مدیریتمطالب آموزشی

5 نکته برای بهبود بهره وری پزشکان

بسیاری از پزشکان ساعت‌های طولانی‌ و سخت‌ کار می‌کنند و تقریباً نیمی از آنها علائم فرسودگی شغلی (Occupational burnout) را گزارش می‌کنند. ایجاد تغییرات کوچک در حال حاضر می‌تواند باعث صرفه جویی در ساعات کاری در هفته شود و به طور قابل توجهی موفقیت کلی و تعادل بین کار و زندگی شما را بهبود بخشد. در این مقاله نکاتی برای بهبود بهره وری پزشکان ارائه می‌دهیم.

برای افزایش بهره وری خود برنامه ریزی کنید

ممکن است فکر کنید من حافظه خوبی دارم و به لیست کارهایی که باید انجام دهم نیازی ندارم. با این وجود، تحقیقات نشان می‌دهد که اگر افراد برنامه خود را بنویسند، به طور قابل توجهی بیشتر احتمال دارد که روند کاری خود را دنبال کنند. هر رویکردی که در پیش بگیرید، داشتن یک برنامه و نوشتن آن برای بهبود بهره وری پزشکان ضروری است.

آموزش ارتباط با بیمار

 لیست کارهای خود را اولویت بندی کنید

یکی از دلایلی که نوشتن وظایف مدیریتی ارزشمند است این است که به شما در اولویت بندی کمک می‌کند. در حالی که مراقبت از بیمار اغلب دارای یک ددلاین است (بیمار در اتاق معاینه منتظر است)، اما یادداشت ها و کاغذبازی ها انعطاف پذیرتر هستند. در نتیجه، به احتمال زیاد زمان خود را برای تصمیم‌گیری مداوم برای انجام کارهای بعدی یا تغییر وظایف مختلف تلف می‌کنید. نوشتن لیست کارها به ترتیب اولویت انرژی ذهنی را آزاد می‌کند و به بهبود بهره وری پزشکان کمک می‌کند.

این تمرین روزانه ساده اما موثر را امتحان کنید:

  • 3 الی 5 کاری را که می‌خواهید در روز آینده انجام دهید، یادداشت کنید. احتمالا وسوسه خواهید شد که بیش از پنج مورد بنویسید، اما تا زمانی که پنج مورد اول را کامل نکرده اید، موارد بیشتری را اضافه نکنید. هر مورد را واضح و قابل اجرا بیان کنید.
  • لیست خود را با مهمترین موارد در بالا اولویت بندی کنید.
  • در برنامه خود زمان اختصاصی را برای کارهای اداری اختصاص دهید. با اولین مورد شروع کنید و تنها پس از اتمام کار اول به سراغ کار دوم بروید.
  • برای مدت زمان تعیین شده به همین منوال ادامه دهید.
  • در پایان هر روز لیست خود را برای روز بعد تهیه کنید.

انتخاب تنها پنج مورد در یک زمان استرس را کاهش می‌دهد و تمرکز شما را حفظ می‌کند و همچنین از کارهایی که انجام می‌دهید احساس رضایت بیشتری خواهید کرد.

از منابع حواس پرتی دوری کنید

اصلی‌ترین چیزی که بهره‌وری را از بین می‌برد، نداشتن برنامه با اولویت‌های مشخص و دیگری حواس پرتی است. این نکته بهره وری ممکن است برای پزشکان مهم باشد زیرا کلید انجام کارهای بیشتر در همان مدت زمان است.

پزشکان دائماً در حال انجام مسئولیت‌های متعددی هستند، بنابراین ایده حذف عوامل حواس‌پرتی ممکن است غیرممکن به نظر برسد. با این وجود، اگر می‌خواهید کارآمد کار کنید، باید زمانی را به طور منظم و بدون حواس‌پرتی اختصاص دهید تا بتوانید روی حذف لیست کارهای اداری تمرکز کنید.

  • یک مکان آرام پیدا کنید.
  • با اطلاع دادن به کارکنان یا دیگران که مشغول برنامه ریزی هستید، از ایجاد حواس پرتی جلوگیری کنید.
  • از فیس بوک، اینستاگرام و غیره خارج شوید.
  • به موسیقی گوش دهید که به تمرکز شما کمک می‌کند.

ممکن است ایجاد چنین فضایی در زمان حضور در کلینیک امکان پذیر نباشد و احتمالاً در فواصل کوتاه بین ویزیت بیماران غیرممکن است. در عوض، سعی کنید برنامه خود را طوری تنظیم کنید که زمانی را در دفتر اختصاص دهید که بتوانید بدون وقفه فقط روی کارهای اداری تمرکز کنید.

آموزش مدیریت کلینیک

برای بهبود بهره وری با تیم کار کنید

بهره وری یک فرآیند گروهی است پس تیم خود را در مدیریت رشد کار اداری درگیر کنید.

پیشرفت بهره وری خود را دنبال کنید

هرچه بیشتر مراقب زمان باشیم، آگاهی بیشتری در مورد الگوهایی که باعث موفقیت ما می‌شوند، به دست می آوریم. تنها راه برای اندازه گیری پیشرفت و بهبود بهره وری پزشکان پیگیری آن است. چه از یک برنامه بهره وری ساده یا یک برنامه ریز روزانه استفاده کنید، یادداشت برداری مختصری در مورد کارهایی که اکنون انجام می‌دهید و انجام نمی دهید را شروع کنید. مثلا:

  • هر هفته چند ساعت را صرف کارهای اداری و مطب می‌کنید؟
  • چه چیزی ممکن است برای کاهش این تعداد کار لازم باشد؟
  • آیا لیست کارهای روزانه خود را تکمیل می‌کنید؟

استراتژی حفظ بیماران کلینیک یا مطب

سخن پایانی

تمرین روزانه خود را برای نوشتن اولویت های کاری و پیگیری اینکه آیا آنها را انجام داده اید یا نه، شروع کنید. اگر به طور مداوم به هدف خود نمی‌رسید، ارزیابی کنید که چه چیزی می‌تواند تغییر کند و یک سیستم جدید را امتحان کنید. این نکات برای  بهبود بهره وری پزشکان به شما کمک می‌کند کارهای اداری را با کارایی بیشتری انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 × = 63

دکمه بازگشت به بالا