اخبار

زیرساخت‌ توزیع داروی بیماری اس‌ ام‌ ای آماده شده است

SMA یک بیماری عصبی عضلانی است که با تخریب نورون های حرکتی در نخاع مشخص می‌شود و باعث ضعف عضلانی می‌شود. بسته به سن شروع و سطح عملکرد حرکتی به دست آمده، SMA را می‌توان به انواع فرعی طبقه بندی کرد. 2 SMA بسته به نوع آن می‌تواند منجر به مرگ و میر زودهنگام شود. داروی بیماری اس‌ ام‌ ای بسیار گران است اما خوشبختانه اخیرا مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از آماده‌سازی زیرساخت‌های توزیع داروی بیماری اس‌ ام‌ ای و درباره نحوه تجویز و پرداخت هزینه های این دارو خبر داده است.

پکیج های رپورتاژ پزشکی

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری امروز در روز ملی بیمه سلامت درباره علت عدم توزیع داروی بیماری اس‌ ام‌ ای اظهار داشت:

تست ژنتیک مثبت 450 بیمار اس ام ای برای سازمان غذا و دارو ارسال شده که بتوانند دارو را دریافت کنند اما انجمن بیماران اس‌ام‌ای اعلام کرده تعداد بیماران 600 نفر است که از آنها خواستیم هر بیماری که تست ژنتیک مثبت دارد به ما معرفی شود تا به عنوان گروه هدف شناخته شود و بتواند دارو دریافت کند.

پروتکل تجویز دارو نیز به این شکل است که اگر پزشکی بر اساس معیارها تشخیص دهد دارو برای بیمار اثربخش است آن را تجویز می‌کند و دارو از طریق سازمان غذا و دارو در اختیار شرکت‌های پخش قرار می‌گیرد؛ برخی از این داروها باید در بیمارستان تزریق شوند و بنابراین در بیمارستان‌ها در اختیار بیماران قرار می‌گیرند.

با توجه به اینکه باید بررسی شود که این دارو چه میزان موثر است؛ پزشک معالج باید علائم و نشانه‌ها را در سامانه‌ خاصی ثبت کند.

در ادامه محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره داروی بیماری اس‌ ام‌ ای خاطر نشان کرد:

بیماری اس‌ام‌ای سه نوع دارد که نوع اول کشنده است و نوع دوم و سوم ناتوانی‌هایی را در افراد ایجاد می‌کند. حداکثر تاثیر داروهای اس ام ای که در جهان تولید و به کشور ما وارد شده است 30 تا 40 درصد است و وزارت بنا به دستور ریاست جمهوری، آن را وارد کرده است.

سازمان بیمه سلامت موظف است به هر مرکز به ازای اسنادی که در قبال خدمات ارائه کرده، پول پرداخت می‌کند؛ ما اجازه نداریم که به یک شرکت واردکننده پول بدهیم بلکه به مراکز و بر اساس اسناد ارائه شده آنها پول پرداخت می‌کنیم. ما در سامانه های نسخه الکترونیک این داروها را وارد کرده‌ایم و قیمت داروی اس‌ام‌ای را برای بیماران به صفر رساندیم و صد درصد هزینه‌های آن برعهده دولت است.

وی ادامه داد:‌

تجویز دارو تا دو روز آینده با ابلاغیه معاونت درمان، در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه‌ها قابل انجام است و ما نیز پرداختی‌ها را انجام خواهیم داد؛ انتظاری که از جامعه پزشکی داریم، تجویز منطقی این دارو است زیرا برخی از بیماری‌های دیگر که مشکلاتشان می‌توانست با این منابع حل شود اما این منابع صرف خرید داروهای اس ام ای شد که تاثیر چشمگیری ندارند بنابراین باید در تجویز این داروها دقت فراوانی شود.

منبع: tasnimnews.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

84 + = 92

دکمه بازگشت به بالا