اخبار

زنگ خطر ورود پزشکان خارجی به ایران

اخیرا شاهد افزایش مهاجرت پزشکان ایرانی بوده‌ایم و این موضوع نگرانی‌های زیادی را برای مقامات به همراه داشته است. از طرفی برای حل این مشکل نیز راه حل های زیادی پیشنهاد شده است از تسهیل فرآیند افتتاح مطب برای پزشکان جوان گرفته تا شایعاتی مانند افزایش وثیقه برای خروج پزشکان از کشور. با افزایش مهاجرت پزشکان اخیرا شاهد افزایش ورود پزشکان خارجی به ایران نیز بوده‌ایم.

بر اساس گزارش وب سایت مهر نیوز تعدادی از پزشکان پاکستانی در برخی از مناطق استان سیستان و بلوچستان، مشغول طبابت هستند و به نظر می‌رسد زنگ خطر مهاجرت پزشکان ایرانی، خیلی زود به صدا در آمده است. عدم توزیع عادلانه پزشک متخصص و فوق تخصص در مناطق کم برخوردار و محروم کشور، یکی از همین چالش‌های نظام سلامت در دسترسی مردم به پزشک است.

حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، با اشاره به موضوع مهاجرت پزشکان، به خبرنگار مهر اظهار داشت:

مهاجرت پزشکان دلایل متعددی دارد، اما وقتی به جامعه پزشکی سختگیری می‌کنند، آنها را به سمت مهاجرت سوق می‌دهد.

حسن ابوالقاسمی در ادامه درباره افزایش ورود پزشکان خارجی به ایران گفت:

کسانی که به جامعه پزشکی گیر می‌دهند، می‌خواهند پزشکان را خراب کنند. اما، جامعه پزشکی همچنان مورد اعتماد ترین حرفه در جامعه است. زمانی که به مسائل رفاهی کادر درمانی توجه نشود و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کرسی‌های پزشکی رشد قابل ملاحظه‌ای نداشته باشد و از همه مهم‌تر سهمیه رشته پزشکی برای مناطق محروم سیر نزولی را طی کند شاهد حضور پزشکان بنگلادشی، هندی و پاکستانی در کشور خواهیم بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد:

 کمبود نیروی پزشکی شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زند که شاهد افزایش ورود پزشکان خارجی به ایران خواهیم بود، پزشکان خارجی که در دهه ۶۰، ایران محل جولان بسیاری از آنها شده بود. زمانی که پزشک داخلی نتواند پاسخگوی نیاز داخل باشد مجبور به جذب و واردات آنها از خارج هستیم، بعضاً در برخی از موارد دیده شده پزشکان سوری هم در کشور حضور دارند.

در سیستان و بلوچستان تعدادی پزشک پاکستانی مشغول طبابت به صورت غیررسمی هستند و این شروع نقطه آغاز تمام بی مهری‌های شکل گرفته به کادر درمانی است که در کشور خود نتوانسته اند خدمت کنند و با مهاجرت میدان را به پزشکان خارجی دادند، البته وجود پزشکان خارجی هم به عنوان یک ضرورت به ویژه در مناطق مرزی همچون حوزه انتخابیه بنده محسوب می‌شود، در حال حاضر تعداد آنها از حد مجاز عبور نکرده که نگرانی ایجاد کند؛ اما باید در نظر داشته باشیم بسیاری از مراکز جامع سلامت ما به دلیل کمبود پزشک بدون استفاده باقی مانده است.

منبع: mehrnews.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا