مدیریت

نکات مهم درخصوص تاسیس درمانگاه

درمانگاه یا کلینیک چیست؟

درمانگاه یا کلنیک به مراکز مستقلی گفته می‌شود که مسئولیت درمان‌های سرپایی بیماران را بر‌عهده ‌دارند. یک کلینیک نهایتاً تا ۲۴ ساعت می‌تواند بیماران را بستری کند. در این مدت‌زمان پزشکان درمانگاه درمان‌های اولیه را انجام داده و هماهنگی‌های لازم برای انتقال بیمار به بیمارستان را انجام می‌دهند. تاسیس درمانگاه در جامعه امروزی از اهمیت بسزایی برخوردار است. به‌این‌علت که وجود کلینیک در سطح شهرها امروزه از نیازهای ضروری در کشور محسوب می‌شود. درمانگاه با بیمارستان کاملاً تفاوت دارد. در درجه اول یک درمانگاه نمی‌تواند بیش از ۲۴ ساعت بیماران را بستری کند. این در حالی است که یک بیمار تا هر زمان که نیاز باشد می‌تواند در بیمارستان بستری شود. همچنین در بیمارستان بیمار به‌صورت تخصصی درمان می‌شود؛ اما در درمانگاه تنها درمان‌های اولیه و اورژانسی صورت می‌پذیرد.

درمانگاه‌ها معمولاً به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و بیماران اورژانسی را پذیرش می‌نمایند. امروزه پزشکان زیادی اقدام به تاسیس درمانگاه در شهرهای مختلف می‌نمایند. به‌این‌علت که تاسیس یک مرکز درمانی علاوه بر اینکه به افزایش شهرت و برندینگ یک پزشک کمک می‌کند، می‌تواند پروژه بسیار سودآوری نیز باشد. البته تاسیس کلینیک کار ساده‌ای نبوده و قطعاً پروژه‌ای بلندمدت و چالش‌برانگیز خواهد بود؛ اما این کار اگر به شکل اصولی و هدفمند صورت پذیرد، قطعاً مزایا و منافع زیادی برای یک پزشک به همراه خواهد داشت. به‌این‌علت که حتی میزان درآمد درمانگاه خصوصی نیز فوق‌العاده بالا بوده و در این صورت انتظار می‌رود درمانگاه‌های بزرگ‌تر سودآوری بیشتری داشته باشند.

نکات مهم و کلیدی در خصوص تاسیس درمانگاه یا کلینیک

تاسیس یک کلینیک یا درمانگاه به شکل اصولی و هدفمند، نیازمند توجه به برخی نکات کلیدی است. این نکات فوق‌العاده مهم بوده و مسیر صحیح را به شما نشان می‌دهند. در زیر مهم‌ترین نکات کلیدی و حیاتی که در تاسیس کلینیک یا درمانگاه باید بدانید را، نام‌برده‌ایم:

نکات مهم در تاسیس کلینیک

 

  • طراحی بیزینس پلن

وقتی می‌خواهید یک کلینیک تاسیس کنید یک زمین را خریداری کرده و شروع به چیدن آجرهای ساختمان آن می‌کنید؟ یا اینکه ابتدا برای این کار برنامه‌ریزی کرده و نقشه طراحی می‌کنید؟ قطعاً بعید است فردی به شیوه اول عمل کند و همه افراد ابتدا یک برنامه‌ریزی دقیق انجام خواهند داد. در اینجاست که اهمیت طراحی بیزینس پلن در تاسیس درمانگاه مشخص می‌شود. بیزینس پلن نقشه راه شما خواهد بود، به‌گونه‌ای که به شما مسیر درست را نشان می‌دهند. با طراحی بیزینس پلن می‌توانید برای تأمین هزینه‌ها، مراحل تاسیس، استخدام پرسنل کلینیک و … برنامه‌ریزی کنید.

  • مشخص کردن اهداف

اصلی‌ترین اهداف شما از تاسیس کلینیک‌ یا درمانگاه چیست؟ ابتدا باید به این سوال در ذهن خود پاسخ دهید. چون وقتی بدانید دقیقاً می‌خواهید به چه سمت‌و‌سویی بروید و به چه اهدافی دست‌یابید، قطعاً مؤثرتر و موفق‌تر عمل خواهید کرد.

  • انتخاب موقعیت مکانی مناسب درمانگاه

اگر یک درمانگاه با ظرفیت کم در یک منطقه شلوغ تاسیس شود آیا می‌تواند پاسخگوی نیاز جمعیت آن مکان باشد؟ قطعاً خیر! چون این‌گونه پرسنل توانایی پذیرش همه بیماران و ارائه خدمات باکیفیت به همه بیماران را ندارند و همواره در جلب رضایت بیمار ناتوان خواهند بود‌. حال اگر یک درمانگاه در یک موقعیت مکانی دورافتاده قرار داشته باشد، آیا دسترسی بیماران به آن ساده است؟ بازهم پاسخ خیر است! پس انتخاب یک موقعیت مکانی مناسب، برای تاسیس درمانگاه نکته مهمی خواهد بود که باید به آن توجه کنید.

  • برآورد هزینه‌ها و جذب سرمایه‌گذار

قطعاً تاسیس یک درمانگاه می‌تواند فوق‌العاده پرهزینه باشد. به همین دلیل ممکن است نیاز به جذب سرمایه‌گذار داشته باشید. شما ابتدا باید هزینه‌های لازم را برآورد نموده و در صورت کمبود بودجه از طریق تبلیغات و آگهی در رسانه‌های مختلف اقدام به جذب سرمایه‌گذار نمایید.

  • توجه به طراحی داخلی درمانگاه

دیگر نکته مهمی که در تاسیس کلینیک باید مدنظر قرار دهید، توجه به طراحی داخلی آن می‌باشد. این مسئله باوجوداینکه بخش مهمی از تاسیس کلینیک می‌باشد، معمولاً نادیده گرفته می‌شود؛ اما توجه به طراحی داخلی نکته بسیار مهمی، در تاسیس درمانگاه می‌باشد. طراحی داخلی یک بیمارستان باید به‌گونه‌ای باشد که روحیه بیماران را تقویت نماید؛ چون درمانگاه به‌خودی‌خود یک مکان پراسترس و متشنج است و با توجه به این نکته می‌توان اضطراب و استرس موجود در محیط را کاهش داد.

  • دریافت مشاوره

قبل از اینکه شروع به انجام اقدامات لازم برای تاسیس یک کلینیک نمایید، حتماً از افراد متخصص و کاردان در این زمینه مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید. چون با این کار می‌توانید اطلاعات موردنیاز خود را دریافت نمایید و دقیق‌تر و هدفمندتر عمل کنید. به همین علت مشاوره تاسیس درمانگاه می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. آژانس برندینگ و تبلغات پزشکی طب مارکتینگ با مشاورین حاذق خود آماده ارائه مشاوره تاسیس کلینک و درمانگاه به شما عزیزان می‌باشد.

چالش‌های پیش رو در تاسیس درمانگاه و کلینیک

راه‌اندازی درمانگاه یا کلینیک باوجود مزایای فراوانی که دارد، برخی چالش‌ها را نیز به همراه خواهد داشت. به همین علت بسیاری از افراد باوجوداینکه دارای تخصص زیادی در این زمینه هستند، از انجام این کار صرف‌نظر می‌کنند. مهم‌ترین چالش‌های راه‌اندازی درمانگاه را نام‌برده‌ایم:

  • بالا بودن هزینه‌ها

اولین چالشی که این کار می‌تواند به همراه داشته باشد، بالا بودن هزینه‌ها می‌باشد. از تأمین تجهیزات لازم برای تاسیس درمانگاه گرفته تا هزینه‌های تبلیغات و برندینگ، همگی نیازمند تأمین بودجه بسیار زیادی می‌باشند. البته می‌توان با دریافت وام تاسیس درمانگاه نیز تأمین این هزینه‌ها را آسان‌تر نمود؛ اما درهرصورت بالا بودن هزینه‌ها موجب می‌شود که بسیاری از افراد توانایی راه‌اندازی کلینیک را نداشته باشند.

  • سوددهی در بلندمدت

دیگر چالشی که درراه اندازی یک کلینیک با آن روبرو خواهید بود، سوددهی آن در بلندمدت می‌باشد. سوددهی این پروژه بستگی به این دارد که یک کلینیک تا چه اندازه در جذب بیمار موفق بوده است. جذب بیمار نیز پروسه طولانی‌مدتی خواهد بود و به تبلیغات پزشکی نیاز دارد. درنتیجه سود این پروژه در بلندمدت حاصل می‌شود‌.

  • دشوار بودن دریافت مجوزهای لازم

برای تاسیس درمانگاه نیاز به دریافت مجوزهای لازم از برخی ادارات و سازمان‌های خاص خواهد بود. این کار نیز دشواری‌های خاص خود را دارد و می‌تواند زمان‌بر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × = 12

دکمه بازگشت به بالا