پکیج آموزشی ارتباط با بیمار

عضو شورای عالی همچنین درباره اجرای طرح پزشک خانواده گفت:

خانم اژدری دیگر عضو شورا بود که در خصوص اشکالات طرح از ابتدا تاکنون صحبت کرد و اشاره کرد که نبودن نمایندگانی از گروه‌های مختلف ارائه دهنده خدمت در اتاق‌های فکر و ساختارهای اجرایی طرح، آسیب‌های فراوانی را در اجرا موجب شده است. همچنین اشاره کردند که شیوه اجرای طرح به گونه‌ای بوده که حقوق هزاران فرد درگیر در آن به حقوق پایه وزارت کار هم نرسیده است که این تخلف و بی قانونی بزرگی بوده است. همچنین مطرح شد که اجرای این طرح عملا بخش خصوص فعال و به خصوص ماماهای شاغل در بخش خصوصی را در منگنه قرار داده است چرا که شیوه اجرای آن عملا به حراج گذاشتن خدمات مامایی بوده است. خانم اژدری خواستار عضویت نمایندگان تمام صنوف ارائه دهنده خدمت در ساختارهای مشورتی طرح، افزایش بحث نظارت بر عملکرد کلیه سطوح اجرایی طرح و تمرکز ویژه بر اجرای خدمات پیشگیری در کلیه سطوح ممکن شدند.

رئیس کمیسیون پزشکی خانواده شورای عالی سازمان گفت:

به دنبال ارائه طرح و پيشنهادات از سوي ديگر اعضای محترم شورای عالی،در نهایت مصوب گرديد: کارگروهی متشکل از اعضای منتخب شورای عالی (خانم ها دکتر لاله تدین، شکوفه اژدری و آقایان دکتر یداله سهرابی، دکتر علی دباغ و دکتر رضا آریان پور)، معاون فنی و نظارت سازمان و آقایان دکتر حسین فرشیدی و دکتر خسروی از وزارت بهداشت به ریاست آقای دکتر فرشیدی تشکیل شده و ظرف یک ماه آینده نسبت به بررسی تخصصي برنامه پزشک خانواده و ارائه راهكار براي رفع مشكلات فعلي برنامه اقدام نمایند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

45 + = 54

دکمه بازگشت به بالا