اخبار

نصب دوربین در اتاق عمل بیمارستان‌های سراسر کشور اجباری شد

با توجه به گزارش‌های نگران‌کننده از حضور افراد فاقد صلاحیت و برخی آزارها در اتاق‌عمل، نصب دوربین در اتاق عمل بیمارستان ها اجباری شده است. این تصمیم در جلسه‌ ۸ شهریور که با حضور نمایندگان دادستانی کل کشور، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان نظام پزشکی برگزار شد، گرفته شد و در این آیین نامه آمده است:

برای کسب اطمینان از رعایت استانداردهای درمان در حیطه حضور نیروهای تخصصی، تجهیزات و غیره و حمایت از حقوق‌ گیرندگان خدمت به‌جهت حضور مداوم و موثر پزشک معالج،‌ در محل‌های عمومی موجود در بخش اتاق عمل دوربین‌های نظارتی نصب گردد.»

گفتنی است که طبق این آیین نامه قرار است فرآیند نصب دوربین در اتاق عمل های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ظرف سه ماه آینده شروع شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، پدرام پاک‌آیین، با تایید این دستورالعمل، دلیل تصمیم وزارت بهداشت برای نصب دوربین در اتاق عمل ها را اعمال استانداردهای پروسه درمان اعلام کرد و اظهار داشت:

«دوربین‌ها در راهروها و فضای عمومی اتاق عمل نصب و حریم خصوصی بیمار کاملا رعایت می‌شود.»

گفتنی است که این تصمیم در پی چندین نگرانی گرفته شده است؛ به عنوان مثال برخی از پزشکان است که پزشک جراح هستند کار را به رزیدنت‌ها و یا جراحانی با تجربه کمتر می‌سپارند و یا مورد دیگر برای این تصمیم آزارهای کلامی و غیراخلاقی در حین بیهوشی بیماران است از سوی اعضا و کادر درمان حاضر در اتاق جراحی است.

با این حال همه افراد با تصمیم نصب دوربین موافق نیستند. به عنوان مثال امیر احمد شجاعی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران این کار را نادرست می‌داند:

اینکه کیفیت کار در یک بخشی دچار مشکل است، توجیهی برای نظارت می‌تواند باشد؟ بیاییم فرض کنیم به‌دلایل اخلاقی و یا حقوقی کیفیت کاری که در اتاق عمل انجام می‌شود، کامل و دقیق نیست، اما نصب دوربین به‌عنوان ناظر چه کمکی می‌تواند بکند وقتی که نمی‌دانیم همین فیلمی که در حال ضبط است، چطور محافظت می‌شود.

احتمالاً باید یک ناظر دیگر برای دوربین هم در نظر بگیریم تا از تصاویر ضبط شده از سوی این دوربین هم محافظت شود.

منبع: khabaronline.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا